2012-10-24, 01:02
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Det var inte det som var frågan min vän, frågan är hur Du avgör vem som är svensk, nägra exempel

- Är Zlatan svensk ?
- Är Kungen svensk ?
- Är Nyamko Sabuni svensk ?

Vem avgör det om inte medborgaskap ?

Får du provision på varje FB inlägg du skriver? Dogmer rakt ut i luften hela tiden och helt meningslösa liknelser.
2012-10-24, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Får du provision på varje FB inlägg du skriver? Dogmer rakt ut i luften hela tiden och helt meningslösa liknelser.

Vad är meningslöst med detta mer än att Ni inte har kapacitet att svara.....
2012-10-24, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulnick
Det beror väl på vilka val man har. Att välja mellan pest och kolera behöver ju inte betyda att man tycker det ena är bra.

Agera då politiskt om det inte passar
2012-10-24, 01:09
Medlem
Karjalainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateGohan
Hur kan svenskar bli minoritet när invandrare tillslut blir svenskar?

Det kommer inte hända på länge om ens det. Gör det det så förstår jag ändå inte problemet.

På vilket sätt är det så viktig fråga?
För att bevara sverige svenskt?

Sverige har inte varit svenskt på länge.

Tycker att ni främlingsfientliga ska börja tänka på andra saker än integration/invandring då det alltid kommer finnas invandrare.

Hur blir man kurd, zigenare eller lapp?

Min mormor föddes och växte upp i Helsingfors till finlandssvenska föräldrar. Hon lärde sig finska vid 16 års ålder. Hon blev aldrig finsk. Ungefär 6 procent av Finlands befolkning är finlandssvenskar. Varför har de inte blivit finska, trots hundratals år i landet?
2012-10-24, 01:12
Medlem
forest79s avatar
Citat:
Det var inte det som var frågan min vän, frågan är hur Du avgör vem som är svensk, nägra exempel

- Är Zlatan svensk ?
- Är Kungen svensk ?
- Är Nyamko Sabuni svensk ?

Nej på alla tre.
Zlatan är inte svensk, han har svenskt medborgarskap och har utländska föräldrar.
Nyamko är inte svensk då hon inte ens är född i Sverige och hon har icke svenska föräldrar. Även hon är svensk medborgare med utländska föräldrar.
Kungen är inte svensk enligt mig då han har en tysk förälder. Men kungen är ju genetiskt sett mer lik en svensk än både Zlatan och Nyamko. Finns säkert etniska svenskar som anser att han är svensk dock.

Så fortfarande betyder inte medborgarskap att man är svensk!
2012-10-24, 01:24
Medlem
ta USA t.e.x där delar folk upp sig i olika raser i gäng och i fängelserna där används ordet RAS dagligen öppet och de måste dela upp de intagna i fängelserna i ras och etnicitet annars så skulle det inte fungera och alla skulle börja bråka med varandra.

det är naturligt att man värnar om sin egen ras.
Senast redigerad av License.To.Thrill 2012-10-24 kl. 01:35.
2012-10-24, 01:25
Bannlyst
Det är ingen myt, det är precis som tidigare postare säger att vi etniska svenskar kommer att bli en minoritet med fortsatt hög invandring eftersom vi föder för få barn, dvs. vår befolkning minskar för varje år.

Däremot stämmer det också att alla som innehar svenskt medborgarskap räknas som svenskar, något annat vore jättekonstigt. Det alla nationalister och andra som värderar svensken som folk säger är just att etniska svenskar kommer att bli en minoritet i Sverige på sikt.

Förstår in te att det behövs en tråd för detta, det är inget subjektivt i detta, det är endast fakta.
2012-10-24, 02:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
- Är Zlatan svensk ?

Du skriver mycket tokerier emellanåt, fast det mest kusliga är att det finns politiker i Riksdagen som är ännu tokigare, som exempelvis Åsa Romson (MP):

http://www.youtube.com/watch?v=rjand84BBKM

Det mest lustiga med Åsa Romson resonemang är att Zlatan är inte svensk enligt henne... Zlatan åker inte svensk tunnelbana utan han åker italiensk eller fransk tunnelbana. Då måste Zlatan vara en italienare eller fransman, med Åsas logik...
2012-10-24, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Ja varför kan inte indianernas kultur finns kvar utan att det "indianska blodet" finns kvar? Det är väl bara att några somalier tar över och målar sig med kritor och sätter ett par fjädrar i afrot. Det är indian nog. Och varför är det så jävla viktigt för indianer att överleva överhuvudtaget? De borde vara tacksamma för all mångfald som berikat dem i deras land.

Klockrent. Som alltid.
2012-10-24, 02:37
Medlem
Citat:
Det är svenskar inse det, de är per definition svenskar trots din motvilja.

Men det där låter ju jättespännande. Låt oss pröva!

Jag föreslår att vi skickar lille GIILAB till närmaste lokala SOMALISKA FÖRENING (gärna under pågående somalisk mat/kulturfest från hemlandet) och låta honom proklamera sin upptäckt ...

"Lyssna på mig allesammans! Ni är inte somalier! Ni är alla svenskar!! SVENSKAR!!"

(crickets ... then lulz)
2012-10-24, 02:43
Medlem
Klabbarparn-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateGohan
Hur kan svenskar bli minoritet när invandrare tillslut blir svenskar?

Det kommer inte hända på länge om ens det. Gör det det så förstår jag ändå inte problemet.

På vilket sätt är det så viktig fråga?
För att bevara sverige svenskt?

Sverige har inte varit svenskt på länge.

Tycker att ni främlingsfientliga ska börja tänka på andra saker än integration/invandring då det alltid kommer finnas invandrare.

Det fetade är ju med förutsättningen att integrationen faktiskt fungerar. Det gör den inte.

En nyanländ får inte svenska värderingar och överger sin gamla tro så fort han eller hon får medborgarskap om du tror det. Fundamentalismen är enorm i Sverige, men bara för att den inte syns så betyder det ju inte att det inte är ett problem. Tramstråd.
2012-10-24, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klabbarparn-
Det fetade är ju med förutsättningen att integrationen faktiskt fungerar. Det gör den inte.

En nyanländ får inte svenska värderingar och överger sin gamla tro så fort han eller hon får medborgarskap om du tror det. Fundamentalismen är enorm i Sverige, men bara för att den inte syns så betyder det ju inte att det inte är ett problem. Tramstråd.

Men det spelar inte någon roll vad man har för värderingar. Mina svenska förfäder hade helt andra värderingar än vad vi 2000-talssvenskar har idag, men de var fortfarande svenskar för det. Svenskarna är en folkgrupp, inte någon värdeteoretisk förening dit man kan ansöka om medlemskap.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in