Då var myten om arbetslinjen förhoppningsvis punkterad för gott. Utförsäkringarna sker i smyg och sysselsättningsåtgärderna sker mer eller mindre via skattesedeln eller är en spegelkopia av Göran Perssons Björkviks-förslag om gardinuppsättning.
Är inte funktionsnedsatt men skall svara ändå.
Citat:
Vad kan vi göra åt det?
1. Engagera sig politiskt i något parti som bättre överensstämmer med dina egna värderingar i det här ämnet (en varning bara: ett parti kan ha vettiga åsikter om det här, men samtidigt ha många andra katastrofala).
2. Starta en grupp/organisation som belyser funktionsnedsattas förmågor och intressen. Eller aktivera sig i någon redan existerande.
3. Göra upprop. Stimulera manifestationer. Skriva insändare. Uppvakta beslutsfattare. Finns mycket man kan göra.
Citat:
Vad kommer att hända med oss om detta blir verklighet?
Tusentals kommer att hamna i den återvändsgränd som alliansen gick till val mot de röd-gröna. Man förtidspensioneras trots att det finns mängder av arbeten en funktionsnedsatt kan ta sig för. Samtidigt är det viktigt att poängtera att en funktionsnedsatt inte kan göra vilka slags arbeten som helst och skall heller inte uppmuntras att ta sådana arbeten. Jag är ingen vidare individualist, och tror som regel inte på individuella lösningar, men det här är ett sådant exempel där man borde göra individuella bedömningar.
Citat:
Kan vi inte göra ett besök hos Kristoffersson och "förklara" för honom vad han håller på med? Med min personlighet så vet jag att jag skulle vara kapabel till det men det är lite långt att åka för mig och jag vet att det finns mycket handlingskraftigare människor än mig i den här gruppen.
Allting börjar och slutar med dig själv och vad Ni kan göra gemensamt. Jag uppmuntrar sådana initiativ som du föreslår här men värjer mig mot att det är din personliga, bekvämlighet som måste ruckas på för att detta skall göras möjligt. Sverige har för mycket av den typen av folk som hellre låter andra göra det.