2004-08-23, 23:25
Medlem
Spünkst˙rfens avatar
Snart dags att söka högra utbildning, så då har jag såklart börjat spana efter intressanta och attraktiva program. Men då jag ser på antagningspoäng för den senaste intagningen, så har majoriteten av civ.ing prog antagit alla sökande med behörighet (MaA, KeA, FyB), vad kan detta bero på?

Är det helt enkelt så att många anser att det inte är värt att satsa på teknisk utbildning? Isåfall så kommer ju Sverige ha ett kraftigt underskott av utveckling inom näringslivet i framtiden, detta oroar mig lite måste jag påstå. Någon vis själ med förklaring till detta fenomen?
Citera
2004-08-24, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spünkstÿrfen
Snart dags att söka högra utbildning, så då har jag såklart börjat spana efter intressanta och attraktiva program. Men då jag ser på antagningspoäng för den senaste intagningen, så har majoriteten av civ.ing prog antagit alla sökande med behörighet (MaA, KeA, FyB), vad kan detta bero på?

Är det helt enkelt så att många anser att det inte är värt att satsa på teknisk utbildning? Isåfall så kommer ju Sverige ha ett kraftigt underskott av utveckling inom näringslivet i framtiden, detta oroar mig lite måste jag påstå. Någon vis själ med förklaring till detta fenomen?

Tja.. det har väl nästan alltid varit så? Tekniska utbildningar kräver en hel del arbete förresten.. Är det inte så att antalet sökande till naturvetenskapliga linjer på gymnasiet/komvux minskat drastiskt? Nu finns det ju ett x antal nationella gymnasieprogram att välja emellan.. Allt från Barn o fritid till Bygg - Fordon - El osv..

Jag tror också att många blir avskräckta från att börja på en naturvetarlinje.

Jag tror också inte att det kommer bli ett underskott av civ.ingenjörer i framtiden. Just nu är det ju verkligen ett överskott av h-ingenjörer/civ.ingenjörer, systemvetare och arkitekter etc..
Citera
2004-08-24, 00:37
Medlem
Nej det har inte alltid varit så för några år sedan krävdes det mycket höga betyg för att kommain på kths attraktivaste program och även på flera andra av deras linjer.
Desutom har det kommit upp massa ny tekniska utbildningar ute i landet.
sedan har du blivit en svacka efter it bublan det går välll inte att komma ifrån
Citera
2004-08-24, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdgrodan
Nej det har inte alltid varit så för några år sedan krävdes det mycket höga betyg för att kommain på kths attraktivaste program och även på flera andra av deras linjer.
Desutom har det kommit upp massa ny tekniska utbildningar ute i landet.
sedan har du blivit en svacka efter it bublan det går välll inte att komma ifrån

Mjo det är sant. Datateknik etc.. men kvoterna har höjts en aning också - samt att det kommit upp en massa nya tekniska utbildningar som du själv påpekar.
Citera
2004-08-24, 02:33
Medlem
Ben Hogans avatar
Visst har det blivit mycket enklare att komma in på civilingenjörsutbildningar,
men det betyder ju inte att det blivit lättare att klara dom.

Att det har blivit lättare att komma in beror på:
* man ökade antalet platser mycket under en period
* nya program dök upp överallt
* it-bubblan har gjort att många datavetenskapliga program och även övriga civ.ing. har färre sökanden

Nu börjar antalet platser att minska igen, och gränserna kommer antagligen
att bli mer som förrut.
Citera
2004-08-27, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scar
Tja.. det har väl nästan alltid varit så? Tekniska utbildningar kräver en hel del arbete förresten.. Är det inte så att antalet sökande till naturvetenskapliga linjer på gymnasiet/komvux minskat drastiskt? Nu finns det ju ett x antal nationella gymnasieprogram att välja emellan.. Allt från Barn o fritid till Bygg - Fordon - El osv..

Fattar inte varför folk väljer program som Barn O fritid, de flesta måste ju ändå fortsätta plugga för att få jobb.
Antagligen väljer de såna program för att de inte är klyftiga nog att ro iland naturvetenskaplig gymnasiekompetens.

Om man ändå måste plugga vidare så måste ju detta alternativ eller I.V var det klart bästa.
Citera
2004-08-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schaki
Fattar inte varför folk väljer program som Barn O fritid, de flesta måste ju ändå fortsätta plugga för att få jobb.
Antagligen väljer de såna program för att de inte är klyftiga nog att ro iland naturvetenskaplig gymnasiekompetens.

Om man ändå måste plugga vidare så måste ju detta alternativ eller I.V var det klart bästa.

Oftast är det så att många som läser Barn o fritid och massa skitlinjer.. samt samhällskunskap (inte skit) - väljer att läsa naturvetenskaplig basår efter gymnasiet. Jag känner ganska många som "ångrat" sig.. och därför valt att läsa in lite naturvetenskapliga ämnen, så att de blir behöriga till tekniska/naturvetenskapliga utbildningar. Ganska onödigt.. Varför inte välja natur från början?

Japp, många är rädda för matematik/fysik/kemi.. Därför väljer de bort natur.. Jag tror att det största problemet bland dagens ungdomar är deras rädsla för naturvetenskapliga ämnen... De är väldigt lata dessutom.
Citera
2004-08-27, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Hogan
Visst har det blivit mycket enklare att komma in på civilingenjörsutbildningar,
men det betyder ju inte att det blivit lättare att klara dom.

Att det har blivit lättare att komma in beror på:
* man ökade antalet platser mycket under en period
* nya program dök upp överallt
* it-bubblan har gjort att många datavetenskapliga program och även övriga civ.ing. har färre sökanden

Nu börjar antalet platser att minska igen, och gränserna kommer antagligen
att bli mer som förrut.

Nej, verkligen inte. Nog fler som hoppar av än klarar av själva utbildningen.. hehe. Det börjar bli bättre dock.
Citera
2004-08-27, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schaki

Eller så finns det ett brinnande intresse för att arbeta med barn? Klart de får arbete efter gymnasiet. Barn finns och kommer att finnas. Med sveriges låga utbildningspremie för högre utbildning så tycker jag inte de kan klassidiceras som förlorare på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in