Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-10, 08:52
  #1
Medlem
redandblacks avatar
Någon som har testat det nya Debian 6.0.0?

Varning - Lång text i spoilern!

Är det någon märkvärd skillnad på förra versionen och denna, för er som testat?
Jag själv ska tanka direkt jag kommer hem och testa.
Citera
2011-02-10, 09:28
  #2
Medlem
ska du testa linux eller kfreebsd?
Citera
2011-02-10, 19:29
  #3
Medlem
eliras avatar
Jag har kört den i flera år, som testing, men nyss uppgraderade jag även en del maskiner från lenny till squeeze. Det finns en del "stora" skillnader som tas upp, bland annat ett smartare init-system för snabbare och stabilare boot, självklart en nyare kärna som i sig har massa bra features, och alla paket är ju nyare.

Som vanligt när det gäller Debian är det mycket stabilt och bra, framförallt är det helt fritt. Kan rekommendera det.
Citera
2011-02-10, 23:21
  #4
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holkarn
ska du testa linux eller kfreebsd?
Har seriösa planer på att testa Debian GNU/kFreeBSD. Fast hur blir det med programmen då? Kör man FreeBSD program eller finns det inkompatibilitet?

Hur som helst ett djärvt initiativ av Debian-utvecklarna att inkludera en *BSD-kärna, vore intressant om OpenBSD-kärnan också vore tillgänglig i framtida versioner. Debian GNU/Hurd kommer dock aldrig bli klart, känns det som.
Citera
2011-02-11, 03:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elira
Jag har kört den i flera år, som testing, men nyss uppgraderade jag även en del maskiner från lenny till squeeze. Det finns en del "stora" skillnader som tas upp, bland annat ett smartare init-system för snabbare och stabilare boot, självklart en nyare kärna som i sig har massa bra features, och alla paket är ju nyare.

Som vanligt när det gäller Debian är det mycket stabilt och bra, framförallt är det helt fritt. Kan rekommendera det.

Sedan det stabila släppet av squeeze har jag varit sugen på att uppdatera - Uppdateringen från 4 till 5 gick smärtfritt men det är ju några år sedan nu och med tiden så har maskinen blivit mer svårtillgänglig och maskinen mer seriös. Vad jag vill fråga är om du stötte på några komplikationer när du uppgraderade dina maskiner? Vore jobbigt att behöva ta sig till hallen om något hände
Citera
2011-02-11, 07:05
  #6
Medlem
eliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krettle
Sedan det stabila släppet av squeeze har jag varit sugen på att uppdatera - Uppdateringen från 4 till 5 gick smärtfritt men det är ju några år sedan nu och med tiden så har maskinen blivit mer svårtillgänglig och maskinen mer seriös. Vad jag vill fråga är om du stötte på några komplikationer när du uppgraderade dina maskiner? Vore jobbigt att behöva ta sig till hallen om något hände

Det enda som hände var att lighttpd lade till en index.html i min /var/www/ som jag tidigare tagit bort, så min hemsida blev knasig. Åtgärd: ta bort filen. Annars var allt smärtfritt, men detta var ju diverse servrar som bara gör en specifik sak vardera. Inga konstigheter med andra ord, ingen konstig hårdvara etc. Annars följde jag bara guiden på http://www.debian.org/releases/squee...rading.en.html.
Citera
2011-02-11, 08:37
  #7
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elira
Det finns en del "stora" skillnader som tas upp, bland annat ett smartare init-system för snabbare och stabilare boot,

Vad är förbättrat med init-systemet?
Citera
2011-02-11, 18:13
  #8
Medlem
eliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Vad är förbättrat med init-systemet?

Den exekverar saker parallellt nu, och har en sorts "dependency" så att alla saker som skall köras i init vet vilka andra delar de beror på, och då behöver man inte pussla ihop detta manuellt. Att de körs parallellt gör att det går snabbare att boota.
Citera
2011-02-11, 18:31
  #9
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elira
Den exekverar saker parallellt nu, och har en sorts "dependency" så att alla saker som skall köras i init vet vilka andra delar de beror på, och då behöver man inte pussla ihop detta manuellt. Att de körs parallellt gör att det går snabbare att boota.

Ok, låter bra

Har funderat ett tag att slänga Debian 6 på min laptop, känns som den dagen är väldigt nära nu, behöver bara hitta motivationen för att installera
Citera
2011-02-11, 20:27
  #10
Medlem
eliras avatar
Tänk på att det fortfarande kan vara problem med hibernation och sleepmode i vissa laptops, men det har väl mer med linux generellt att göra än med debian.
Citera
2011-02-11, 21:03
  #11
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elira
Den exekverar saker parallellt nu, och har en sorts "dependency" så att alla saker som skall köras i init vet vilka andra delar de beror på, och då behöver man inte pussla ihop detta manuellt. Att de körs parallellt gör att det går snabbare att boota.
Förhoppningsvis kör den inte enligt samma princip som uppstart bara (Okej, nu är b startat, nu startar vi allt som beror på b. Nu när c startat, då startar vi allt som beror på c).

Citat:
Ursprungligen postat av elira
Tänk på att det fortfarande kan vara problem med hibernation och sleepmode i vissa laptops, men det har väl mer med linux generellt att göra än med debian.
Jo, det är generellt linux och GNU som står tillhands för de problemen snarare än debian. Dock om det är fixat i nyare versioner är det väl mer debians "fel" att de inte uppdaterat sina paket.
Citera
2011-02-11, 21:34
  #12
Moderator
Falukropps avatar
Ah sweet! Då har man nåt att göra när man kommer hem då, har lite problem med sata-sil-drivern i Debian 5 i filservern. Massa läskiga hard resets och skit i dmesg, tror det hänger ihop med taskig support i äldre kernels. Funderade på att uppgradera till testing, men när jag såg att RC:n var släppt så tänkte jag att jag gott kunde vänta tills jag kom hem från min tjänsteresa
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback