2004-08-24, 15:21
Medlem
ofta hör man att det måste finnas en motpol för att det ena ska existera (inte bara inom känsloregistret utan även i naturen). men måste det vara så?

man säger att kärlek inte skulle existera utan hat, men är det inte så, att hat är ett annt ord för brist på kärlek? dvs, det bygger på samma grundläggande behov, i vilken utsträcking man får det tillgodosett och tillåts utöva det definierar ens sinnelag.
det jag försöker säga är att det kanske inte är ett motsatsförhållande, utan varianter av EN sak.
är det rimligt att påstå att allt prat om motpoler är en förenkling av verkligheten: här ställer vi upp minus och plus, och sedan existerar allt emellan, aldrig utanför begreppssfären.
sällan är ju känslor rena, utan uppblandade med tusen andra känslor, i olika grad. jag älskar olika människor på olika sätt, inte olika mycket.

tror vi att någonstans i världen måste det finnas en bunt olyckliga för att en annan bunt ska vara lyckliga? finns det någon koppling eller osynliga band mellan dessa grupper? eller handlar det om att rättfärdiga andras elände, att försöka hitta en mening i lidandet? jaja, han mår kass, men får åtminstone hans omgivning att må bättre..

är det emot naturen att majoriteten mår bra och har tak över huvudet, samt har en käresta? och, är en sådan tillvaro omöjlig endast för att vi tror är omöjlig. får människan (i global utsträckning) sina behov tillfredställda tror jag det skulle leda till en revolution för mänskligheten. ur en evighet av lidande och sveda, in i en ny tid, med människans och jordens välfärd som centrum för alla beslut. visst, man kan få göra avkall på teknikaliteter men vinner ändå stort på att folk som mår bra, i regel försöker göra gott för sig. goda cirklar sprider sig också som ringar på vattnet.
det är ur en synvinkel en ganska sliskig föreställning, att andras lidande, och kanske vårt eget, i slutändan blir vår lycka. som att det ena skulle ge det andra.

mina tankegångar går så här: det finns alltid en pol, som är "bäst", och att sträva mot att putta i lite extra vikt i den vågskålen så att den väger över på "det goda" är väl eftersträvansvärt? eller ska man släppa alla såna pretentioner och lätt konstatera: så här är det, och kommer alltid att vara, orättvisa sida vid sida med rättvisa den ena är beroende av det andra

om jag ska ta min egen person så är jag en kärleksfull person, betyder det att hatet finns inom mig? eller, att jag tillskanskat mig kärlek genom hat? eller att jag är tillfreds på någon annans bekostnad.

god och ond, snäll och dum, krig och fred, olycka och lycka, svält och frosseri.

är de myntets två sidor, som alltid kommer att singlas upp eller ner, och tyder inte det isåfall på någon obestämbar kraft, som styr våra livsöden? eller handlar det om att människan är väldigt dålig på att singla slant
kanske är vi alla nyckfulla dubbelnaturer med laster och egoism som ser till att vi aldrig får det för bra.
enligt ateistisk övertygelse måste ju vetenskapen kunna förklara detta fenomen. är det verklighet eller är det bara vi som intalat oss att det måste vara så här. har naturen byggt in detta i människan för att hålla henne i rörelse och ständig strävan framåt är det helt otroligt. då måste det nästan ligga en tänkande själ bakom processen, för hur kan något så raffinerat annars slå rot, bara genom..slump och evolution?

det verkar som att folk i gemen verkar tro att för mycket av det ena (gärna det goda) automatiskt skulle dra till sig det andra, är inte det en ganska bisarr tanke? för mycket kärlek kväver en och leder till hat, eller för mycket frid leder till rastlöshet och irritation.
isåfall, är det inte dags för sverige att dra ut i krig snart? eller det kanske bara gäller "de andra"?

slutsats: vetefan, jag känner mig ännu mer förvirrad nu än när jag började skriva men jag tror jag försöker säga att vi egentligen kan må så mycket bättre än vi gör, det handlar bara om att våga tro på det och verka för att det ska bli sant.

kommentera gärna, är det rapparkalja eller vad tror ni?
Citera
2004-08-24, 19:23
Medlem
yellowgreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
ofta hör man att det måste finnas en motpol för att det ena ska existera (inte bara inom känsloregistret utan även i naturen). men måste det vara så?
är det inte bara en

Motpol: svart/vit - - kallt/varmt - - hårt/mjukt - - natt/dag - - blöt/torrt - - är ting jag kan ta på.. det är verkligt.

men enligt mig är detta "god och ond, snäll och dum, krig och fred, olycka och lycka, svält och frosseri." godtyckligt. För vi det vi ser, kommer alltid ifrån vår egen varseblivningsbubbla och den är ytterst subjektiv. Om vi inte har lärt oss objektivitet.

Om man går bortom tingen, och ser dem för vad de ÄR. Bortfaller då god/ond - - - ful/vacker etc?

Vad du skriver här: "jag älskar olika människor på olika sätt, inte olika mycket." är ett sätt att se sakers tillstånd, för vad de ÄR. (hoppas det inte blev för krångligt)
Citera
2004-08-24, 21:15
Medlem
Kanqins avatar
Motpolen till Kärlek är inte hat utan likgiltighet.

I alla fall om man vill tro en greenpeace affisch jag hittade på en toalett.
Citera
2004-08-25, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanqin
Motpolen en till Kärlek är inte hat utan likgiltighet.

I alla fall om man vill tro en greenpeace affisch jag hittade på en toalett.

det låter faktiskt rimligt
Citera
2004-08-25, 14:42
Medlem
zacky_boys avatar
När det gäller motpoler så finns det till allt, men jag är rätt övertygad om att man tex. KAN uppskatta lycka även om man inte upplevt olycka.

Brukar bli rätt kritiserad för detta dock..
Citera
2004-08-26, 00:49
Medlem
mickeemans avatar
En liten teori om dessa motpoler.

Det var en gång ett som blev två vilket är Ying & Yang(Universium) som splittades itu på mitten.
Ena delen vart mörk med en liten ljus prick i centrumet och en grå sida runt om den lilla, lilla ljusa pricken.
Och då vart såklart den andra sidan ljus med en liten prick i centrumet och en grå sida runt om den lilla, lilla mörka pricken.

Då har vi restrerande motpoler Ljust, Grått & Mörkt för det måste finnas något i mellan den ene eller den andre.
Citera
2004-08-31, 15:31
Bannlyst
Iok

”Det finns medicin mot galenskap, men inte mot dumhet”.

Sanningen ligger i bejakarens öga, förutsatt att denne icke är blind.

Länge leve kåtheten, för utan detta ting vore mänskligheten ej längre behövd.

Snarare ombytta roller då motpoler möts i ett oändligt bestyr.

Motpoler alstrar en behövlig energi som förser oss människor med näring, dvs. en massa död tid.

Varför inte sträva efter jämlikhet snarare än att försöka finna ens svaga sidor, där den starkaste går segrande ur striden? Motpoler eller ”dubbelmacka”, som det på latin heter, är ett sätt att uttrycka ens aggressioner gentemot ens fiende.

Tänk dig att du är ett med naturen och den yttre omgivningen har övergivit ditt budskap, vem är du att döma? ( att ro i land med hela fångsten tolkas som girigt snarare än pragmatiskt).

Pragmatiker är densamma som Judar? OBS! När Hitler tog sitt liv blev jag av med min oskuld. Det bör även tilläggas att det gick för mig efter 150 sekunder.

Inför GUD är vi alla lika mycket värda. ß--- Bör läsas baklänges för att förstå dess helhet.
Citera
2004-09-02, 03:17
Medlem
Winterdreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickeeman
Det var en gång ett som blev två vilket är Ying & Yang(Universium) som splittades itu på mitten.
Ena delen vart mörk med en liten ljus prick i centrumet och en grå sida runt om den lilla, lilla ljusa pricken.
Och då vart såklart den andra sidan ljus med en liten prick i centrumet och en grå sida runt om den lilla, lilla mörka pricken.

Då har vi restrerande motpoler Ljust, Grått & Mörkt för det måste finnas något i mellan den ene eller den andre.

kan vara ute o cykla men begreppet TAO står väll för det som står över dualismen och polariteten. kanske läge o bruka sig av den gamle googles källa till visdom...
Citera
2004-09-02, 07:58
Moderator
Ruskigbusss avatar
Kan vara värt att påminna om gamle Hegel.

tes + antites => syntes som har sin antites osv ...

http://www.hegel.net/
Citera
2004-09-02, 09:39
Medlem
ericfjortondes avatar
Om det alltid var minusgrader på jorden så skulle vi inte längta till sommaren eftersom vi inte skulle känna till att den fanns.

Det kanske är så att vetskapen om att det finns en motpol gör att man lättare kan uppskatta/ogilla sin egen situation.

Ful vill bli vacker.
Fattig vill bli rik.
Seende vill inte bli blind.

Men jag tror inte att det krävs hat för att kärlek ska kunna existera. Det låter mer som något någon har sagt någon gång för att det "låter bra".
Citera
2004-09-03, 18:44
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ericfjortonde
Om det alltid var minusgrader på jorden så skulle vi inte längta till sommaren eftersom vi inte skulle känna till att den fanns.

Det kanske är så att vetskapen om att det finns en motpol gör att man lättare kan uppskatta/ogilla sin egen situation.

Ful vill bli vacker.
Fattig vill bli rik.
Seende vill inte bli blind.

Men jag tror inte att det krävs hat för att kärlek ska kunna existera. Det låter mer som något någon har sagt någon gång för att det "låter bra".

Men man måste känna till att det finns hat för att man ska kunna känna kärlek. Hade det alltid varit minusgrader på jorden så hade vi ju inte vetat att det var minusgrader...
Citera
2004-09-03, 19:08
Medlem
ericfjortondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Men man måste känna till att det finns hat för att man ska kunna känna kärlek. Hade det alltid varit minusgrader på jorden så hade vi ju inte vetat att det var minusgrader...

Ja, och det var ju det jag sa fast med andra ord. Var jag så otydlig?

"Om det alltid var minusgrader på jorden så skulle vi inte längta till sommaren eftersom vi inte skulle känna till att den fanns."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in