Citat:
Ursprungligen postat av megakaka
Självklart är syftet att hjälpa men tycker inte riktigt att det är sjukdomar utan mer olikheter personer emellan om du förstår vad jag menar?
Fast folk i allmänhet kanske inte uppfattar alla dessa som sjukdomar.
Låter som ett uttalande ifrån någon som är helt normal och inte förstår att vissa kan ha problem.
Att alla har olika personligheter är sant. Diagnoser handlar inte om att ha en anorlunda personlighet.
Sin personlighet kan man arbeta på och försöka förbättra, men ett medfött fel går inte att ändra på utan hjälp.
Jag t.ex har koncentrationssvårigheter, och det spelar ingen roll hur mycket jag kämpar för att bli av med dom, något är fel på mig och jag måste få reda på varför för att kunna fungera normalt. Jag drar nedan upp några exempel.
Jag har genom hela livet, så långt tillbaka mina minnen sträcker sig haft problem med detta.
Läser jag börjar jag fort känna en spänning i huvudet, blir förvirrad och börjar se suddigt och känner mig helt tom på energi i hjärnan. Får läsa om samma stycken flera gånger för att uppfatta vad jag läst och kontroll läsa även korta saker jag skriver som t.ex detta inlägg 5-10ggr bara för att få med mig vad jag själv skrivit.
Samma sak om jag lyssnar på musik eller konverserar.
Ser jag en film så har jag svårt att fokusera, jag kan komma på mig själv mitt i filmen att jag suttit 5min och tänkt på annat och missat delar av handlingen, även om det är en skitbra film som jag vill se.
Dåligt minne och det känns som jag lever i en dimma, ordet VA? är jag en flitig användare av för att jag inte uppfattar vad folk säger ofta när jag pratar med dom.
Jag tror jag spenderat ca 30+min på detta inlägg nu.
DETTA handlar inte om anorlunda personlighet, det handlar om en diagnos, vilken vet jag inte än för jag väntar på tid för utredning.
edit : Allt ovanstående kan nog dom flesta vara med om då och då. Men när man har levt med det konstant, varje dag sedan man föddes och inte är något som händer då och då så är det ett problem och handlar inte om annorlunda personlighet.
Det är urnifär som att säga till någon som födits utan ben, det är inget fel på dig , du är helt normal, du har bara annorlunda fysik.