Citat:
Ursprungligen postat av bluescreen
Skyller på eliten göra jag inte, jag skyller på vår slavmentalitet.
Aka slaveri... Västvärlden har det bra men bara temporärt och på andras bekostnad. Det här kan du vara helt säker på - när oljepriset går upp snart kommer vi relegeras till tredje världen status. Kina kommer vara den nya supermakten, och det är skrämmande, såvida du inte tycker om att vara en kossa i en spilta.
Yepp samhället ser ut som det gör pga vår "mentalitet" på gott och ont. Saken är väl den att det blir allt svårare att spela livsspelet enligt de gamla reglerna (främst ekonomiska).
Västvärldens betydelse kommer säkerligen att minska men kommer fortfarande vara en betydelse full del i världen. Att vi bara skulle ha det bra pga bekostnad på andra köper jag inte, folk jobbar rätt så hårt här och framförallt automatisering och effektivitet inom produktionen är det som möjliggör vår höga levnadsstandard. Fast visst ex Argentina och Uruguay ansågs som väldigt rika i början på 1900-talet och stagnerade sedan, dvs låg kvar eller ökade inte lika mycket som delar av omvärlden.
Problemet i många fattiga länder stavas krig, byråkrati, nepotism, korruption osv. Stora delar av världen är dessutom extremt dåligt resursutnyttjade, typ Sibirien, Australien, Afrika, Havsbottnar och delar av Nord o Syd Amerika. Glöm heller inte bort när vi börjar utforska galaktiska systemen
Kina kommer definitivt vara en maktfaktor av många i framtiden men börjar redan få en allt äldre befolkning och kommer vara upptagen med interna frågor.
Om ex kall fusion eller nya energilösningar kommer kan oljan ha spelat ut sin stora roll. Fast visst jag lutar också mot att det finns karteller/eliter som drar nytta av monopol situationen där.