2011-02-09, 05:57
Medlem
Hej.

Har haft rektalprolaps i minst ett år nu. Har fått gräva ut skiten med fingrarna oftast.
Har börjat tänka på det här med operation nu. Vad är mina chanser för att det ska bli bättre?

Finns det nån här som opererat sig för rektalprolaps?

Hur gick det?
Citera
2011-02-09, 06:57
Medlem
Nu vet ju jag inte något om operationer men googlade fram lite information, http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1268
Citera
2011-02-09, 08:55
Medlem
Snoppzors avatar
Går väl säkert att rätta till problemet. Skulle det se riktigt jävligt ut är ju stomi ett alternativ. Inte det roligaste kanske. Men det lär inte vara värre än att "gräva ur skiten med fingrarna".
Citera
2011-02-09, 11:21
Medlem
Al-Khoholfries avatar
Jag skulle helt klart svälja min stolthet och göra en operation.
Jag uppmanar även dig till att tänka likadant, det kan väll knappast bli sämre, och det blir nog grymt skönt att slippa "gräva fram skiten med fingrarna".

Go for it!
Citera
2011-02-09, 13:47
Medlem
Bockstensmannens avatar
Tänkte bara meddela att jag skrek rakt ut, ja, jag utstötte ett vrål i min ensamhet av ren förskräckelse när jag såg den här tråden. Tack vare prolaps-trådar på fb har jag sedan en tid tillbaka tvångstankar om detta och är nojig när jag skiter. Tack så mycket! För att lugna mig skulle jag vilja höra att du gjort något riktigt konstigt och onormalt med ditt rövhål för att uppnå detta tillstånd. ?
Citera
2011-02-09, 13:55
Avslutad
De bästa du kan göra är att prata med nån spec. Läkare inom just detta område, för trots att FBare är duktiga på de mesta så rör sig detta om din unika situation, som ingen kan sätta sig in och ge råd över ett forum.
Dock egna erfarenheter från detta kan du självfallet få av någon!
Citera
2011-02-09, 16:55
Medlem
moettos avatar
Min chefs dotter sket ut en bit av tjocktarmen Fattar inte varför han berätta detta då jag skulle dödat honom om jag var barn till honom.

Efter jag fick reda på detta blev jag också rädd för att helt plötsligt känna en del av tarmen där bak och få ställa sig i en spegel eller nått för att se vad som verkar va fel
Citera
2011-02-09, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashborn
Hur fick du prolaps? FB i tvåan?

Mvh

Gick in i en jättestor deppretion och typ bara låg i sängen. Blev hård i magen och fick svårt att skita. Sen körde jag upp en banan i arslet( bara för att testa) men minns inte om det började då. Det har inte varit ett problem förän jag fick hemmorojder som gjorde hålet avsevärt mindre.
Citera
2011-02-09, 17:11
Medlem
Knuules avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennyguldkimp
Inte trådar om bajsgräv va?

Jag skrattade

Hehe, kan inte neka till att även jag drog lite på smilgroparna.

OnT: Jag skulle föreslå att du opererar dig. Vet inte hur lång kötid det är för sådana operationer men du bör kolla upp det så att du är ute i god tid.

Schysst länk f ö, nu kommer middagen smaka extra gott ikväll
Citera
2011-02-09, 17:13
Medlem
oriks avatar
Det behövs ställas ett antal ytterligare frågor och förstås också undersökas för att man ska kunna komma närmare vad det är för besvär du har och vad man kan göra.

Men givetvis ska du inte gå runt med det där och det är ju fullständigt orimligt att du ska "gräva ut skit med fingrarna"!

Så gå till din vårdcentral och berätta om ditt problem så får de undersöka dig och sen får du väl en remiss till kirurgmottagningen där de kan bedöma vad man kan göra i ditt fall och vad man kan förvänta sig för resultat. Om det är rektalprolaps du har så kan man operera.
Citera
2011-02-09, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orik
Det behövs ställas ett antal ytterligare frågor och förstås också undersökas för att man ska kunna komma närmare vad det är för besvär du har och vad man kan göra.

Men givetvis ska du inte gå runt med det där och det är ju fullständigt orimligt att du ska "gräva ut skit med fingrarna"!

Så gå till din vårdcentral och berätta om ditt problem så får de undersöka dig och sen får du väl en remiss till kirurgmottagningen där de kan bedöma vad man kan göra i ditt fall och vad man kan förvänta sig för resultat. Om det är rektalprolaps du har så kan man operera.

Har varit på vårdecentralen men inte angående det. Men jag berättade att jag hade rektalprolaps. Han tyckte jag skulle fundera på om jag ville operera mig. Mer sas inte.
Citera
2011-02-09, 20:38
Medlem
Carl Hamiltons avatar
OT raderat

// Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto