• 1
  • 2
2011-02-11, 05:59
Medlem
drdracula141s avatar
Som topic lyder så vill jag väl gå ur garderoben och säga att jag vart tidigare i från 1997 fram till 2003 bostadslös jag hade från och till under den tiden tak under huvudet dvs någon stans att sova då jag kunde strönätter få boende på frälsningsarmen eller något annat härbärge vändpunkten för mig kom när jag kom in på en utbildning och läste in min gymnasiekompetens så vände det för min del efter ett år som jag bodde i en sk alltbo lägenhet i Göteborg sedan dess så har jag haft boende men tråden är väl en tanke att ni som undrar hur bostadslösa har det i Sverige i dag så kan detta vara ett andnings hål där man kan diskutera hur man ska förbättra för dagens hemlösa då det tycks bli fler och fler hemlösa.
Citera
2011-02-11, 06:18
Medlem
Svizzeras avatar
hur blev du bostadslös?
Citera
2011-02-11, 06:21
Medlem
LightClouds avatar
  • Brukade du droger?
  • Hade du någon familj eller var du helt ensam?
  • Hur, när och var fick du tag i mat?
  • Hur hade du det med kläder?
  • Vad fick dig att ändra dig?
  • Hur gjorde du om vintrarna?
  • Var det någon som var villig att hjälpa dig när det visade sig att du inte hade bostad?
  • Blev du någonsin misshandlad eller liknande?
  • Fick du råna för att överleva?
  • Vad sa socialen?
  • Varför kom viljan till att vända misären?
  • Satt du som i filmer mot en vägg på gatan?

Blev lite frågor. Hoppas du orkar svara på dem.

Citera
2011-02-11, 06:25
Medlem
Hur mådde du under den perioden?
Citera
2011-02-11, 06:45
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
hur blev du bostadslös?
Det hela började med att jag skulle bo i en ut av min fd styvfars lägenheter men eftersom han vart ett svin som misshandlade mig som barn så valde jag faktiskt att vara bostadslös vilket även min ena styvbror också valde då ingen av oss två orkade med den mannen. Det är väl en av orsakerna till att jag valde ställa mig utanför den sociala aspekten eftersom det går inte att bo i hans fastigheter utan att man blir påmind om barndomen från den tiden som han misshandlade mig.
Citera
2011-02-11, 06:46
Medlem
Sodastekarns avatar
Hur kommer det sig att din familj, din släkt och dina vänner inte hjälpte till? Måste finnas en förklaring till det. Det funderar jag på varje gång jag ser en uteliggare, var är denna persons föräldrar, personens syskon och vänner?
Citera
2011-02-11, 06:55
Medlem
När man ser hemlösa som tigger pengar är iaf min första tanke "de pengarna går ändå bara till alkohol/knark." stämmer detta?
Du kanske inte satt och tiggde pengar på gatan. Men kan tänka mig att man får kontakter bland andra hemlösa som gör.
Citera
2011-02-11, 06:56
Medlem
CtrlVs avatar
Brukade du någonsin tigga? Om du gjorde det, kände du dig som en parasit?

Röstar du rött?
Citera
2011-02-11, 07:06
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightCloud
  • Brukade du droger?
  • Hade du någon familj eller var du helt ensam?
  • Hur, när och var fick du tag i mat?
  • Hur hade du det med kläder?
  • Vad fick dig att ändra dig?
  • Hur gjorde du om vintrarna?
  • Var det någon som var villig att hjälpa dig när det visade sig att du inte hade bostad?
  • Blev du någonsin misshandlad eller liknande?
  • Fick du råna för att överleva?
  • Vad sa socialen?
  • Varför kom viljan till att vända misären?
  • Satt du som i filmer mot en vägg på gatan?

Blev lite frågor. Hoppas du orkar svara på dem.

1. Om jag brukade droger nej det gjorde jag inte eftersom jag på sätt och vis är emot droger så tog jag hela tiden avstånd i från det för att inte hamna i ett missbruk detta förklarade jag rätt tidigt till dom andra som vart hemlösa på härbärgen i Göteborg som jag lärde känna att jag inte ville nyttja droger.
2. Jag miste min far i en olycka 95 vilket också vart en ut av anledningarna till att jag under den tiden mådde väldigt dåligt det tog mig flera år att acceptera hans bortgång.
3 Familjen stöttade väl mig på sätt och vis men eftersom min mor vart fortfarande gift med min fd styvfar under den första tiden så hade vi sporadisk kontakt idag är den bättre min övriga släkt vet fortfarande inte om att jag under flera års tid vart hemlös även ett mönstertal ut av mina vänner vet inte om det eftersom man skämdes under den perioden att säga att man inte hade någon egen bostad.
4. Jag hade stöd i från socialen under den tiden som jag vart bostadslös så jag fick matpengar vilket gjorde att jag kunde köpa mat.
5.Kläder hade jag hos min mor under tiden som det vart som värst gick inte ha en pryl när man sov på frälsningsarmen utan att det blev stulet.
Så jag valde på sätt och vis att lämna viktiga prylar hos henne men eftersom jag inte ville bo under samma tak som hennes ex man så fick hon ta hand om mina saker.
6.Vintrarna så bodde man antingen på Café Trappa ner eller på frälsnings armen som är ett härbärge i centrala Göteborg. Sista tiden som jag vart bostadslös bodde jag inom altbo http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....nar-for-mycket där man hade ett eget rum vilket funkade rätt bra sedan fick man en utslussnings lägenhet som vart språngbrädan för mig vilket var vändpunkten.
[*]Var det någon som var villig att hjälpa dig när det visade sig att du inte hade bostad? (Svar ja socialen hjälpte mig från och till och den största hjälpen vart ju altbo's personal som ordnade en utslussnings lägenhet åt mig vilket jag fortfarande i dag är tacksam över[*]Blev du någonsin misshandlad eller liknande? Det vart innan jag blev hemlös jag blev misshandlad ut av min styvfar vilket gjorde att jag valde livet ute på gatan och bostadslösheten.[*]Fick du råna för att överleva? Nej jag har väldigt höga moraliska tankar och att råna någon för att överleva är inte bra. Utan vart panta bukar eller be socialen om hjälp alt så har ju stadsmissonen och cafe trappa ner mat som man kunde få som hemlös.[*]Vad sa socialen? Dom hjälpte mig när det vart som värst dec 97 så fick jag bo dels på härbärge i Göteborg men även som jag skrev ovanför altbo[*]Varför kom viljan till att vända misären? viljan och drivkraften kom när jag kom in på en utbildning där jag pluggade in mina gymnasiebetyg här i Stockholm men även att jag lämnade livet i Göteborg bakom mig och valde att flytta till Stockholm sedan bodde jag ett par år i Göteborg men flyttade upp igen eftersom jag blev påmind hela tiden nere i Göteborg om mitt liv innan.[*]Satt du som i filmer mot en vägg på gatan?Nej det är bara filmer som visar det. Hemlöshet i Sverige kan vara allt i från att uteliggare bor under en bro eller på härbärge över natten. Vi har ju ett socialt fungerande stöd men som ändå inte fungerar över allt utan dom som står utanför samhället's ramar idag är grova missbrukare eller psykiskt sjuka personer som inte vill ändra på sin miljö trots all hjälp dom får så bor dom ännu på gatan.
Citera
2011-02-11, 07:09
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxaloacetat
Hur mådde du under den perioden?
Jag mådde från och till psykiskt dåligt men idag mår jag bra efter omständigheterna har arbete bostad och vänner som bryr sig samt att jag studerar inom vården för att kunna hjälpa andra som mår dåligt.
Citera
2011-02-11, 07:13
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodastekarn
Hur kommer det sig att din familj, din släkt och dina vänner inte hjälpte till? Måste finnas en förklaring till det. Det funderar jag på varje gång jag ser en uteliggare, var är denna persons föräldrar, personens syskon och vänner?
Min pappas sida hade jag inte någon kontakt med under den tiden som jag vart hemlös jag vart feg för att säga sanningen till dom att jag var hemlös många hemlösa skäms över sin situation att man är så långt nere i skiten. Sedan när man blir socialt utslagen så försvinner många ut av ens vänner som går omvägar när dom ser en jag själv kommer i från en bra status miljö är uppväxt i ett bra område men idag så ser jag det bara som en yta eftersom jag själv valde det livet från att inte bli misshandlad hemma så flydde jag ut på gatan och valde det livet själv eftersom jag inte stod ut med att bli slagen ut av en person som misshandlade mig jag vart ju myndig då jag tog mitt egna beslut.
Idag så får jag stöd i från släkt och vänner efter ha berättat hur det vart ingen har direkt kontakt med min moders exman.

Citat:
Ursprungligen postat av Nagnaw
När man ser hemlösa som tigger pengar är iaf min första tanke "de pengarna går ändå bara till alkohol/knark." stämmer detta?
Du kanske inte satt och tiggde pengar på gatan. Men kan tänka mig att man får kontakter bland andra hemlösa som gör.
I många fall stämmer det erbjud i stället den som är hemlös en hamburgare eller mat. Den som tigger på gatan tackar den nej så är det oftast alkohol eller knark pengarna går till.
Jag drog mig i från att tigga utan jag valde helt andra utvägar vissa hemlösa har ju faktiskt jobb också som dom sköter under dagarna och sedan så bor dom på härbärge eller inom altbo delen som det heter i Göteborg där jag vistades under den tiden.
Man fick ju bra kontakter jag valde personligen att umgås med dom som vart normala dvs inte missbrukare eller psykiskt sjuka utan som hade ekonomiska bekymmer vilket också är vanligt bland hemlösa.
Senast redigerad av drdracula141 2011-02-11 kl. 07:18.
Citera
2011-02-11, 08:07
Medlem
Svizzeras avatar
fick du inte någon som helst hjälp av socialen att ordna med adekvat boende?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in