• 1
  • 2
2011-02-10, 13:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Individerna bland människan är djupt olika beträffande förmåga till sinnesförnimmelser. Jag tror att växelspelet mellan tankar och känslor är vad som utmärker människan och skapar en mer individbaserad känslokarta. Jag tror att skillnaden mellan individer i en godtycklig djurpopulation är mindre än motsvarande för människan. Djuren bygger på instinkt och handling och saknar förmågan att relatera känslomässigt via erfarenheter. En hunds inlärningsprocess är betingad, inte känslostyrd.
Citera
2011-02-10, 20:41
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Jag skulle där vilja påstå att det mesta om vad "djur inte kan tänka/känna" är ren bullshit rakt igenom, som inte ens håller vattentätt i ett logiskt resonemang. Argument som att djuren inte skulle kunna tänka framåt eller bakåt i tiden utan bara lever i nuet är t.ex. jävligt lätt avfärdat.
Fast vårt primära vara - både filosofiskt och neurologiskt - är ju i nuet. Sedan har vi ett explicit biografiskt jag vi kan använda oss av vid behov, men det behövs inte alls för vår varseblivning och våra känslor för stunden.
Citera
2011-02-10, 22:51
Medlem
unknownanonyms avatar
Detta är väl inte riktigt en känsla men lite inne på det som tidigare skrevs om att tänka oändlighet.
Tänk er att ni går på stranden och plötsligt hittar ett skrin, ni öppnar det och i ligger en sten med en helt ny färg. Föreställ er hur den stenen ser ut. Det är omöjligt!
Citera
2011-02-11, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Tänk dig att när du dör så är du död. Det vill säga, det finns ingenting - det är inte ens svart. Du kan inte tänka att det inte är svart, för du finns inte. Du är helt raderad ifrån hela universum.

Det går fan inte att föreställa sig. Själv när man tänker att efter döden finns det ingenting, så brukar iaf jag föreställa mig att mitt "medvetande/tanke" svävar i svart. Jag kan alltså tänka att "nu är jag död och allt är svart". Men att ta bort det svarta och min tanke ifrån den föreställningen gör det helt omöjligt att tänka på. Om någon förstår vad jag menar

Angående känslor vi inte kan känna så har jag inte en aning om vad det kan finnas för känslor vi inte redan har..
Jag brukar tänka att döden "känns" som tiden mellan det du har lagt dig tills du vaknar. Alltså som all den tid du "gick miste" om medan du sov, fast multiplicerat med oändligheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in