• 1
  • 2
2011-02-09, 20:07
Medlem
Gurtys avatar
Hallå där Flashback!

Jag fick igår idén om att jobb med att klippa gräs i sommar istället för att sommarjobba. Det ska då ske svart. Mina kompisar tyckte också om idén så vi ska se över det!

Vi hade tänkt att fixa lite reklamaffischer och reklamblad. Sätta upp affischerna i affärer, anslagstavlor osv. Sedan tänkte vi trycka upp massa reklamblad och åka runt i vår stad och lägga i brevlådor. Vi sprider också ordet via släktingar, bekanta etc.

Vi har alla resurser som krävs för att genomföra idén. Men vad tycker ni? Bör vi satsa på det? Bör man oroa sig för att jobba svart på sådant vis? Någon med liknande erfarenheter?

Kan tänka mig att det vore väldigt kul.
Citera
2011-02-09, 20:08
Medlem
DummaPuppans avatar
Jag har skickat ett PM till dig om en sak som jag kan göra
Citera
2011-02-09, 20:15
Medlem
B-ajens avatar
Jag gjorde det när jag var yngre. Är rätt bra pengar, brukade få 500-600kr/gräsmatta
Citera
2011-02-09, 20:16
Medlem
DummaPuppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-ajen
Jag gjorde det när jag var yngre. Är rätt bra pengar, brukade få 500-600kr/gräsmatta

Va fan? Fick 50 då jag klippte gräs som ung
Citera
2011-02-09, 20:45
Medlem
Gurtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DummaPuppan
Jag har skickat ett PM till dig om en sak som jag kan göra

Tack för erbjudandet! Men håller själv på med samma saker

Citat:
Ursprungligen postat av B-ajen

Oj! inte dåligt. Hade du många kunder? Eller blev det en matta i månaden?
Citera
2011-02-09, 21:37
Medlem
Jag och mina polare hade en liknande affärsidé förra sommaren då vi erbjöd allt från släntröjning med röjsåg, gräsklippning, räffsning, rensa ogräs osv.

Det du måste tänka på är att du måste erbjuda något extra, att skriva på ett reklamblad "Jag klipper era mattor för 500 kr" håller inte, det finns alltid någon snorunge som klipper gräset för en glass bara för att dom tycker det är kul. Så du måste erbjuda något som attraherar kunderna och erbjuda saker utöver bara gräsklippning. T.ex. ränsa i slänter, rabatter, ogräs etc. Det drar betydligt mer kunder eftersom det är saker man vanligvis inte gör mer än 2 gånger på en sommar.

Kom gärna med paketpris som innehåller olika nivåer och arbetssysslor av trädgårdsarbete. Åker ni bara runt och klipper gräs så går halva konstaderna åt bensin.

Trust me
Citera
2011-02-09, 21:38
Medlem
grovsmides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurty
Bör vi satsa på det?
Bör man oroa sig för att jobba svart på sådant vis?

Nej, ur ekonomisk synpunkt tror jag ingen vill betala ett pris som gör det mödan värt, ni ska annonsera, hålla med utrustning och maskiner i det här fallet en effektiv klippare (det får ju inte ta en halv dag per matta) samt service och soppa mm plus jag tror folk med gräsmatta som vill ha den klippt har egen utrustning. Ska ni konkurrera med husägarna själva om jobbet så gäller det att vara övertygande, seriösa samt locka med tillräckligt låga priser att de själva känner att de känner det vara värt slanten att slippa klippa på egen hand.

Ja ur den synpunkten att det är lärorikt och kanske roligt men lärorikt framförallt.

Nej du behöver inte oroa dig för skatteverket. Ni får pengar i handen oavsett vad ni säger då folk förväntar sig detta när det kommer smågrabbar och vill klippa deras gräsmatta.

Tips från coachen, en riktig affärsidé: Trädbeskärning. Hjälp folk att beskära sina fruktträd, visa bilder på före/efter och visa hur det ska se ut. Inte en jävel fattar hur det går till och ingen verkar heller bry sig, äppelträd mm i folks trädgårdar får växa fritt och sen frågar sig folk varför ingen orkar plocka frukten när verklighetens fruktträd i folks trädgårdar har frukten på 4meters höjd

Min hypotes är att folk vill få det bättre men vet inte hur och orkar inte ta tag i det. Sätt er in i det och kör hårt, tröskeln är högre mot att klippa en gräsmatta så vi får väl se om du är up for it
Om du fegar med gräsklippning så ha trädbeskärning i åtanke och fråga dina kunder om det, går ju alltid att kombinera.
Citera
2011-02-09, 23:00
Medlem
Gurtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapphaneklanen
Jag och mina polare hade en liknande affärsidé förra sommaren då vi erbjöd allt från släntröjning med röjsåg, gräsklippning, räffsning, rensa ogräs osv.

Det du måste tänka på är att du måste erbjuda något extra, att skriva på ett reklamblad "Jag klipper era mattor för 500 kr" håller inte, det finns alltid någon snorunge som klipper gräset för en glass bara för att dom tycker det är kul. Så du måste erbjuda något som attraherar kunderna och erbjuda saker utöver bara gräsklippning. T.ex. ränsa i slänter, rabatter, ogräs etc. Det drar betydligt mer kunder eftersom det är saker man vanligvis inte gör mer än 2 gånger på en sommar.

Kom gärna med paketpris som innehåller olika nivåer och arbetssysslor av trädgårdsarbete. Åker ni bara runt och klipper gräs så går halva konstaderna åt bensin.

Trust me

Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av grovsmide
Nej, ur ekonomisk synpunkt tror jag ingen vill betala ett pris som gör det mödan värt, ni ska annonsera, hålla med utrustning och maskiner i det här fallet en effektiv klippare (det får ju inte ta en halv dag per matta) samt service och soppa mm plus jag tror folk med gräsmatta som vill ha den klippt har egen utrustning. Ska ni konkurrera med husägarna själva om jobbet så gäller det att vara övertygande, seriösa samt locka med tillräckligt låga priser att de själva känner att de känner det vara värt slanten att slippa klippa på egen hand.

Ja ur den synpunkten att det är lärorikt och kanske roligt men lärorikt framförallt.

Nej du behöver inte oroa dig för skatteverket. Ni får pengar i handen oavsett vad ni säger då folk förväntar sig detta när det kommer smågrabbar och vill klippa deras gräsmatta.

Tips från coachen, en riktig affärsidé: Trädbeskärning. Hjälp folk att beskära sina fruktträd, visa bilder på före/efter och visa hur det ska se ut. Inte en jävel fattar hur det går till och ingen verkar heller bry sig, äppelträd mm i folks trädgårdar får växa fritt och sen frågar sig folk varför ingen orkar plocka frukten när verklighetens fruktträd i folks trädgårdar har frukten på 4meters höjd

Min hypotes är att folk vill få det bättre men vet inte hur och orkar inte ta tag i det. Sätt er in i det och kör hårt, tröskeln är högre mot att klippa en gräsmatta så vi får väl se om du är up for it
Om du fegar med gräsklippning så ha trädbeskärning i åtanke och fråga dina kunder om det, går ju alltid att kombinera.

Jätte bra svar! Ska verkligen ta upp det med polarna. Att kombinera med röjning osv är en riktigt bra idé!
Citera
2011-02-09, 23:20
Medlem
grovsmides avatar
En annan bra idé om ni är ett gäng polare, erbjud er att sätta trädplantor.
Skogsägare, dvs i många fall äldre privatpersoner ringer de stora skogsbolagen och säljer av lite skog på rot som den står. Kvar står ett hygge som skogsvårdsstyrelsen säger måste planteras, Xtusen granplant på si å så många hektar. Här kommer ni in.

Det är alltså en redan etablerad tanke och affärsidé att betala för någon att plantera sina trädplantor på sin mark och ersättningen är lätt att avgöra då man betalar per planterad planta. Perfekt om man är ett gäng som ni.

"Åt skogen", dokumentär som tyvärr tagits ned
https://www.flashback.org/t1414067
Citera
2011-02-09, 23:36
Medlem
B-ajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DummaPuppan
Va fan? Fick 50 då jag klippte gräs som ung

Änkor med mycket pengar under mardrassen ska det vara
Citera
2011-02-10, 08:34
Medlem
kör verksamheten vit kanske. känns seriösare och folk är jävligt kåta på att göra rut-avdrag!
Citera
2011-02-10, 11:43
Medlem
börja med nån sorts "all-service" för trädgårdar de flesta vill nog ha mer än bara sin gräsmatta klippt typ rensa ogräs, klippa buskar/häckar osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in