• 1
  • 2
2011-02-09, 04:57
Medlem
EZS0Ns avatar
Idag kom jag att tänka på en sak.
Man säger ju ibland att vissa djur saknar förmågan att tänka på vissa sätt, eller känna vissa saker, som tillexempel avundsjuka, andra djur säger dom inte kan känna empati osv. Började då fundera på om det finns tankesätt eller känslor som vi människor inte kan tänka/känna/uppleva.
Fattar ni vad jag menar eller, vad tror ni?
Citera
2011-02-09, 05:13
Medlem
Vi kan inte tänka oss en oändlighet till exempel.
Citera
2011-02-09, 05:25
Medlem
EZS0Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekant
Vi kan inte tänka oss en oändlighet till exempel.

sant, oändlighet är en sån sak...
Andra typ "känslor" som vi inte kan känna??
Citera
2011-02-09, 05:48
Medlem
Snöjs avatar
Tänk dig att när du dör så är du död. Det vill säga, det finns ingenting - det är inte ens svart. Du kan inte tänka att det inte är svart, för du finns inte. Du är helt raderad ifrån hela universum.

Det går fan inte att föreställa sig. Själv när man tänker att efter döden finns det ingenting, så brukar iaf jag föreställa mig att mitt "medvetande/tanke" svävar i svart. Jag kan alltså tänka att "nu är jag död och allt är svart". Men att ta bort det svarta och min tanke ifrån den föreställningen gör det helt omöjligt att tänka på. Om någon förstår vad jag menar

Angående känslor vi inte kan känna så har jag inte en aning om vad det kan finnas för känslor vi inte redan har..
Citera
2011-02-09, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Tänk dig att när du dör så är du död. Det vill säga, det finns ingenting - det är inte ens svart. Du kan inte tänka att det inte är svart, för du finns inte. Du är helt raderad ifrån hela universum.

Det går fan inte att föreställa sig. Själv när man tänker att efter döden finns det ingenting, så brukar iaf jag föreställa mig att mitt "medvetande/tanke" svävar i svart. Jag kan alltså tänka att "nu är jag död och allt är svart". Men att ta bort det svarta och min tanke ifrån den föreställningen gör det helt omöjligt att tänka på. Om någon förstår vad jag menar

Angående känslor vi inte kan känna så har jag inte en aning om vad det kan finnas för känslor vi inte redan har..

Kan hålla med om att tanken kring döden är väldigt svår att förstå som människa... Ska det bara sluta? Ska man bara försvinna ut i intet? Jag tror det är en anledning till att vi har så mycket teorier om vad som sker efter döden.
Citera
2011-02-09, 09:55
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj

Det går fan inte att föreställa sig. Själv när man tänker att efter döden finns det ingenting, så brukar iaf jag föreställa mig att mitt "medvetande/tanke" svävar i svart. Jag kan alltså tänka att "nu är jag död och allt är svart". Men att ta bort det svarta och min tanke ifrån den föreställningen gör det helt omöjligt att tänka på. Om någon förstår vad jag menar ;)

Prova att tänka att det är som precis innan födseln. Det underlättar för mig när jag ska föreställa mig döden.
Citera
2011-02-09, 18:26
Medlem
TebbTubbys avatar
vår hjärna är väl självklart begränsad till ett antal känslor (som den sedan kan kombinera osv, eller hur fan skiten fungerar), så det är väl inget mer att diskutera än det.
Citera
2011-02-09, 19:19
Medlem
Inom sinnevärlden finns det olika delar av ljud- och ljusspektrat vi inte uppfattar med örat respektive ögat, och vi känner inte av jordens magnetfält på samma sätt som vissa andra djur gör. Kanske inte det mest spännande svaret, men väl så sant …
Citera
2011-02-09, 22:50
Medlem
Rutskjortas avatar
Tjaa, vi förstår ju inte oss på att det finns "ingenting" eller oändligheten heller inte att något inte kan ha en början, att någonting bara var en cirkel, den började inte någonstans...
Not making much sense, men jag är trött D:
Citera
2011-02-10, 05:04
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojo89
Kan hålla med om att tanken kring döden är väldigt svår att förstå som människa... Ska det bara sluta? Ska man bara försvinna ut i intet? Jag tror det är en anledning till att vi har så mycket teorier om vad som sker efter döden.

Håller med dig där. Vi kan förutspå döden och vi känner till den, men vi kan inte föreställa oss den.

Intressant frågeställning förövrigt ts!
Citera
2011-02-10, 10:00
Medlem
BaalZeBubs avatar
Den här tar jag från professorn i psykologi Gunnar Goude, fast fritt från minnet.

Tänk er en fiskart där honan får brandgula fenor när det är dags att leka.

Vi kommer aldrig att få veta vad detta betyder för hanfisken, vilken mental gestalt hans åtrå har.

( Detta kanske inte är sant i framtiden dock. Med en bra scanner kan man kanske spara neuron-mönstret. Då kan vi få uppleva simuleringen av en kåt fisk!)
Citera
2011-02-10, 13:25
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EZS0N
Idag kom jag att tänka på en sak.
Man säger ju ibland att vissa djur saknar förmågan att tänka på vissa sätt, eller känna vissa saker, som tillexempel avundsjuka, andra djur säger dom inte kan känna empati osv. Började då fundera på om det finns tankesätt eller känslor som vi människor inte kan tänka/känna/uppleva.
Fattar ni vad jag menar eller, vad tror ni?

Jag skulle där vilja påstå att det mesta om vad "djur inte kan tänka/känna" är ren bullshit rakt igenom, som inte ens håller vattentätt i ett logiskt resonemang. Argument som att djuren inte skulle kunna tänka framåt eller bakåt i tiden utan bara lever i nuet är t.ex. jävligt lätt avfärdat.

Visst är vi jordens sannolikt mest intelligenta ras, helt klart, men det betyder inte att alla andra större däggdjur är dumkorkar och att jämställa med myror eller loppor. Djur kan absolut känna avundsjuka och även empati m.m, det märks inte så mycket på kattdjur och andra ensamströvare eftersom de inte riktigt "får kontakt" med deras ägare rent socialt sett (de eftersträvar det ju inte heller till någon högre grad) men mer renodlade flockdjur som hundar uppvisar ett väldigt brett spektra av känslor och tankar som till mycket stor del kan jämföras med våra egna.

Tyvärr är ju människan, och kanske i synnerhet många beteendeforskare, en jävligt arrogant ras som gillar att höja upp sig över allt och alla och idén att vi är sisådär 5000% mer intelligenta än precis alla andra däggdjur på planeten är väl tyvärr så tilltalande att den kommer att leva vidare i många år än

Vad gäller frågan: Ja, jag tror helt klart att det kan finnas känslor och tankesätt som vi människor inte kan uppleva. Fåglar och insekter ser ju t.ex en massa färger som vi inte kan se med våra ögat (ultravioletta och infraröda delen av spektrat osv) och djur hör ju också många fler hörselfrekvenser så varför skulle det inte gälla känslolivet och tankevärlden också.

Edit: fixade meningsbyggnadsfel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in