2011-02-09, 19:06
Medlem
sam_elofs avatar
Fått en praktik där jag kommer vara 4 dagar i veckan i obestämd tid framåt, kan om jag har tur leda till sommarjobb. Som tur var har jag ett par tusen på banken att leva på ett tag fram över, finns det nåt bidrag/ersättning man kan få som praktikant? Det jag vet om är såklart soc vilket jag inte vet om jag vill ge mig in på. Sen finns ju ungdomsgarantin(?) som ger typ 2-3 tusen per månad förutsatt att man varit inskriven på AF i minst 3 månader samt söker jobb.

Finns det något ytterligare man kan ansöka om? Det här med aktivitetsstöd, är det bara för typ handikappade och liknande?
Citera
2011-02-09, 19:13
Medlem
när jag blev erbjuden praktik, så sa dom att jag kunde få ut aktivitetsstöd som betalas utav försäkringskassan, man behöver inte vara sjuk eller handikappad för att få de. Om du har a-kassa så får du motsvarande summa som du får där ifrån. Även om du inte har a-kassa så har du rätt att få ut 233kr/dagen när du är på praktik. Men för att va säker så får du prata med en handläggare på arbetsförmedlingen.
Citera
2011-02-09, 20:13
Medlem
sam_elofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daliz
när jag blev erbjuden praktik, så sa dom att jag kunde få ut aktivitetsstöd som betalas utav försäkringskassan, man behöver inte vara sjuk eller handikappad för att få de. Om du har a-kassa så får du motsvarande summa som du får där ifrån. Även om du inte har a-kassa så har du rätt att få ut 233kr/dagen när du är på praktik. Men för att va säker så får du prata med en handläggare på arbetsförmedlingen.

Skrev i AF:s chatt, och fick detta svar angående aktivitetsstöd: "det kan man få men då ska man ju vara inskriven på arbetsförmedlingen och ingå i någon åtgärd eller program hos arbetsförmedlingen för att få aktivitetsstöd" Bläh..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in