Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-09, 10:41
  #1
Medlem
Aleizohiets avatar
Hej, det är så att jag har en vän som är historiker nere i Tyskland och han sade att han har svårt att hitta bra litteratur om Vasasläkten (speciellt den tidigare biten) på i tyska. Han frågade mig om det finns några böcker i Sverige på engelska/tyska om just detta.
Jag är inte så bevandrad inom detta, vet knappt vilka bra affärer för historia det finns.
Jag bor i Göteborg så ni får gärna tipsa om fysiska butiker i trakten & butiker som skickar böcker per post.

Tack på förhand!
Citera
2011-02-09, 18:31
  #2
Medlem
Ördögs avatar
Michael Roberts (1908-1997) var en brittisk historiker som skrev flera verk om svensk historia. Hans bok The Early Vasas : A History of Sweden 1523-1611 utkom 1968 och är så vitt jag vet inte det minsta föråldrad.

http://www.goodreads.com/book/show/6...he-early-vasas

Jag har själv inte läst Roberts' bok, men Vilhelm Moberg lovordar den. I andra delen av Min svenska historia (1971) angriper Moberg "tyrannen" Gustav Vasa och sablar ner den tillrättalagda bild som generationer av svenska skolbarn har fått av honom. Enligt Moberg är Roberts som engelsman fri från alla nationalistiska illusioner om Gustav Vasa som en välmenande, sparsam Landsfader - han kan skildra honom som han var - en maktlysten, hård, opålitlig, girig, lögnaktig, processlysten realpolitiker.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2011-02-09 kl. 18:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback