Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2011-02-09, 09:49
  #85
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag förstår. Du påstod att man valde första maj för att man var ledig då. Både du och jag har visat att det INTE var anledningen till varför man valde första maj, jag har visat att man INTE var ledig första maj och du har inte visat en enda ordentlig källa till att det ens nästan skulle ha varit anledningen till varför man valde första maj.

Du har förstått detta, du vet att du har fel, så nu försöker du komma undan genom att påstå att eventuell ledighet är ointressant i sammanhanget, trots att eventuell ledighet är det enda som är relevant. Du klarar inte av att bevisa att ditt påstående var korrekt, så du blir arg och ber mig motbevisa dig.

Du har fel, du förstår det, men du vägrar erkänna det. Är det korrekt uppfattat?
Nej, jag har inte fel eftersom 1 maj valdes för att det var en allmän festdag i europa och råkade sammanfalla med Chicagohändelserna.

Vad är det du inte förstår med det?

Huruvida folk var hellediga, halvlediga eller jobbade hela dagen är ointressant då det förmodligen var olika mellan olika länder.
Citera
2011-02-09, 10:34
  #86
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Nej, jag har inte fel eftersom 1 maj valdes för att det var en allmän festdag i europa och råkade sammanfalla med Chicagohändelserna.

Vad är det du inte förstår med det?
Förslaget om att demonstrera den första maj kom från Raymond Lavigne. Var förslaget från Raymond Lavigne att välja första maj för att det var en "allmän festdag i Europa", eller var förslaget från Raymond Lavigne att välja första maj för att man i USA skulle demonstrera den första maj precis som fyra år tidigare?

Jag förstår mycket väl, jag förstår att du har enorma svårigheter att förstå att dagen valdes på grund av vad som hände i USA och att det i sin tur råkade sammanfalla med vårfirandet i Europa - inte tvärtom. Frågan är vad DU inte förstår med det.

Men det börjar ju bli lite intressant hur du har gått från att säga att det var en ledig dag till att det var en festdag, innebär det att du ÄNTLIGEN kan erkänna att du hade fel när du skrev "Anledningen till att det är just 1 maj man demonstrerar är för att man ändå var ledig den dan"?

Citat:
Huruvida folk var hellediga, halvlediga eller jobbade hela dagen är ointressant då det förmodligen var olika mellan olika länder.
Det här är ditt exakta citat: "Anledningen till att det är just 1 maj man demonstrerar är för att man ändå var ledig den dan." Tycker du verkligen att det är ointressant om man var ledig eller inte den dagen när jag frågar dig om du anser att ditt påstående är korrekt?

Så, vi försöker igen. Trots att du inte kan visa att man var ledig någonstans i Europa, trots att du nu säger att det är ointressant om man var ledig eller inte, anser du fortfarande att "Anledningen till att det är just 1 maj man demonstrerar är för att man ändå var ledig den dan" är ett korrekt påstående? Ja eller nej.
Citera
2011-02-09, 10:41
  #87
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Förslaget om att demonstrera den första maj kom från Raymond Lavigne. Var förslaget från Raymond Lavigne att välja första maj för att det var en "allmän festdag i Europa", eller var förslaget från Raymond Lavigne att välja första maj för att man i USA skulle demonstrera den första maj precis som fyra år tidigare?

Jag förstår mycket väl, jag förstår att du har enorma svårigheter att förstå att dagen valdes på grund av vad som hände i USA och att det i sin tur råkade sammanfalla med vårfirandet i Europa - inte tvärtom. Frågan är vad DU inte förstår med det.

Men det börjar ju bli lite intressant hur du har gått från att säga att det var en ledig dag till att det var en festdag, innebär det att du ÄNTLIGEN kan erkänna att du hade fel när du skrev "Anledningen till att det är just 1 maj man demonstrerar är för att man ändå var ledig den dan"?


Det här är ditt exakta citat: "Anledningen till att det är just 1 maj man demonstrerar är för att man ändå var ledig den dan." Tycker du verkligen att det är ointressant om man var ledig eller inte den dagen när jag frågar dig om du anser att ditt påstående är korrekt?

Så, vi försöker igen. Trots att du inte kan visa att man var ledig någonstans i Europa, trots att du nu säger att det är ointressant om man var ledig eller inte, anser du fortfarande att "Anledningen till att det är just 1 maj man demonstrerar är för att man ändå var ledig den dan" är ett korrekt påstående? Ja eller nej.
Jaja... Fortsätt du att spela idiot eller lär dej läsförståelse. Du är på dagisnivå nu.
Citera
2011-02-09, 10:47
  #88
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Jaja... Fortsätt du att spela idiot eller lär dej läsförståelse. Du är på dagisnivå nu.
Men du kan väl svara på den här vansinnigt enkla frågan som jag ställt upprepade gånger utan att få ett svar av dig...

Tycker du att påståendet "Anledningen till att det är just 1 maj man demonstrerar är för att man ändå var ledig den dan" är korrekt? Ja eller nej.
Citera
2011-02-09, 10:54
  #89
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Men du kan väl svara på den här vansinnigt enkla frågan som jag ställt upprepade gånger utan att få ett svar av dig...

Tycker du att påståendet "Anledningen till att det är just 1 maj man demonstrerar är för att man ändå var ledig den dan" är korrekt? Ja eller nej.
Du har fått svar massor av gånger. Men jag kan ju göra det en gång till i versaler och fetmarkerat så ska vi se om du klarar av att läsa det då.

HURUVIDA DOM VAR HELLEDIGA, HALVLEDIGA ELLER JOBBADE ÄR AV UNDERORDNAD BETYDELSE DÅ 1 MAJ VAR EN ALLMÄN FESTDAG I EUROPA.

Förstår du inte det där så föreslår jag en kurs i svenska på t ex komvux eller SFI.
Citera
2011-02-09, 11:12
  #90
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Du har fått svar massor av gånger. Men jag kan ju göra det en gång till i versaler och fetmarkerat så ska vi se om du klarar av att läsa det då.

HURUVIDA DOM VAR HELLEDIGA, HALVLEDIGA ELLER JOBBADE ÄR AV UNDERORDNAD BETYDELSE DÅ 1 MAJ VAR EN ALLMÄN FESTDAG I EUROPA.

Förstår du inte det där så föreslår jag en kurs i svenska på t ex komvux eller SFI.
Jag frågar dig om du anser att det är ett korrekt påstående att man var ledig den första maj vilket du tidigare påstod, tycker du verkligen att det där är ett svar på frågan så är det nog du som behöver en kurs i svenska...

Det är verkligen inte av underordnad betydelse om man var ledig eller inte, eftersom att du påstod att man var ledig och min fråga är om du fortfarande anser att det är ett korrekt påstående att man var ledig.

Så vi försöker igen...

Du påstod tidigare att man var ledig första maj, och att detta var anledningen till varför man valde att demonstrera just den första maj. Vad jag undrar är om du fortfarande anser att det är ett korrekt påstående att man var ledig första maj. Ja eller nej.
Citera
2011-02-09, 16:13
  #91
Medlem
Offsures avatar
Tråd utbruten från https://www.flashback.org/t1447891
/mod
Citera
2011-02-09, 16:43
  #92
Medlem
Curses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rusen
Bör tillfogas att nazi-tyskland införde arbetsfri dag på första maj före Sverige.

Måste väl ses som ironisk att dom instiftade 1:a maj som en helgdag, en dag före dom förbjöd alla fria fackföreningar...

Men 30:a april och 1:a maj har väl firats som valborg rätt länge?
__________________
Senast redigerad av Curse 2011-02-09 kl. 16:46.
Citera
2011-02-09, 18:35
  #93
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curse
Måste väl ses som ironisk att dom instiftade 1:a maj som en helgdag, en dag före dom förbjöd alla fria fackföreningar...

Men 30:a april och 1:a maj har väl firats som valborg rätt länge?
Jag är osäker på om datumen matchar dagens, men att fira in våren har man gjort sedan antikens dagar.
Citera
2011-02-09, 20:06
  #94
Medlem
allahars avatar
ha ha ha ha jävlar vilken underhållande tråd fortsätt för faan.
Citera
2011-02-10, 18:32
  #95
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Du har fått svar massor av gånger. Men jag kan ju göra det en gång till i versaler och fetmarkerat så ska vi se om du klarar av att läsa det då.

HURUVIDA DOM VAR HELLEDIGA, HALVLEDIGA ELLER JOBBADE ÄR AV UNDERORDNAD BETYDELSE DÅ 1 MAJ VAR EN ALLMÄN FESTDAG I EUROPA.

Förstår du inte det där så föreslår jag en kurs i svenska på t ex komvux eller SFI.

Citat:
Ursprungligen postat av allahar
ha ha ha ha jävlar vilken underhållande tråd fortsätt för faan.
Jag skulle också gärna se en fortsättning. Kingen_king har nämligen fortfarande inte besvarat frågan om han anser det vara korrekt eller inkorrekt att säga att man valde första maj för att man var ledig den dagen.

Det blir faktiskt nästan lite tragikomiskt... Hela hans påstående bygger på att man var ledig första maj, men han tycks inte förstå det.

-Man var ledig första maj, därför valde man det datumet!
-Var man verkligen ledig första maj?
-DET ÄR IRRELEVANT!

Bra svar

Så, Kingen_king. Du påstod att man var ledig i Europa första maj. Du påstod att denna ledighet var anledningen till det valda datumet för demonstrationer. Jag frågar dig om du fortfarande tror att man valde datumet första maj för att man var ledig då. Har du lust att svara på den frågan?
Citera
2011-02-10, 19:01
  #96
Medlem
xdrs avatar
Jag ska väl inte ta orden ur munnen på kingen, men vad jag tror att han försöker framföra är att "första maj" (dvs vårkossutsläppvalborgetc dagen) har varit en festdag och man traditionellt sett har firat den i hela europa. Att man inte har varit ledig på industritiden beror nog på att maskinerna inte gärna betar som kossor...
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback