• 3
  • 4
2011-03-02, 01:59
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TroyMcLure
Trevligt! Dags att överge Ubuntu för min egen del. Är förbättringarna påtagliga?

Tycks ha blivit sågad av IDG. Motiverad kritik? Kan det innebära nackdelar om man kör nvidia ion?

http://techworld.idg.se/2.2524/1.370...6--en-gaspning

Ubuntu bygger på debian. Så vad menar du som förbättringar?

När det gäller nvidia chip så fungerar det oftast bättre än ati chip.
Du kan alltid dra ner en livecd med debian och se hur det fungerar.
Citera
2011-03-02, 06:50
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Har förresten haft lite problem med hårddiskar som byter device name lite som de vill. Ena booten är bootdriven /dev/sda, nästa är den /dev/sdd. Inte för att det egentligen är någon big deal nu när allt sköts via uuid, men det är ändå irriterande. Någon jävla ordning får man ju ha på torpet.

Det verkar finnas lite olika varianter på att fixa detta, är det någon som vet vilken metod som är "best practice" att köra på? Helst skulle jag ju vilja sköta det från motsvarande menu.lst i Grub 2.
Tror det "bättre" sättet är att skapa några statiska regler i udev. Inte helt 100 på om det går, men det går iallafall att byta namn på nätverksenheterna där, så tycker att man borde kunna göra samma sak för hårddiskar.

Citat:
Tycks ha blivit sågad av IDG. Motiverad kritik? Kan det innebära nackdelar om man kör nvidia ion?
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Tydligen ska "vanliga" ION fungera helt felfritt, medan optimus (som används vid ION2 på laptops) ska vara helt katastrofalt dåligt.

Men det är ju inte något som är unikt till debian, det drabbar ju alla distros. Antagligen var de väl bara sura över att debian går ytterligare ett steg mot friare mjukvara.
Citera
2011-03-02, 12:43
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Ubuntu bygger på debian. Så vad menar du som förbättringar?

Har Ubuntu redan inkluderat det som finns i Debian 6 eller handlar det mer om att det klassas som "stable" nu? Får ladda ner livecd:n och testa lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Tydligen ska "vanliga" ION fungera helt felfritt, medan optimus (som används vid ION2 på laptops) ska vara helt katastrofalt dåligt.

Hörde att det var strul med optimus i Linux så jag undvek ION2 medvetet. Använder nvidias stängda drivrutin (260.19.06) nu. Fungerar helt okej, om än inte lika bra som i windows. Någon som vet hur de öppna drivrutinerna fungerar i jämförelse?
Citera
2011-03-02, 13:09
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Har Ubuntu redan inkluderat det som finns i Debian 6 eller handlar det mer om att det klassas som "stable" nu? Får ladda ner livecd:n och testa lite.
Ubuntu följer varken debians releaseschema eller paketering och inte heller är debian stable till för att ha det absolut senaste, utan fokus ligger på stabilitet.

Vill du har mer aktuell mjukvara rekommenderas debian testing eller unstable.

Citat:
Hörde att det var strul med optimus i Linux så jag undvek ION2 medvetet. Använder nvidias stängda drivrutin (260.19.06) nu. Fungerar helt okej, om än inte lika bra som i windows. Någon som vet hur de öppna drivrutinerna fungerar i jämförelse?
I överlag jämfört med de stängda? Sämre, men vissa saker som kernel modesetting kan vara skönt att ha. I överlag beror det på grafikkort hur bra den öppna drivrutinen fungerar.
Citera
2011-03-03, 05:15
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Tror det "bättre" sättet är att skapa några statiska regler i udev. Inte helt 100 på om det går, men det går iallafall att byta namn på nätverksenheterna där, så tycker att man borde kunna göra samma sak för hårddiskar.

Åhå, ja, det bör ju förstås vara en fungerande approach. Får ta en kik på det när jag kommer hem igen, tack för förslaget.
Citera
2011-03-24, 15:49
Medlem
What the fuck is that shit?

Halloj! Nu behöver jag hjälp av några kungar här

Jag försöker förtvivlat att installera Debian 6.0.x på min maskin. Problemet med det hela är grafikkortet. Enligt Debian wiki så ska det inte fungera med de inbyggda drivisarna och ATIs R700 chip, vilket det inte heller gör. Skärmen blir svart och det verkar tom som att datorn hänger sig i bakgrunden.

Jag har testat att installera Catalyst/Fglrx drivisarna och då får jag bild, voila! Problemet är bara ifall man inte installerar dem innan man försöker boota in till X första gången så är idioter som jag rökta. Dvs, installerar man "som vanligt" så är det kört. Skärmen blir svart, avsett om man tar default eller recovery alternativet i Grub2. Inte så spännande att installera om hela tiden bara för att man gör saker och ting i lite omvänd ordning (trots att det egentligen är "rätt" ordning).

Hur fan löser man detta? Jag kan inte tänka mig att man måste in med någon form av Recovery CD och dona. Jag vet hur man modiferar boot parametrar direkt från Grub2 menyn, "e" osv, men jag hittar tyvärr inte någonstans vad man ska skriva för att inte starta X utan istället boota till CLI.
Citera
2011-03-24, 18:25
Medlem
Zoms avatar
Tyvärr stödjer inte debian det vanligaste sättet, att köra runlevel 3.

Dock kan du lägga till 'single' i kernel-parametern i grub för att starta single-user-mode. Då har du root-access och den startar inga onödiga services.
Citera
2011-03-24, 18:49
Medlem
funkysods avatar
uppgraderade min laptop nyligen (från lenny till squeeze).. va lite nervigt (ibland går ju inte alla uppgraderingar vägen trots allt) men det snurrar på kanon. den största skillnaden är ju boot-tiden. hiskeliga 30 sekunder till full desktop.

inga problem med någonting! bara positivt. lappen är en dell e4300 (jag vet, men det är arbetsgivaren som är snål).

nu återstår att se när man vågar sig på servern hemmavid. den tjänar så troget så frågan är om det är lönt.

kan i alla fall rekommendera en uppgradering!
Citera
2011-03-24, 18:50
Medlem
Zom:
Ok. Tack. Ska testa. Jag måste säga att jag börjar förlora tålamodet med Debian Jag VILL verkligen testa det men det verkar bara ställa till bekymmer, och det på två datorer! Tänkte testa Debian istället för Ubuntu eftersom jag inte ser Ubuntu som speciellt stabilt, iaf inte på min burk och för min använding. Det som irriterar mig järnet är när sådant som fungerat i Ubuntu sedan evigheter tillbaks inte fungerar i Debian. Suck.
Citera
2011-03-24, 20:02
Medlem
Ajdå. Ser ju nu att jag bommade att förklara hur jag installerade Catalyst/Fglrx när det inte går att boota om utan att det blir svart. Det gjorde jag såklart genom att bara installera CLI först, sedan xorg, sedan fglrx, och sedan fortsätta med Desktop.

Sjukt ansträngande med allt som baseras på Debian Squeeze och nyare. Får inte igång Linux Mint Debian Edition heller. Suck!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in