• 1
  • 2
2011-02-09, 05:23
Medlem
Deliberatelys avatar
Har sökt runt på alla möjliga tips och vad man kan göra åt detta, ingenting har hjälpt. Det finns 2 flashbacktrådar som är inne på ungefär samma ämne, men inte riktigt samma, och inte samma infallsvinkel som min känner jag.

https://www.flashback.org/t1426710
https://www.flashback.org/t814005

Det är nu som så att, som ni nog förstår på tiden jag postar att jag har svårt att somna. Det är så att jag aldrig känner mig trött helt enkelt. Lägger jag mig ner i sängen nu ändå och försöker slappna av, tänka på nån film eller vad annars som kan vara sömninducerande så tar det minst 1 timme, det kan ta 2-3 timmar, har legat utan sömn en hel natt på 6timmar en gång tom.

Har varit uppe ett helt dygn, dvs skippat sömn totalt för att sedan gå med förhoppningen och tron att jag ska bli trött nästan natt...men icket... Det som händer är att jag kan bli attack-trött helt plötsligt, helt slumpmässig tid på dygnet istället. Det kan vara 9 på morgonen under föreläsning, det kan vara 15 på eftermiddagen, men då pluggar man och kan inte sova direkt. Tröttheten brukar försvinna efter en fika-paus eller liknande, eller så tar man en 20min sömn, sen är man pigg igen. Om man blir trött om man kommer hem vid 18-19 så är det skönt att bara lägga sig ner och tycka att det är skönt att bara ligga ner och blunda, då brukar det gå fort, och jag kan sova till 5 nästa morgon. Men som sagt, jag kan aldrig bli trött när jag vill.

Jag har försökt för några veckor sedan att lägga mig ner i sängen vid 22 något och bara ligga ner. Det tar 1-3 timmar innan man somnar. Det fungerade hyffsat bra i en vecka eller 2, det tog oftast inte mycket längre än 1 timme att somna, men sen var man ute och festade på helgen sent och mönstret var brutet. Det blev aldrig heller någon riktig förbättring när jag höll tiden 22, som sagt, att det ska ta 1 timme varje gång att somna är ingen särskild bättring och fortfarande drygt.

Detta borde väl räcka som utförlig beskrivning för hur det ligger till. Förövrigt är jag 19, man, använder inga droger, snusar eller röker om det är relevant för om ni vill ge tips och råd för hur ni kan hjälpa mig, dricker alkohol nästan uteslutande under helger, blir oftast 1 gång per vecka eller 1 gång per 2 veckor. Har inte haft något förhållande eller liknande som slutat som kan vara stressande eller liknande, om det är relevant, kan inte komma på någonting i min vardag som kan vara stressande heller. Det förefaller sig bara såsom att jag aldrig blir trött, måste då vara vaken i över 24timmar innan någon trötthet kan påfalla. Har haft detta problem sen sommaren, som jag kan minnas iallafall, vilket blir 8 månader ungefär.

Det sätt som jag fått min beskärda del av sömnen sen denna period sen sommaren är oftast att jag sover några få timmar varje natt, kanske mellan 03-06 eller 04-06 på morgonen, och sedan efter något/några dygn sover 18-05. Men detta är inte hållbart för att lyckas optimalt med studierna, och jag vill så gärna kunna sova de traditionella tiderna 22-06, allt skulle vara så mycket lättare då med att handla och fixa alla andra vardagsbestyr.
Citera
2011-02-09, 05:29
Medlem
Spadess avatar
Lider utav precis samma sak, sitter med dig här på morgontvisten efter att ha varit vaken i 30h. Det enda sättet jag kan somna direkt är när jag dricker redigt. Det håller inte riktigt i längden. Just nu är det bara ett + att jag inte sover eftersom jag försöker skriva ett projektarbete på 2 dagar men annars är det en hemsk pina, man missar aktiviteter med vänner på helger som sker på dagarna eftersom man sover bort dagarna och blir försenad till jobb/skola då man blir trött vid olika tidpunkter varenda dag.

Letar fortfarande efter en obefintlig mirakellösning
Citera
2011-02-09, 05:38
Medlem
Deliberatelys avatar
Skönt att höra att andra har samma problem. Jo, om 25min så blir det 24timmar för mig nu sen jag senast sov något. Hoppas att någon kommer med någon lösning i denna tråden så småningom...
Citera
2011-02-09, 05:45
Medlem
Spadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Skönt att höra att andra har samma problem. Jo, om 25min så blir det 24timmar för mig nu sen jag senast sov något. Hoppas att någon kommer med någon lösning i denna tråden så småningom...

Jo det kan man ju hoppas, oddsen ligger väl på att man blir trött vid fel tillfällen ganska lång framöver.
Citera
2011-02-09, 05:51
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spades
Jo det kan man ju hoppas, oddsen ligger väl på att man blir trött vid fel tillfällen ganska lång framöver.
Ja, precis, kommer troligtvis få en trötthets-attack någon gång under dagen. Mitt under studietiden, yay! Bär väl snart av till att duscha, käka frukost och fixa lunchlådan osv, föreläsning om lite mer än 2 timmar.

Edit: Liten anekdot. Brukar fundera under de sömnlösa nätterna på när minst andel av folken är vakna, det borde vara 3 eller 4 känns det som, vid 2 borde väl de mesta som är uppe sent lagt sig för att sova, och vid 5 går väl de tidiga människorna upp... Ja, sånt här roligt har jag för mig dessa perioder
Senast redigerad av Deliberately 2011-02-09 kl. 05:58.
Citera
2011-02-09, 05:52
Medlem
Puck0s avatar
Har själv i princip samma problem! Visserligen -kan- jag somna efter ca. 30 minuter eller en timme, men jag blir aldrig trött. Dygnar jag så händer det att jag blir trött under eftermiddagen för att sen bli pigg igen efter några timmar - vilket resulterar i att jag vänder dygnet titt som tätt, och jag har själv märkt att jag mår bättre av att gå upp på morgonen. Såhär har det varit i över 3 år nu och det är inte särskilt kul.
Citera
2011-02-09, 05:53
Medlem
midnightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spades

har liknande problem , skit störande faktist försöker lägga mig tidigt etc 00-01 men ne går inte för man e för pig så blir att man e uppe till 6-8 på morgonen och sover till 13-16.00 ^^
Citera
2011-02-09, 05:54
Medlem
-th-s avatar
Har ungefär samma problem som du, dock inte lika extremt längre. Förr kunde jag inte somna på grund av jobbiga tankar som snurrade i mitt huvud, jag var väll lite deprimerad antar jag. Allt behövde vara perfekt när jag skulle sova, i synnerhet temperaturen.

Precis som du kan jag bli jättetrött mitt under en föreläsning klockan 9 på morgonen, väldigt jobbigt eftersom det blir omöjligt att få något vettigt ur föreläsningen när man kämpar för att inte somna.

Nu tar det max någon timme för mig att somna, oftast mindre. Jag ligger sällan sömnlös men om jag gör det brukar jag lösa det med lite whiskey, vilket fungerar bra. En metod jag ibland använder mig av för att somna är att föreställa mig att jag svävar i någon sorts tyngdlös tomhet, som antingen är helt vit eller helt svart - lite som konstruktorn från Matrix-filmerna, fast tyngdlös.

Jag har hört att om man ligger sömnlös bör man gå upp igen och göra något annat för att försöka somna igen lite senare, detta eftersom man i det undermedvetna inte bör förknippa sängen med att vara sömnlös utan med sömn.

Citat:
Ursprungligen postat av midnightbeast
har liknande problem , skit störande faktist försöker lägga mig tidigt etc 00-01 men ne går inte för man e för pig så blir att man e uppe till 6-8 på morgonen och sover till 13-16.00 ^^

Okej, fast det låter ju mer som om du bara har förskjutit din dygnsrytm några timmar, inte som om du har de problem TS beskriver.
Senast redigerad av -th- 2011-02-09 kl. 05:58.
Citera
2011-02-09, 06:04
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -th-
Jag har hört att om man ligger sömnlös bör man gå upp igen och göra något annat för att försöka somna igen lite senare, detta eftersom man i det undermedvetna inte bör förknippa sängen med att vara sömnlös utan med sömn.
Har också läst något liknande någonstans i mitt letande på internet efter lösningar på detta problem. Men det har ingen betydelse om man är uppe 30 min till, innan man försöker somna igen...man är lika pigg och det går inte att somna inom 1 timme. Dessa 30 minutrar kan bli 1 timme, 2 timmar, 3 timmar, 4timmar, ja sen är det ju dags att dra till skolan.

Edit: Nä, nu bär det av till duschen!
Senast redigerad av Deliberately 2011-02-09 kl. 06:12.
Citera
2011-02-09, 06:15
Medlem
Miiiiias avatar
Sömntabletter, insomningstabletter och avslappnande medicin är det enda jag kommer att tänka på. Dessvärre har de flesta sömntabletter biverkningar och det kan vara riktigt svårt att piggna till dagen efter. De är dessutom beroendeframkallande så man kan inte ta dem varje dag, men det kan vara skönt om man vill "sova ut" en natt, när man är ledig dagen efter.
Citera
2011-02-09, 06:18
Medlem
Ni borde testa fysisk aktivitet. Jag har samma problem som dig just nu, för att jag inte orkar träna eller äta ordentligt, men när jag orkar laga ordentlig mat och träna så sover jag som en sten.

Testa att gå upp tidigt, runt 0600 - 0700, och jogga en runda på en 20-40 minuter. Sen träna lite till senare under dagen. Och börja äta en jävla massa vitaminer. Jag brukade "äta" Mivi total, vilket är ett vitamin tillskott, och man blir grymt mycket piggare i skolan men fram emot 21-tiden börjar ögonen slockna. Fett nice egentligen, men ibland går det bara inte att hålla, men då är det att ta tag i sig själv.

Det är så jag brukar förebygga dom här nätterna då man kollar igenom säsong 2 av HIMYM för tredje gången.
Citera
2011-02-09, 06:33
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExeDon
Ni borde testa fysisk aktivitet. Jag har samma problem som dig just nu, för att jag inte orkar träna eller äta ordentligt, men när jag orkar laga ordentlig mat och träna så sover jag som en sten.

Testa att gå upp tidigt, runt 0600 - 0700, och jogga en runda på en 20-40 minuter. Sen träna lite till senare under dagen. Och börja äta en jävla massa vitaminer. Jag brukade "äta" Mivi total, vilket är ett vitamin tillskott, och man blir grymt mycket piggare i skolan men fram emot 21-tiden börjar ögonen slockna. Fett nice egentligen, men ibland går det bara inte att hålla, men då är det att ta tag i sig själv.

Det är så jag brukar förebygga dom här nätterna då man kollar igenom säsong 2 av HIMYM för tredje gången.

Det fick mig att minnas något jag läst på wikipedia för länge sedan, och efter mycket letande hittade jag det igen:
Citat:
Fysisk aktivitet på kvällen avancerar den inre klockan (den subjektiva kvällen kommer tidigare), medan fysisk aktivitet under natten och förmiddagen försenar den inre klockan (den subjektiva kvällen kommer senare).

Bör man inte då undvika motion på förmiddagen för att bli trött tidigare om kvällen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in