Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2011-02-21, 12:00
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86

Det är ungefär som att säga till någon som födits utan ben, det är inget fel på dig, du är helt normal, du har bara annorlunda fysik.

Tack. Det där citatet är så klockrent...

Jag brukar alltid dra jämförelsen med psykiskt och fysiskt funktionshinder. Jämför med en person som fått benet amputerat. Sitter personen i rullstol utan att samhället anpassar sig så är personen grovt handikappad. Får personen en protes så kan personen fungera nästan fullgott igen - men han saknar ju fortfarande ett ben och har ett funktionshinder.
Men det argumentet är ju mer mot folk som vägrar förstå skillnaden mellan funktionshinder/-nedsättning och handikapp, eller som vägrar tro på att ADHD är handikappande.

Men ditt citat är perfekt just mot det som folk alltid drar upp, att det vore "annorlunda personligheter", att det är "fejkdiagnoser"...
Fy fan vad länge jag letat efter orden att argumentera emot sådana personer! Tack!

Älskar TS sätt att skriva "hitta" diagnoser. Man sätter namn på problemen. ADHD är t ex inte en enhetlig grej - det är ett samlingsbegrepp för en rad olika symptom som ofta finns hos individer samtidigt.
Annars hade ju vår diagnos sett ut som så här:
"Koncentrationssvårighetsstörning, hyperaktivitetsstörning, impulsförmågestörning, minnesstörning, uppmärksamhetsstörning, signalämnesstörning, exekutiv störning, rastlöshetsstörning, stress-störning, stimulansstörning, hjärndysfunktion, utmattningssyndrom, passivitetsstörning, näringsfysiologisk störning, dysfunktionellt arbetsminne"... I can go on for a loooong time.
Det är klart att man kallar det ADHD isåfall. Det har alltid funnits, det är bara att det inte förrän i det moderna samhället har blivit extremt handikappande för individerna och att man i samband med forskning lärt sig att detta går att motverka och att samhället förlorar på att inte hjälpa dessa individer.
Det kvittar om man har nedsatt minne om man inte behöver minnas någonting för att livet ska gå ihop, det kvittar om man är hyperaktiv om man aldrig hamnar i en miljö där det hindrar en att utvecklas och förstör för andra, det kvittar om man är impulsiv om man inte hamnar i situationer där man kan utsätta sig själv och andra för fara t ex pga att man sitter och kör bil och får ett infall.
Geddit, TS?
Senast redigerad av Sjögräs 2011-02-21 kl. 12:11.
Citera
2011-02-21, 12:16
Medlem
Problemet är att vissa tror att detta handlar om gener, att om du har en gen så har bör du ha en diagnos, vilket inte stämmer. Forskning visar på att de som har anlag för att bli våldsamma blir våldsamma om de blir slagna som barn, får de däremot kärlek från sina föräldrar och slipper bli misshandlade så blir de MINDRE våldsamma än de som INTE har genen.

Javisst, en person som föds utan armar/ben kan räknas som funktionshindrad, men det kan även en person som får sina armar och ben avhuggna. Det ena kan man kanske inte göra så mycket åt, det andra kan man försöka lösa genom att förändra samhället/människors inställning till varandra så det inte händer igen.

Slår jag min katt varje dag och kastar saker i huvudet på honom för jag tycker det är kul att visa mig över honom (mobbning), såklart han blir psykiskt störd till slut. Ska jag då gå till veterinären för tabletter mot kattens beteende eller ska jag förändra mitt eget?

(Evolution! Evolution! Min katt tog livet av sig för jag slog honom, han var alltså inte tillräckligt stark för den här världen, vilken klenis, alla bör ju kunna ta lite kamratuppfostran. Men men, jag ser det positivt, nu förs ju iaf inte hans svaga gener vidare vilket betyder att vi får en starkare kattstam.)

Är det individerna som blivit misshandlade som vi ska förändra eller ska vi förändra samhället? Ena alternativet; individen blir drogad av tabletter vilket gör att personen står ut mer med misshandeln som fortsätter, andra alternativet; misshandeln avslutas och individen klarar av livet utan tabletter.
Senast redigerad av tramskonto 2011-02-21 kl. 12:38.
Citera
2011-02-21, 12:39
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramskonto
Problemet är att vissa tror att detta handlar om gener, att om du har en gen så har bör du ha en diagnos, vilket inte stämmer. Forskning visar på att de som har anlag för att bli våldsamma blir våldsamma om de blir slagna som barn, får de däremot kärlek från sina föräldrar och slipper bli misshandlade så blir de MINDRE våldsamma än de som INTE har genen.

Javisst, en person som föds utan armar/ben kan räknas som funktionshindrad, men det kan även en person som får sina armar och ben avhuggna. Det ena kan man kanske inte göra så mycket åt, det andra kan man försöka lösa genom att förändra samhället/människors inställning till varandra så det inte händer igen.

Slår jag min katt varje dag och kastar saker i huvudet på honom för jag tycker det är kul att visa mig över honom (mobbning), såklart han blir psykiskt störd till slut. Ska jag då gå till veterinären för tabletter mot kattens beteende eller ska jag förändra mitt eget?

Är det individerna som blivit misshandlade som vi ska förändra eller ska vi förändra samhället? Ena alternativet; individen blir drogad av tabletter vilket gör att personen står ut mer med misshandeln som fortsätter, andra alternativet; misshandeln avslutas och individen klarar av livet utan tabletter.

Men att försöka motverka att det inte händer igen hjälper ju inte individen, och det är sällan som folk får sådana handikapp pga att de får sina lemmar "avhuggna". De som föds som sådana då?

Din katt är redan psykiskt sjuk, det är katten som behöver vård också. Skadan är redan skedd och att du ändrar ditt beteende hindrar inte katten från att utveckla olika typer av psykiska åkommor.

Och vad för tabletter diskuterar du egentligen? Är en person väldigt deprimerad så kanske antidepressiva läkemedel i kombination med terapi hjälper. Har en person smärta så hjälper kanske en viss typ av smärtstillande, ifall personen inte kan opereras eller "bota" smärtan genom sjukgymnastik eller liknande.
Varför skulle det vara antingen eller? Det är ineffektivt.

Gener är grunden till hur du är som person, och fundamentet till att du ens existerar. Men givetvis handlar det även om miljön och dylikt. Kolla t ex exemplet jag gjorde - man kan ha t ex ADHD utan att ha några som helst problem, för att man inte hamnar i de situationerna. Folk som säger att ADHD "inte fanns" förr i tiden tänker ju oerhört klantigt, för ADHD ger upphov till en viss typ av symptom som blir problematiska beroende på situationen. Hamnar du inte i en situation där symptomen blir framträdande så blir det ju heller inget hinder.

Man kan ju säkert ha anlag för att utveckla schizofreni, fetma, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, allergier osv., men hamnar du t ex aldrig i en livsmiljö där fetman kan utvecklas, t ex pga brist på mat, så kvittar det ju.
Lever man inte tills man blir 50+ så hinner man kanske inte utveckla cancer även om man har en stor förhöjd risk för det.

Det är även därför som man tror att dessa sjukdomstillstånd och liknande har fått möjligheten att spridas istället för att bli utknuffade i evolutionen.
Det innebär som sagt inte att problemen och anlagen inte finns och aldrig har funnits, tvärtom så har de fått chansen att överleva då dessa inte vållat problem i samma utsträckning förr.

Det är ju inget hitte-på, men anledningen till att man kanske inte läser om folk som dör i cancer i stor utsträckning under medeltiden beror ju på andra orsaker, inte bara tidig död, utan även utbredd analfabetism, okunskapen kring obduktion etc.
Allt kan inte förklaras av att "det är vår livsstil som skapar cancer", och inte heller att "det är våra gener som skapar cancer".
Citera
2011-02-21, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjögräs
Det är även därför som man tror att dessa sjukdomstillstånd och liknande har fått möjligheten att spridas istället för att bli utknuffade i evolutionen.
Det innebär som sagt inte att problemen och anlagen inte finns och aldrig har funnits, tvärtom så har de fått chansen att överleva då dessa inte vållat problem i samma utsträckning förr.
Vet du hur de hittar på dessa olika sjukdomar? Jo, de röstar fram dem.

Var homosexualitet en sjukdom eller inte eller är det de fortfarande? Det är en fråga.

Om det inte är/var det så finns möjligheten att alla så kallade sjukdomar inte alls är så kallade sjukdomar utan bara ett påhitt för att kontrollera folk, precis som med homosexualitet. Är homosexualitet en sjukdom eller har det någonsin varit det?

Här har ni ett klipp att kolla på:
http://www.youtube.com/watch?v=CQEo8dOfeG0
Eller varför inte den här, men då är det mest första halvan som är intressant:
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w
Diagnoserna fungerar som en slags social kontroll för att upprätthålla det ekonomiska system som för tillfället råder. Barn blir tvingade att sitta stilla i skolan, sen kommer forskning som visar att det är ohälsosamt att sitta stilla. Är det då barnen som vill röra på sig det är fel på?

(ADHD: Ohhhh, du är sjuuuuuuuk, du vill röra på dig och du gillar inte att bli indoktrinerad. Fyyyyyy, genetiskt feeeeel, missbildad. Ta en tablett så blir ditt liv jättebättre.)
- "Varför blir du arg på mig Pelle för jag säger att du är sjuk? Att du blir arg bevisar ju bara att du är det." (Jag är bättre än dig, hur svinigt jag än beter mig så är det dig det är fel på för jag gillar inte att du inte gör som jag säger.)
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society. - Jiddu Krishnamurti
Senast redigerad av tramskonto 2011-02-21 kl. 13:32.
Citera
2011-02-22, 13:47
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramskonto
Vet du hur de hittar på dessa olika sjukdomar? Jo, de röstar fram dem.

Var homosexualitet en sjukdom eller inte eller är det de fortfarande? Det är en fråga.

Om det inte är/var det så finns möjligheten att alla så kallade sjukdomar inte alls är så kallade sjukdomar utan bara ett påhitt för att kontrollera folk, precis som med homosexualitet. Är homosexualitet en sjukdom eller har det någonsin varit det?

Här har ni ett klipp att kolla på:
http://www.youtube.com/watch?v=CQEo8dOfeG0
Eller varför inte den här, men då är det mest första halvan som är intressant:
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w
Diagnoserna fungerar som en slags social kontroll för att upprätthålla det ekonomiska system som för tillfället råder. Barn blir tvingade att sitta stilla i skolan, sen kommer forskning som visar att det är ohälsosamt att sitta stilla. Är det då barnen som vill röra på sig det är fel på?

(ADHD: Ohhhh, du är sjuuuuuuuk, du vill röra på dig och du gillar inte att bli indoktrinerad. Fyyyyyy, genetiskt feeeeel, missbildad. Ta en tablett så blir ditt liv jättebättre.)
- "Varför blir du arg på mig Pelle för jag säger att du är sjuk? Att du blir arg bevisar ju bara att du är det." (Jag är bättre än dig, hur svinigt jag än beter mig så är det dig det är fel på för jag gillar inte att du inte gör som jag säger.)
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society. - Jiddu Krishnamurti

Röstar fram dem? Tror du att det är ett gäng politiker som sitter och "röstar" fram att en diagnos ska existera?

"The International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (most commonly known by the abbreviation ICD) provides codes to classify diseases and a wide variety of signs, symptoms, abnormal findings, complaints, social circumstances, and external causes of injury or disease. Under this system, every health condition can be assigned to a unique category and given a code, up to six characters long. Such categories can include a set of similar diseases.

The International Classification of Diseases is published by the World Health Organization (WHO) and used worldwide for morbidity and mortality statistics, reimbursement systems and automated decision support in medicine. This system is designed to promote international comparability in the collection, processing, classification, and presentation of these statistics. The ICD is a core classification of the WHO Family of International Classifications (WHO-FIC).

The ICD is revised periodically and is currently in its tenth edition.
"

http://en.wikipedia.org/wiki/International_Statistical_Classification_of_Diseas es_and_Related_Health_Problems

"The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) is published by the American Psychiatric Association and provides a common language and standard criteria for the classification of mental disorders. It is used in the United States and in varying degrees around the world, by clinicians, researchers, psychiatric drug regulation agencies, health insurance companies, pharmaceutical companies, and policy makers.

The DSM has attracted controversy and criticism as well as praise. There have been five revisions since it was first published in 1952, gradually including more mental disorders, although some have been removed and are no longer considered to be mental disorders, most notably homosexuality.

The manual evolved from systems for collecting census and psychiatric hospital statistics, and from a manual developed by the US Army, and was dramatically revised in 1980. The last major revision was the fourth edition ("DSM-IV"), published in 1994, although a "text revision" was produced in 2000. The fifth edition ("DSM-5") is currently in consultation, planning and preparation, due for publication in May 2013.[1]

ICD-10 Chapter V: Mental and behavioural disorders, part of the International Classification of Diseases produced by the World Health Organization (WHO), is another commonly used guide, more so in Europe and other parts of the world. The coding system used in the DSM-IV is designed to correspond with the codes used in the ICD, although not all codes may match at all times because the two publications are not revised synchronously.
"

http://en.wikipedia.org/wiki/Diagnostic_and_Statistical_Manual_of_Mental_Disord ers

Sedan när handlar det om kontroll? Man behöver ha ett standardiserat system för att läkare världen över ska få någon vettig chans att kunna bedöma sina patienter på ett rättvist och likvärdigt sätt, för att man ska kunna föra statistik över psykiska åkommor, för att kunna jämföra resultaten, för att främja forskningen, för att kartlägga behoven, för att kunna pressa staten och läkemedelsföretagen.

Barn blir tvingade att sitta stilla i skolan för det är så skolsystemet och samhället ser ut idag. Ska ett barn få löpa amok medan alla andra sitter still? Hur fan ska det barnet klara sig vidare i livet om han/hon aldrig får en chans eller förutsättning att kunna anpassa sig efter samhällets krav? Ska man låta folk bli handikappade för att de inte klarar av en sådan sak som att sitta still?

Medicinering vid ADHD ges just för att OM det fungerar bra så kommer man kunna ta emot hjälp mycket effektivare. Det är inte läkarens fel att psykvården är underbemannat, bristfälligt och saknar finansiering, det är politikerna som sätter pengarna på fel ställen.

Jag vet själv att det finns enorma brister i systemet. Jag har haft en oerhörd tur på Vuxenpsykiatrin i Lund, men även här så föreligger det en enorm resurs- och personalbrist, det tar en evighet att få hjälp, okunskapen är utbredd och kompetensen finns inte i en tillräcklig utsträckning.

Varför har du fått för dig dessa grejer dock?
Jag har själv fått en ADHD-diagnos, du kan fråga mig direkt om du vill veta hur hela den utredningen såg ut, varför jag fick medicin utskrivet, vad som undersöktes medan jag provade medicinen i början, vilka personer som jag regelbundet träffar, vad för vård och stöd jag får, hur jag blivit bemött av socialen, arbetsförmedlingen, försäkringskassan, skolan, kommunen osv.
Jag vet till en viss grad hur de olika teorierna angående ADHD ser ut, exempelvis teorin att folk med ADHD har ett annorlunda belöningssystem i hjärnan, att folk med ADHD underproducerar noradrenalin i hjärnan och då kompenserar genom att pumpa kroppen full med adrenalin, funktionsstörningar kring hjärnaktiviteten i pannloberna, miljöpåverkan, lägre nivåer av essentiella fettsyror i blodet etc.

Behöver du information så är det bara att fråga på, jag besitter tämligen mycket då jag faktiskt är en av dessa personer du påstår proppas full av medicinering i tron att det ska totalt reformera hela mitt liv och korrigera mitt ack så felaktiga psyke, indoktrineras mot min vilja och behandlas som missbildad undermänniska.

Glöm inte bort att vi bor i Sverige. Psykiatrikerna i den offentliga sektorn tjänar inte pengar på att skriva ut mediciner, och jag bestämmer själv om jag vill ta min medicin eller ej.
Forskningen är fortfarande bristfällig, det råder en oerhörd överrepresentation av ADHD i fängelser i Sverige, diagnoskriterierna och läkemedlena baseras på barn och inte vuxna och ADHD är både över- och underdiagnosticerat. Detta är ingen slaskdiagnos utan riktigt jävla allvar. Folk råkar illa ut och hamnar utanför samhället, lider psykiskt, blir utbrända, blir missbrukare, blir kriminella, får dåliga livsförhållanden och undermålig livskvalitet. Begår självmord. Det är viktigt att folk som behöver hjälp får den hjälpen de förtjänar och har en mänsklig rättighet till.

Kollar på videorna lite senare idag när jag har tid, btw. Måste försöka städa rummet, har skjutit upp på det i över en vecka...
Under tiden kan du ju se på det här korta videoklippet med tanke på att du är skeptisk till de biologiska orsakerna till ADHD:
http://www.youtube.com/watch?v=ZJHT5XROrBA
Citera
2011-02-22, 14:36
Medlem
lithionits avatar
det blir lättare att kategorisera patienter och på så sätt ge rätt medicin terapi osv.

Men i nya DSM-V har de breddat diagnoserna ännu mer = julafton för alla läkemedelsbolag
Citera
2011-02-22, 14:38
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
det blir lättare att kategorisera patienter och på så sätt ge rätt medicin terapi osv.

Men i nya DSM-V har de breddat diagnoserna ännu mer = julafton för alla läkemedelsbolag

Hmja, förhoppningsvis så sätter de mer tyngd på vikten och behovet av ordentlig vård framöver när de nya revideringarna släpps.
Citera
2011-03-04, 11:16
Medlem
DeusSanctis avatar
LÄS THOMAS SZASZ angående detta!
Aaaaaah, jag spårar ur! Det är det bästa jag läst i hela mitt liv!
Citera
2011-03-04, 14:58
Medlem
Är det scientologins julafton det här?

Klipp från välkända scientologiska gator, tramskonto som många gånger har erkänt sig som scientolog och ifrågasättande av något som man inte kan någonting om..
Citera
2011-03-05, 17:06
Medlem
Angående DSM-V så är det inte färdigt och frågan är vilket diagnossystem de kommer att gå efter i Sverige innan ICD-10 har uppdaterats. I intyg m.m. så ska det vara koden från ICD-10 som nämns, inte DSM-IV, och jag har för mig att man inte sätter diagnos utifrån DSM-IV egentligen.

De som ogillar Aspergers Syndrom nu kan jubla över DSM-V, alla autismspektrumstörningar kommer att gå under en enda kategori. Antingen har man autism, eller inte. Antingen är man högfungerande eller lågfungerande.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in