2011-02-10, 12:34
Medlem
DaveGrohls avatar
Moralfittor kan gå vidare till en annan tråd direkt!

Tjenare flashback, det är såhär att jag skulle gärna vilja ha en laptop och/eller en extern hårddisk. Min frågeställning är då hur ska jag gå till väga?

Jag vill att det ska kunna ske så smidigt som möjligt, så krossa en ruta på en butik mitt i natten är inte aktuellt då larmet kommer gå och man kommer behöva fly från snuten. Helst vill jag inte knycka från en privatperson, men kan tänka mig att göra det i värsta fall.

Jag vill alltså undvika att det påkallar uppmärksamhet och vill helst inte göra mig skyldig till inbrott. Har funderat på att kolla på baksidan av elektronikaffärer och se om det kanske står en pall med något där någon natt, men vet inte vad dom har för rutiner för leveranser. Har även funderat på att hänga på nåt bibliotek och hålla utkik efter folk som sitter och pluggar och kanske lämnar sina prylar vid bordet när dom går på toa eller nåt, detta känns också ganska osäkert med tanke på att det finns en massa vittnen.

Några tips på bra ställen att sno elektroniska prylar?
Några tips på saker man bör tänka på innan och under tiden man gör det?
Någon som har erfarenhet av detta som vill dela med sig av någon historia?
Citera
2011-02-10, 12:43
Medlem
Finns ju folk som skänker bort elektronik, har du kollat där?
Citera
2011-02-10, 12:59
Medlem
DaveGrohls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yttrandefrihet.net
Finns ju folk som skänker bort elektronik, har du kollat där?
Bortskänkta saker håller i 98% av fallen inte den standarden som jag söker.
Citera
2011-02-10, 18:10
Medlem
Tinnituss avatar
Har du is i magen så gör du en väska med hundra lager aluminiumfolie i fodret och går till elgiganten eller nått likande ställe i rusningstid och plockar det du vill ha.

Nu vet jag inte hur du ser ut normalt, men se ren och proper ut, klä dig som en svensson.
Har du rastamössa och bruschan-byxor eller ser ut som en pundare så kommer du ju väcka misstankar direkt.

Du får ju såklart väga risken att åka dit mot vad du får osv.
Tror att specialgjorda väskor och sånt där räknas som snäppet grövre än om du bara stoppar skiten innanför jackan, men risken att larmet går är ju garanterat mindre.

Ge fan i att sno från privatpersoner dock. Elektronikaffärerna har ju försäkringar och skit ändå, men snor du nån stackars skoltjejs laptop kanske du sabbar hennes studier och gör henne rädd för att gå ut på nätterna och skit, det är lågt.
Citera
2011-02-10, 21:26
Medlem
GummoGunnmos avatar
Ta jobb som säkerhetsapa på en flygplats, då kan du sno vad du vill av vem du vill och ingen kommer att bjäbba emot.
Citera
2011-02-11, 21:10
Medlem
Ja, alltså..Nu har väl inte dom flesta elektronik kedjorna sådana saker som laptops liggnades ute i butiken just pga stöld risken.En extern hårdisk kan du klippa med en foliebag,
men det känns väl rätt ovärt när dom ändå kostar så lite.

Annars kan du ju stjäla något dyrt, sälja och på så vis köpa en laptop?
Ser smidigast ut i mina ögon..

O ge fan i att stjäla från privat personer, håller med tidigare talare angående den punkten.
Citera
2011-02-12, 04:49
Medlem
fattsos avatar
https://www.flashback.org/t1177778 testa med en sån som dom snackar om vet tyvärr inte om det funkar däremot på laptops
Citera
2011-02-12, 10:12
Medlem
Tinnituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattso
https://www.flashback.org/t1177778 testa med en sån som dom snackar om vet tyvärr inte om det funkar däremot på laptops

Det som gör att larmet går är en liten klisterlapp, eller en vit remsa på 0,5x4 cm som ofta kommer fabriksklistrad inuti pappkartongen för att du inte ska se den.
Den lappen måste vara avskärmad, så inte grindarna vid utgången känner av den, så vad du kan plocka är ju begränsat av hur stor väska du har.
Tror det finns ganska många threads om det här på fb, om du söker på boosterbag.

Häromkring (mindre stad) så har elektronikbutikerna hårddiskar stående öppna, typ 30 lådor på en hyllkant, och samma sak med spelkonsoler osv.
Laptops är jag inte säker på, men de har ju iaf demoex av allt stående, och de är ju i princip lika bra som de i förpackningarna.. lite fingeravtryck bara. Inte sett någon låsannordning på senaste tiden, så jag tror de sparat in på det.

Själv har jag inte nerver eller behovet att göra något sånt här, är hellre ute på natten när ingen ser och lootar byggen osv, sen om man behöver en laptop så ber man någon polare eller kör byteshandel med lokala tjackmaffian som använder ovanstående metod.

Tycker du ska fundera på risk jämfört med vad du får ut. Som någon annan sa så kanske det inte är en dum ide att stjäla någonting annat och sen köpa en dator lagligt för pengarna du får in. Smidigare om något skulle hända med den osv och du slipper kanske risken att behöva begå ett brott inför eventuella vittnen. Natten är din vän :P

Förslag är ju byggmaskiner eller ställningsdelar, och sen blocket, eller kontakta någon mindre nogaräknad snickare som driver en liten firma, hellst inte i samma stad som du bor, säga att du fått ta över prylar av en kompis som flyttat från stan som brukade ha firma, och ge honom ett bra pris.
Det är sjukt hur mycket verktyg och prylar som byggfirmorna lämnar i olåsta nybyggen där de inte satt in en ordentlig dörr än, eller utomhus i största allmänhet. Bara brainstormar, lycka till!
Citera
2011-02-15, 23:26
Medlem
mrfusks avatar
Onoff och elgigenaten typ av butiker är ganska svåra att sno ifrån och är så jävla öppna så det är lätt att bli på kommen, iallafall i min stad.
Du borde testa butiker som typ clas olsson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in