• 1
  • 2
2011-02-12, 00:28
Medlem
kallesnopp12s avatar
Av mina erfarenheter så är invandrare som man lärt känna mycket mer givmild på restauranger, än svenskar som man känner, får ibland dåligt samvete när de slår in en vesuvio och i själva verket köpt en oxfilépizza(dubbelt så dyr) och kastar in ett par drickor i påsen vet inte varför det är så, ligger kanske i deras kultur på nått sätt :P
Citera
2011-02-12, 03:01
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schmirre
Haha ja jag är ju förvisso invandrare också, men han är ju "mer etnisk" so to speak. Håller med er om att han troligtvis försöker vinna vänner och bli sedd som en skön lirare.

Hela grejen med hur han hanterar kassan är konstig. Har pratat med lite äldre män från lagret, och alla verkar ha lagt märke till att han ger rabatt på maten. Idag fick jag betala 1/3 av priset vid lunchen. Det MÅSTE ju märkas vid dagsavslutet att de dagar han sitter vid kassan blir intäkterna mindre, trots att det är en fabrik med ca 400 anställda. (sen äter ju iochförsig hälften av alla norrmän endast mackor till lunch, men ändå!)

Det jag är rädd för är självklart att jag ska åka på skit, precis som du säger toby79, för att jag tagit emot medlen utan att protestera. Och vilken chef bör jag vända mig till? Kökschefen eller kanske ett anonymt mail till någon i mitt företags ledning?

Samtidigt känner jag självklart splittring inför det eftersom många vänner uppskattar den rabatt han erbjuder.

Jag tycker att du ska ta upp det med honom personligen till att börja med. Betala även tillbaka det du fått extra så är du safe. Är han en person du/ni skulle kunna tänka dig vara med i er bekantskapskrets? Då behöver han ju inte muta er.

Förmodligen går det att se vilka kort som blivit fyllda en viss tidpunkt. Stämmer inte inslagen i kassan med kortstatistiken så är det en baggis att få fram personen som tagit emot pengarna genom lite luskande. Era kortnummer finns garanterat lagrade i databasen för matsystemet. Då kan det faktiskt tolkas som att han och du är i maskopi med varandra, trots att ni egentligen inte känner varandra. Då sitter ni båda på pottkanten och att missta ett arbete bara för några kronor per dag är det dummaste man kan göra. Det är helt enkelt inte värt den risken om det nu inte är så att jobbet där kan kvitta.

Har det inte pågått så länge eller ofta så har restaurangchefen säkert inte märkt något speciellt, men det kan ju även vara så att denne redan har misstankar och bedriver spaning i hemlighet för att stoppa svinnet. Jag personligen skulle förutsätta det om det är som du säger med regelbundna rabatter och generösa överföringar.

Om du vill ta upp det med någon chef så kan det vara lämpligt att du tar det hela med din närmsta chef eller arbetsledare så får denne ta ställning i frågan och föra det vidare till sin chef, det är ju i regel så man ska lösa problem på arbetsplatser.
Du skulle ju kunna ta det lite anonymt också och fråga din chef varför du får rabatt i matsalen. Det kan ju även tänkas att ni har rätt till det som någon inkörsgrej för att komma i fas med livet i Norge eller nåt även om det låter lite långsökt.

Du ska heller inte tänka att det är taskigt mot dina kamrater som fått betala ett billigare pris. Lunchpriset är ju satt av en anledning, anser man att man inte har råd att äta där så får man väl koka sina egna makaroner och ta med en matlåda istället. Pågår dessa blufferier en längre tid så påverkas ju kassan negativt med höjda lunchpriser som följd. Och de som förlorar på det är alla som inte får generösa rabatter. Det är ju isf mer synd om dem.

Det som är riktigt viktigt är att du från och med nu ser till att du betalar det du ska. Ger han rabatt så bör du insistera på att få betala fullpris. Är det så att du behöver de kronorna kan du ju skippa att köpa lunch där vissa dagar och ta med egen mat istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in