Citat:
Ursprungligen postat av Spünkstÿrfen
Snart dags att söka högra utbildning, så då har jag såklart börjat spana efter intressanta och attraktiva program. Men då jag ser på antagningspoäng för den senaste intagningen, så har majoriteten av civ.ing prog antagit alla sökande med behörighet (MaA, KeA, FyB), vad kan detta bero på?
Är det helt enkelt så att många anser att det inte är värt att satsa på teknisk utbildning? Isåfall så kommer ju Sverige ha ett kraftigt underskott av utveckling inom näringslivet i framtiden, detta oroar mig lite måste jag påstå. Någon vis själ med förklaring till detta fenomen?
Tja.. det har väl nästan alltid varit så? Tekniska utbildningar kräver en hel del arbete förresten.. Är det inte så att antalet sökande till naturvetenskapliga linjer på gymnasiet/komvux minskat drastiskt? Nu finns det ju ett x antal nationella gymnasieprogram att välja emellan.. Allt från Barn o fritid till Bygg - Fordon - El osv..
Jag tror också att många blir avskräckta från att börja på en naturvetarlinje.
Jag tror också inte att det kommer bli ett underskott av civ.ingenjörer i framtiden. Just nu är det ju verkligen ett överskott av h-ingenjörer/civ.ingenjörer, systemvetare och arkitekter etc..