2012-07-03, 04:31
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Sanningar är absoluta. De kan inte ifrågasättas. Vetenskapsmän kan ibland vara väldigt arroganta men om det är något som de inte sysslar med så är det att söka "sanningen". De utforskar universum och försöker ta reda på de mest troliga och rationella förklaringar till olika frågor och hypoteser. Matematik, som du hävdar är en vetenskap, är allt annat än just vetenskap - man kan inte empiriskt bevisa matematik. Det är bara en abstrakt struktur. Bara för att någonting följer logik så är det ingen vetenskap ā la naturvetenskapen.

Men för att ta en kanske mer övertygande källa, wikipedia:

Matematiken är helt abstrakt och skiljer sig på så sätt från naturvetenskap. Den är inte empiriskt prövbar, utan bygger på axiom, och därför är den enligt vissa definitioner ingen vetenskap. Dock används den inom flera vetenskaper – huvudsakligen, men inte enbart, naturvetenskapliga sådana – som ett verktyg för att formulera och lösa problem.

Du skriver dock att matematik inte är en vetenskap, och hänvisar till en källa som säger att det enligt vissa definitioner inte är en vetenskap.

Lämnar med en retorisk fråga. Om du startar med en hypotes, och förkastar den i takt med att du hittar starkare hypoteser - vad söker du?
Citera
2012-07-03, 04:43
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adgo
Fördomar om de som pluggar Elektroteknik?
Stolt nörd.
Citera
2012-07-03, 09:47
Medlem
Dexxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adgo
Fördomar om de som pluggar Elektroteknik?

Skulle säga att de är rätt neutrala bland alla andra civilingenjörer. Märks inte så mycket och håller sig oftast till sitt hörn.
Citera
2012-07-03, 13:14
Medlem
aleleo01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Nej, jag menar att du kan söka till civiningejör i maskinteknik. Det är mycket lättare att komma in där än på indek. Sen så kan du gå en master i industriell ekonomi då den mastern är tillgänglig för folk som går maskinteknik. Då får du en master i industriell ekonomi och en civilingenjör i maskinteknik. Detta kommer vara mycket bättre än att gå högskoleingenjör i maskin och sen gå master.

Edit: svarade du inte i fel tråd nu btw?

För det första så vet jag att den är fel tråd :P ... men jag får väl mina svar i a f :P ... jag kan inte heller komma in på civilingenjör i maskinteknik på KTH på grund av att jag har låga poäng kommer få max 18,2 i snittbetyg annars ligger jag mellan 17,5 eller 18,2 :P ... därför kan jag inte ansöka till civil :/ tyvärr
Citera
2012-07-03, 18:24
Medlem
jamendujas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Vi har resonerat fram det genom att observera och använda logik. Men vetenskap är som jag sa inte bara saker man observerar utan även saker som människan inte kan påverka hur det fungerar eller skapat själva. Matematik är ett universalt språk och inte någonting människan har "hittat" på utan vi har genom att pröva oss fram och logik sett vad som stämmer och inte stämmer med naturens lagar och det vi har observerat. Eller hur? Det är inte vi människor som "kom på" matematik utan vi började bara använda den/upptäckte den. Den har alltid funnits där och kommer alltid finnas där. Vet inte hur bättre jag kan förklara mig själv. Det är saker som är rent objektiva, saker som människan inte har någon som helst påverkan över. Det är vetenskap enligt mig i alla fall.

Sedan om vi har observerat korrekt och använt vår logik till att upptäcka det rätta svaret är en helt annat fråga. Men det finns alltid ett rätt svar när det kommer till vad jag anser är vetenskap.
Och det vi inte har kunnat resonera oss fram till med hjälp av logik gör vi till axiom, vilka vi sedan antar är sanna. Det är människan som har bestämt vilka axiom vi har. Således är valet av dessa i någon mening subjektiva, och därför ej rent objektiva.

Det finns ett relaterat citat:
"God created the natural number, and all the rest is the work of man."
av Leopold Kronecker
Citera
2012-07-03, 21:18
Medlem
Jag baserar mina förväntningar på universitetsvärlden på denna tråd.

OnT:
Vad finns det för fördomar om de som tar masters i Finansiell Matematik?
Citera
2012-07-03, 22:33
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Jag baserar mina förväntningar på universitetsvärlden på denna tråd.

OnT:
Vad finns det för fördomar om de som tar masters i Finansiell Matematik?

Tja, de vet varför ekonomiska kriser uppstår men inte hur man förhindrar de.
Citera
2012-07-04, 17:35
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Du skriver dock att matematik inte är en vetenskap, och hänvisar till en källa som säger att det enligt vissa definitioner inte är en vetenskap.

Enligt vissa definitioner är ju kreationism en vetenskap. Vissa menar säkerligen också att filosofi är ett vetenskapligt ämne. Men om du utifrån vetenskap så som empiri ā la naturvetenskap som är ett krav inom fysik och kemi så är matematik ingen vetenskap alls. Matematik är mer ett verktyg, eller ett språk som nästan alla svenska mattelärare har försökt proppa in i elevernas huvud i århundranden nu.
Citera
2012-07-04, 17:37
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leetzor
Jag ser dem som just teoretiska och icke-anställningsbara. Oftast även rätt korkade, eftersom att de smarta kom in på de utbildningar du räknade upp. De själva ser sig dock som smarta och intellektuella, men det är bara en irriterande yta.

Det där kan jag faktiskt säga att det stämmer.... till de som sökte in på humaniora just som en fallskärm i fall att.... De flesta av dessa faller bort efter grundkursen och de som läser in en fil.kand. är enligt min erfarenhet rätt intelligenta människor som vet vad de vill studera - vad de vill arbeta med är däremot rätt vagt.
Citera
2012-07-04, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Det där kan jag faktiskt säga att det stämmer.... till de som sökte in på humaniora just som en fallskärm i fall att.... De flesta av dessa faller bort efter grundkursen och de som läser in en fil.kand. är enligt min erfarenhet rätt intelligenta människor som vet vad de vill studera - vad de vill arbeta med är däremot rätt vagt.
Jag satsar 50 peso på att du läst/läser en fil. and eller strökurser inom humaniora!
Citera
2012-07-05, 15:15
Medlem
Ok, vad säger ni perfekta varelser om sällskapet som studerar systemvetenskap?
Jag är inte en av de men lite nyfiken ändå.
Citera
2012-07-05, 19:38
Medlem
Mantzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nav
Ok, vad säger ni perfekta varelser om sällskapet som studerar systemvetenskap?
Jag är inte en av de men lite nyfiken ändå.

hhmm, i grund och botten är det en datornörd. Är tjock med glasögon som spenderar mycket tid framför datorn och som nu vill börja systemvetenskap för att öka sina kunskaper för att hacka e darling, mötesplatsen mm för att öka sina chanser för att hitta en stackars tjej till han

Men i verkligheten är det nog vilken person som helst, men det är kul med fördomar och det ska inte tas på allvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in