2011-02-10, 00:41
Medlem
Som ej datorkunnig köpte jag en dator från Inet.se med monteringshjälp.

Laddad som fan efter ha väntat i två veckor så skulle jag starta den..

Strömsladden i, ljudet i och skärmsladden i men när jag startar dator står det. Insert D-sub.
Datorn är igång och jobbar så där ligger inte problemet. Kopplade skärmen till bärbara och då fick jag upp bärbaras bild på skärmen så det är inte där problemet ligger.

Fick med ett par mindre sladdar i kartongen jag köpte. Deras form och funktion säger mig ingenting men har svårt att tro att jag ska behöva sätta i de. Allra helst för dator verkar på även om jag inte ser bilden..

Någon som har en idé? Kan det vara att någon sladda åkt ur under transporten kanske?

Blir lack när elektronik inte fungerar som det ska
Citera
2011-02-10, 08:56
Medlem
kinky_Ms avatar
Har varit med om att både hårddiskar och minneskylare har lossnat under transport.
Bäst att öppna och se om allt ser OK ut. Sitter verkilgen grafikkortet i moderkortet. Ta loss det och sätt i det igen.
Senast redigerad av kinky_M 2011-02-10 kl. 08:58.
Citera
2011-02-10, 10:28
Medlem
D-Sub är oftast en usb sladd som ska gå till skärmen, prova och sätt dit en

EDIT: Eller rättare sagt jag hade en skärm som hade en vanlig vga anslutning som samarbetade med en USB anslutning, och skärmtillverkaren kallade det D-SUB den skärmen bråkade även om den inte fick usb sladden.
Senast redigerad av zondar 2011-02-10 kl. 10:47.
Citera
2011-02-10, 10:36
Medlem
Gurka___s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zondar
D-Sub är oftast en usb sladd som ska gå till skärmen, prova och sätt dit en

Nej.

Som andra sagt: Öppna upp chassit och kolla så allting verkar sitta fast som de ska, antagligen är det grafikkortet som har lossnat litegranna och då ska det bara vara och trycka in det tills det "klickar". Annars kan du ju försöka be någon polare som har bättre koll på datorer hjälpa dig!
Citera
2011-02-10, 15:38
Bannlyst
Det kan inte vara hårddisk som lossnat, då hade iallafall boot screen kommit upp, det som man ser innan windowsinloggningen och det. Det kan vara något av följande: Grafikkort, ram eller moderkort det är fel på. Hårddisk behövs inte för att få bild i skärmen.. alls.

alla troligaste är att grafikkort har lossnat då det brukar vara större och tyngre. Öppna datorn och tryck på det lite, alternativt dra åt skruven det sitter fast med lite.

För säkerhetens skull, håll i något större metallföremål lite innan du börjar för att urladda dig från statisk elektricitet. Typ ett element eller diskhon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in