• 1
  • 2
2011-02-09, 20:40
Medlem
Hej Flashback!
Jag behöver lite råd, vet inte om tråden är felplacerad men tror att det borde hamna under etik och moral eller dylikt.

Såhär är läget:
Jag arbetar på en industri i Norge, trivs väldigt bra hos min arbetsgivare och skulle verkligen kalla mig lojal. Jag bryr mig om företagets framtid och vill verkligen inte företaget någon skada.
Vi har en matsal, med ett inhyrt bolag som subventionerat säljer mat. Under en längre tid har kassören, en ung man i min ålder (ca 20år och inhyrd via bemanningsföretag) gett mig och mina vänner fruktansvärt bra priser. I genomsnitt skulle jag tro att vi fått ca 25kr avslag per dag, dvs ca halva priset. Självklart har jag inte klagat på detta, utan bara trott att det är en skön kille.

Idag, när jag skulle hämta kaffe kommer han fram till mig och frågar hur läget är. Jotack bra. Han undrade sedan om jag inte hade lite lite pengar laddat på mitt passerkort. Nej svarar jag, jag har ungefär 600. Han skakar på huvudet och tar mig med till kassan där han gratis fyller på det till 1200 nok.

Försöker han köpa mig som vän, eller spelar han rentav på det andra laget? Och är det moraliskt rätt att ta emot pengarna, eller borde jag skvallra? Då får han garanterat kicken direkt.

Vad hade ni gjort?
Citera
2011-02-09, 21:13
Medlem
MarryXmass avatar
Det låter ju väldigt generöst. Jag hade tackat och tagit emot! Men självklart verkar det lite för generöst... Han kanske har en liten förälskelse i dig? Kanske borde du isåfall besvara hans djupa känslor
Jag tycker iallafall att du borde fråga honom whyför han ger dig pengar.
Citera
2011-02-09, 21:13
Medlem
Säg till honom att han inte behöver göra så och att du inte vill att han råkar illa ut?
Citera
2011-02-09, 21:15
Medlem
pponmms avatar
Fråga bara varför han ger dej pengarna? Lätt som en plätt
Citera
2011-02-09, 21:46
Medlem
Fråga varför han ger mig pengar? Är inte det lite som att fråga sin flickvän varför hon suger av en varje morgon?
Citera
2011-02-09, 22:16
Bannlyst
Där är en baktanke på det där, helt säkert. Gör dig av med belastningen stöldgodset är. Snart kommer kraven...
Citera
2011-02-09, 22:18
Medlem
Haha, skön snubbe.

Men jag förstår inte att du ens funderar på att skvallra när han bara försöker vara snäll. Som då kommer att resultera i att han förlorar jobbet.

Det är som knäa tjejen över näsan för att hon suger av dig.

Om du inte vill ha pengarna så kan du ju säga åt honom.
Citera
2011-02-10, 15:59
Medlem
Okej, uppdatering:

Idag på lunchen fyllde han på min polares kort med 800 nok, och en annans med 600.
När jag frågade varför han fyllde på sa han bara: vadå, tänker du säga det till någon?
Jag förklarade att han skulle kunna bli busted, men han hävdar att han sitter på något nytt system som inte registrerar allt och bla bla bla.
Citera
2011-02-10, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kerlundell
Haha, skön snubbe.

Men jag förstår inte att du ens funderar på att skvallra när han bara försöker vara snäll. Som då kommer att resultera i att han förlorar jobbet.

Det är som knäa tjejen över näsan för att hon suger av dig.

Om du inte vill ha pengarna så kan du ju säga åt honom.

Problemet är ju att jag knappt hann märka att pengarna sattes över. Dom var liksom bara där helt plötsligt. Frågan är hur jag blir av med pengarna på kortet nu.. Köpa mat och vaska kanske?
Citera
2011-02-10, 20:21
Medlem
toby79s avatar
Du är ju också invandrare, svensk i Norge. Han kanske bara vill hjälpa en broder?

Jag skulle fråga honom varför han sätter in pengar på kortet. Om det inte är så att ni ska ha dessa medel så begår ju han tjänstefel mot sin arbetsgivare. Rimligtvis måste ju antalet krediter stämma överens med det folk faktiskt handlat för.

Får du inget vettigt svar av honom föreslår jag att du tar ett snack med hans chef. Vidare skulle jag försöka att inte använda mig av dessa medel. Risken är ju stor att du får betala tillbaka det.

Men det kan ju faktiskt vara så att han inte har många vänner där borta och gärna vill komma med i er gemenskap. Jävligt dumt sätt att göra det på, men alla tänker ju inte alltid rationellt. Så ta ett snack med honom om saken.
Du kanske också bör kolla så att du inte får skit för att du tagit emot dessa medel. Man kan ju aldrig så noga veta med norrmän.
Citera
2011-02-11, 12:45
Medlem
gayssons avatar
Visst, han är snäll och allt, men han utsätter dig för en risk. Du kan antingen hoppas på att det hela aldrig upptäcks eller att killen inte utnyttjar dig, och inte göra någonting.

Eller så kan du vara ett "arsle" och skvallra för chefen. Märk citationstecknen, för rent moraliskt så tycker jag att det är försvarbart att du garderar dig själv.

Ett mellanalternativ är att senare insistera på att få betala till killen, att du såg det som ett lån eller liknande. Att i ond tro ta emot stulen egendom eller stulna pengar är straffbart, förmodligen även i norge.
Citera
2011-02-11, 22:06
Medlem
Haha ja jag är ju förvisso invandrare också, men han är ju "mer etnisk" so to speak. Håller med er om att han troligtvis försöker vinna vänner och bli sedd som en skön lirare.

Hela grejen med hur han hanterar kassan är konstig. Har pratat med lite äldre män från lagret, och alla verkar ha lagt märke till att han ger rabatt på maten. Idag fick jag betala 1/3 av priset vid lunchen. Det MÅSTE ju märkas vid dagsavslutet att de dagar han sitter vid kassan blir intäkterna mindre, trots att det är en fabrik med ca 400 anställda. (sen äter ju iochförsig hälften av alla norrmän endast mackor till lunch, men ändå!)

Det jag är rädd för är självklart att jag ska åka på skit, precis som du säger toby79, för att jag tagit emot medlen utan att protestera. Och vilken chef bör jag vända mig till? Kökschefen eller kanske ett anonymt mail till någon i mitt företags ledning?

Samtidigt känner jag självklart splittring inför det eftersom många vänner uppskattar den rabatt han erbjuder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in