• 1
  • 2
2011-02-10, 00:19
Medlem
SpeedyWiFis avatar
Med anledning av den här artikeln http://www.expressen.se/nyheter/1.23...-vara-med-i-tv och TV4-serien "Svensk maffia"s senaste avsnitt.

"Martins" fosterföräldrar berättar att "Martin" var utvecklingsstörd och hade ADHD. Men när man ser på intervjun med honom så framstår han bara som vilken förorts-babbe som helst. Alltså den typen som när de fångas på film brukar ges smeknamn som "skogsturken" och "laserturken" m.m.

Eftersom "Martin" i intervjuven i "Svensk maffia" framstår som stereotypen av en gängmedlem (jag har stött på ett antal och de beter sig alla precis som honom), så slog det mig att de flesta kanske är lätt utvecklingsstörda eler åtminstånde svagbegåvade?

Vad säger ni? Kan nån ge exempel på fler misstänkt utvecklingsstörda gängmedlemmar/ledare?
Diskutera.
Citera
2011-02-10, 00:25
Medlem
mr.demons avatar
ADHD är inte utevklingsstörning i den grad jag tror du menar. Men att många kriminella har ADHD är inget nån kan förneka. Tror en undersökning visade att en 70-80 procent av alla intagna på anstalter runt om i Sverige har ADHD. Detta läste jag på text-tv så jag vet inte hur mycket som är sant.

Med ADHD följer många gånger impulsivitet som många med ADHD har problem med. Så när man läser vansinnes dåd och en och annan kriminell dåre så börjar man ju undra om det inte finns lite ADHD där. Men ADHD är så vanligt så att säga att alla med ADHD skulle vara kriminella är fel. Men forskning har visat att folk med ADHD många gånger löper större risk att hamna i kriminallitet och drogmissbruk. Även självmordsrisken är större hos folk med ADHD.

EDIT: Utvecklingsstörda vet jag inte om jag skulle vilja kalla gängmedlemar. Men däremot är dem nog ganska så ofta jag svaga. De är i alla fall många gånger lågt begåvade intellektuellt. Har iofs träffat på 2-3 snubbar som jobbat med indrivning, och de verkade ganska så smarta. Men ack så galna.
Senast redigerad av mr.demon 2011-02-10 kl. 00:32.
Citera
2011-02-10, 00:33
Medlem
ADHD är så sjukt ordat. Om någon är rastlös har han ADHD. Om någon inte orkar med skolan har han ADHD. Det finns till och med olika grader av ADHD-komplex.

De är uppväxta i trasig miljö, där har du problemet!
Citera
2011-02-10, 00:36
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaccot
ADHD är så sjukt ordat. Om någon är rastlös har han ADHD. Om någon inte orkar med skolan har han ADHD. Det finns till och med olika grader av ADHD-komplex.

Det ligger mycket i det du skriver. Men faktum är att forskning har visat att ADHD folk lättare hamnar i klammeri med rättvisan. Mycket tror jag bottnar i att vissa inte klarar av skolan. Och det är också känt att man många gånger mognar senare än neu typen, om man har ADHD. Kan vara en förklaring.
Citera
2011-02-10, 00:41
Medlem
Giant Squids avatar
Intressant tråd, kommer följa den.

Vad är det som får fria nutida människor att underkasta sig att ingå i ett gäng där inte alltförsällan någon form utav förnedring förekommer?

Håller dock med om tidigare inlägg att dessa bokstavskombos ADHD och liknande missbrukas och inte kan styrkas till fullo.
Men något jävla fel verkar det vara på alla dessa grottliknande individer som går med i gäng och håller på.
Svagbegåvning sa någon, och det kanske kan ge en riktning.

Trasiga samhällen sa någon annan, men det stämmer ju inte heller till 100%, det finn många miljöer där man skulle kunna klassa som trasiga miljöer (fattiga länder) för barn men det finns det som lyckas ändo, och till stösrta del även om de inte lyckas så begår de inte vansinnesbrott för det utan försöker acceptera sin livssituation...

Intressant trådstart som sagt,, får återkomma..
Citera
2011-02-10, 01:22
Medlem
SpeedyWiFis avatar
Att många dömda brottslingar har diagnosen ADHD är väl känt. Men jag menar mer gängmedlemmar som klassas som lätt utvecklingsstörda, vilket nämda "Martin" klassades som enligt hans fosterpappa.
Det är lätt att kalla någon utvecklingsstörd för att vara elak, men jag menar mer om det finns fler gängmedlemmar som är det på riktigt? Det beteende som "Martin" visade upp i tv4 var ju inte direkt ovanligt för gängmedlemmar.
En jag kommer att tänka på så här är Geofrey Kiotou (OG-ledare), han är analfabet och de som träffat honom beskriver honom som en "12-åring i en vuxen kropp".

Citat:
Ursprungligen postat av Jaccot

Påverkar också såklart, men jag talar om personer som är diagnostiserade som lätt utvecklingsstörda/svagbegåvade.
Senast redigerad av SpeedyWiFi 2011-02-10 kl. 01:29.
Citera
2011-02-10, 01:27
Medlem
nonamepliiizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedyWiFi
Att många dömda brottslingar har diagnosen ADHD är väl känt. Men jag menar mer gängmedlemmar som klassas som lätt utvecklingsstörda, vilket nämda "Martin" klassades som enligt hans fosterpappa.
Det är lätt att kalla någon utvecklingsstörd för att vara elak, men jag menar mer om det finns fler gängmedlemmar som är det på riktigt? Det beteende som "Martin" visade upp i tv4 var ju inte direkt ovanligt för gängmedlemmar.
En jag kommer att tänka på så här är Geofrey Kiotou (OG-ledare), han är analfabet och de som träffat honom beskriver honom som en "12-åring i en vuxen kropp".

Jag skulle nastan vilja vanda pa det och undrar om det finns nagon som ar fullt frisk i denna miljo?
Dom alla lever ju i en fantasivarld/sekt/film dar dom spelar huvudrollen och statisterna jamsar efter.
Sa trycker dom pa paus nar dom aker in i fangelse kanske?
Citera
2011-02-10, 01:31
Medlem
SpeedyWiFis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamepliiiz
Jag skulle nastan vilja vanda pa det och undrar om det finns nagon som ar fullt frisk i denna miljo?
Dom alla lever ju i en fantasivarld/sekt/film dar dom spelar huvudrollen och statisterna jamsar efter.
Sa trycker dom pa paus nar dom aker in i fangelse kanske?

Precis, det kan var vanligare än vad man tror kanske?
Citera
2011-02-10, 03:31
Medlem
zzz111s avatar
Klarar du dig utan problem i livet får du ingen diagnos, men när problemen dyker upp så analyseras du och finns stor risk att du diagnostiseras. Finns en anledning att man skiljer mellan diagnoser som ADHD och psykiska sjukdomar. ADHD passar inte in i det samhället och krav vi möter just nu, medan om du sportar eller för den delen skulle leva för 1000 år sen skulle det kanske mer ses som en fördel. Det är en personlighetstyp som inte går ihop med hur samhället vill att vi ska vara, finns ju mängder med diagnoser, skiljer du dig från mängden till den grad att det påverkar något annat i ditt eller någon annans liv så får du en diagnos.

Personligen har jag en teori om att det är något vi utvecklar beroende på miljön vi växer upp i men det är som sagt min egna personliga teori och har inget vetenskapligt stöd men att det fortfarande finns så många som förnekar miljöns påverkan på jaget kan väl bara ses som pinsamt. Kolla in integration och invandring så förstår ni hur jag menar.

Seriöst, ADHD=Rastlöshet, impulsivitet, glömska osv. Stress=?

Tänk, och låt er inte luras allt för mkt...

Edit: Det finns ju även de som har riktigt stora problem men generellt så är det inte så. Precis som med alla andra drag så har folk mer eller mindre av det. När det blir så pass mycket eller lite av någon "normal" egenskap så ses det som avvikande vilket resulterar i diagnos.
Senast redigerad av zzz111 2011-02-10 kl. 03:46.
Citera
2011-02-10, 12:30
Medlem
vattholma-2s avatar
Det är mycket sanning i rubriken, de flesta "gängmedlemmar" är killar som haft det väldigt svårt i skolan och snabbt hamnat efter alla andra. Även om det är ett konstigt val för andra så är deras val att bli kriminella troligen det bästa de kan göra med de förutsättningar de har. De kommer aldrig att kunna få ett riktigt jobb och i vanliga samhället kommer det att vara en ständig kamp. Vanliga sysslor kan vara väldigt svåra för dem att klara av, t ex att betala sina räkningar och hyran faller lätt bort när de har pengar i fickan och något som blinkar och lyser i ett skyltfönster.

De flesta gängmedlemmar klarar sig på att ha turen att någon som är hyffsat klipsk styr upp vad de håller på med och kan ge dem order som de kan vara väldigt bra på att utföra. När ledaren drar vidare med annat hamnar dessa killar oftast i problem då de försöker styra upp något eget som bara blir skit. De lever i en dröm om att "göra ett stort klipp" och sedan dra sig tillbaks, det stora klippet kommer aldrig då de är för korkade för att få möjligheten att bli del av något som ger riktiga pengar. Så de arbetar på med lite droghandel, personrån, misslyckade bedrägerier, tafatta utpressningsförsök och liknande som gör att de åker in och ut på kåken i tid och otid och måste leva på socialbidrag eller andra liknande bidrag för att klara dagen. De som träffat någon kriminell vet vad jag talar om, de kan ha haft turen att få en större summa för stunden, när man träffar dem ett par månader senare är alla pengar borta och de förstår inte vad som hänt.

Att de ges diagnosen ADHD är inget att bry sig om, för ett par år sedan var det en annan diagnos som gavs och före det ännu en i den långa raden av försök att förklara brottslighet. Studier från USA har visat att månag på kåken är direkt dumma och har en IQ som ligger markant lägre än för övriga befolkningen. I Sverige är likannde studier inte PK men jag är övertygad om att de skulle ge samma resultat.
Citera
2011-02-10, 16:33
Medlem
Softails avatar
ADHD är bara en ursäkt för föräldrar som misslyckas i sin uppfostran. En diagnos som sätts, oftast efter föräldrarnas påtryckningar, för att barnets beteende ska kunna ursäktas och att det ska få extra hjälp i skolan. På 70-talet fanns det fan ingen med ADHD.....
Citera
2011-02-10, 17:02
Medlem
De som gör smutsjobbet har oftast psykiska problem.
De som sitter på toppen och styr är oftast normala personer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in