Halloj! Nu behöver jag hjälp av några kungar här
Jag försöker förtvivlat att installera Debian 6.0.x på min maskin. Problemet med det hela är grafikkortet. Enligt Debian wiki så ska det inte fungera med de inbyggda drivisarna och ATIs R700 chip, vilket det inte heller gör. Skärmen blir svart och det verkar tom som att datorn hänger sig i bakgrunden.
Jag har testat att installera Catalyst/Fglrx drivisarna och då får jag bild, voila! Problemet är bara ifall man inte installerar dem innan man försöker boota in till X första gången så är idioter som jag rökta. Dvs, installerar man "som vanligt" så är det kört. Skärmen blir svart, avsett om man tar default eller recovery alternativet i Grub2. Inte så spännande att installera om hela tiden bara för att man gör saker och ting i lite omvänd ordning (trots att det egentligen är "rätt" ordning).
Hur fan löser man detta? Jag kan inte tänka mig att man måste in med någon form av Recovery CD och dona. Jag vet hur man modiferar boot parametrar direkt från Grub2 menyn, "e" osv, men jag hittar tyvärr inte någonstans vad man ska skriva för att inte starta X utan istället boota till CLI.