2011-02-10, 12:12
Medlem
Hej, befinner mig i Japan och vet inte alls vad jag ska laga för mat. De senaste månaderna har jag nästan bara ätit färdigmat eller hittat på olika maträtter. Jag är dock ganska trött på detta, men de enda recepten jag hittar när jag söker på internet är försvenskade recept med ingredienser som inte finns här eller är jättedyra. Någon som vet något/några riktiga recept med bara japanska råvaror? Tack.
Citera
2011-02-10, 12:14
Medlem
hesten303s avatar
Vad sägs om att fråga någon av de japaner du umgås/jobbar/pluggar/knarkar/super/ligger/hänger/spelar/leker med?
Citera
2011-02-10, 13:26
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hesten303
Vad sägs om att fråga någon av de japaner du umgås/jobbar/pluggar/knarkar/super/ligger/hänger/spelar/leker med?

Mja om inte TS kan japanska kan det bli rätt svårt då japsarna inte är kända som några engelskspråkiga GENIN direkt...
Citera
2011-02-10, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hesten303

Jag umgås inte med några japaner. Min japanska är fortfarande dålig och japanerna kan ju inte bra engelska heller.
Citera
2011-02-10, 14:18
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstickeflicka
Hej, befinner mig i Japan och vet inte alls vad jag ska laga för mat. De senaste månaderna har jag nästan bara ätit färdigmat eller hittat på olika maträtter. Jag är dock ganska trött på detta, men de enda recepten jag hittar när jag söker på internet är försvenskade recept med ingredienser som inte finns här eller är jättedyra. Någon som vet något/några riktiga recept med bara japanska råvaror? Tack.

Alla japaner äter ramennudlar! :] sök på det så får du se vilka ingredienser du behöver.
Citera
2011-02-10, 14:25
Medlem
christerys avatar
Kolla på http://sv.wikipedia.org/wiki/Japanska_k%C3%B6ket och hitta nåt du gillar, snoka fram recept på 2-3 rätter med ungefär samma ingredienser förutom basen som ris, miso osv och köp hem. Provlaga en eller två mindre portioner så det inte blir så mycket av det konstiga på en gång.

Vi gjorde nåt liknande men åt då ute i Thailand, köpte flera av nåt som vi trodde var gott och sen kunde man väl äta några, resten hade man i ialla fall testat - men memorera vad du gillar.

I Thailand var det så billigt att det inte ens märktes om man åt där i hålen i väggen(typ restaurang), eller på en vagn/2 stekhällar på en pinne på gatan(gatukök av lite enklare slaget).

Kan säkert få tag på lite roliga ingredienser och prova recept som inte ens går att göra i Sverige ordentligt, fast prova inte göra blåsfisk hemma
Citera
2011-02-13, 16:37
Medlem
Om du befinner dig i Japan kan du ju enkelt fa tag pa manga 'japanspecifika' indigrienser.

Kolla pa anvandaren 'cooking with dog' pa youtube. Han har manga trevliga recept.

http://www.youtube.com/results?searc...+with+dog&aq=0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in