Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-10, 00:49
  #1
Medlem
dfzs avatar
Tjenare.

Jag har hållt på flera veckor nu med att försöka fixa det här pickpacket.

Grejjen:
Jag kör en laptop med en inkopplad skärm via vga.
Allt fungerar som det ska men det jag vill göra är att få 2 olika wallpapers på varje skärm.

Till det använder jag nitrogen. Det funkar fint (IBLAND)
jag har nämnligen skumma problem med skiten. Har följt många guider och skit om hur man fixar detta.

Problemet:

Jag får fram 2 olika wallpapers men inga skrivbordsikoner.(jag vill ha mina skrivbordsikoner)
och jag vill att det ska sparas så att varje gång jag startar om datorn eller loggar ut etc så finns det kvar.

Jag får fram detta genom att göra följande (utom att det sparas då såklart....)
1. ställer in mina wallpapers via nitrogen
2. väljer Alt+F2 - skriver in - gksudo nautilus - (då försvinner mina wallpapers och övergår till root's om jag fattat rätt. + att ikonerna på skrivbordet är tillbaka)
3. efter allt detta markerar jag jag bara "hela skrivbordet" som om jag skulle markerat en ikon.

då fungerar allting.
och jag fattar fan ingenting.
Någon som har en bra förklaring?

~dfz
Citera
2011-02-10, 09:52
  #2
Medlem
Zoms avatar
Generellt är det verkligen inte rekommenderat att du startar filhanteraren som root. Hursomhelst verkar det här snarare vara en bugg i nautilus än nitrogen.

Funkar det inte att bara starta nautilus vanligt istället?
Citera
2011-02-10, 11:06
  #3
Medlem
dfzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Generellt är det verkligen inte rekommenderat att du startar filhanteraren som root. Hursomhelst verkar det här snarare vara en bugg i nautilus än nitrogen.

Funkar det inte att bara starta nautilus vanligt istället?

Jo jag kan ju starta nitrogen direkt efter inloggning utan problem. och det funkar men som sagt måste jag stänga av vissa funktioner enligt guiden Här

Och då har jag inte tillgång till skrivbordsikoner. Det står även hur man ska få allting att sparas men det funkar inte. Och jag stötte på mitt problem för ca 2 dagar sen med det här att starta nautilus som root och då blir det någon slags override.


Kanske även ska tillägga att det är en känd bugg i just gnome som jag, såklart sitter i.
enligt de flesta inlägg jag läst runt om så är det "omöjligt" i gnome att få det att funka om man inte gör något speciellt.
Men någonstans ska det väl finnas en lösning.
~dfz
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback