Citat:
Ursprungligen postat av EZS0N
Idag kom jag att tänka på en sak.
Man säger ju ibland att vissa djur saknar förmågan att tänka på vissa sätt, eller känna vissa saker, som tillexempel avundsjuka, andra djur säger dom inte kan känna empati osv. Började då fundera på om det finns tankesätt eller känslor som vi människor inte kan tänka/känna/uppleva.
Fattar ni vad jag menar eller, vad tror ni?
Jag skulle där vilja påstå att det mesta om vad "djur inte kan tänka/känna" är ren bullshit rakt igenom, som inte ens håller vattentätt i ett logiskt resonemang. Argument som att djuren inte skulle kunna tänka framåt eller bakåt i tiden utan bara lever i nuet är t.ex. jävligt lätt avfärdat.
Visst är vi jordens sannolikt mest intelligenta ras, helt klart, men det betyder inte att alla andra större däggdjur är dumkorkar och att jämställa med myror eller loppor. Djur kan absolut känna avundsjuka och även empati m.m, det märks inte så mycket på kattdjur och andra ensamströvare eftersom de inte riktigt "får kontakt" med deras ägare rent socialt sett (de eftersträvar det ju inte heller till någon högre grad) men mer renodlade flockdjur som hundar uppvisar ett väldigt brett spektra av känslor och tankar som till mycket stor del kan jämföras med våra egna.
Tyvärr är ju människan, och kanske i synnerhet många beteendeforskare, en jävligt arrogant ras som gillar att höja upp sig över allt och alla och idén att vi är sisådär 5000% mer intelligenta än precis alla andra däggdjur på planeten är väl tyvärr så tilltalande att den kommer att leva vidare i många år än
Vad gäller frågan: Ja, jag tror helt klart att det kan finnas känslor och tankesätt som vi människor inte kan uppleva. Fåglar och insekter ser ju t.ex en massa färger som vi inte kan se med våra ögat (ultravioletta och infraröda delen av spektrat osv) och djur hör ju också många fler hörselfrekvenser så varför skulle det inte gälla känslolivet och tankevärlden också.
Edit: fixade meningsbyggnadsfel