• 1
  • 2
2011-02-08, 17:59
Medlem
Min fläkt har under en längre tid låtit allt för mycket. Bestämde mig för att dammsuga datorn för att se om det blev någon skillnad. Var ganska mycket damm i den & jag dammsög bort (det mesta iaf, där jag kom åt). Nåväl, bootade den nu, ganska lovande när den va tyst till en början.. men sedan när jag öppnade Chrome började låtandet igen.. Har endast (vad jag vet) 2 fläktar i min dator och det är CPU fläkten samt fläkten på grafik kortet. Eftersom ljudet kom först när jag starta chrome tänker jag att det måste vara grafikkortsfläkten. Vad kan jag göra? Man får för fan ont i öronen av det här ljudet och det är ett 1-2år gammalt grafik kort endast (datorn är 4år).

Vad ska jag göra? Tänker inte köpa en ny direkt, men finns det något test man kan göra, ska man montera av det, o kika kanske?

Låter som att det skulle sitta en "flärp" där fläkten roterar för det är inte endast ett högt varvtal som skapar det här ljudet

Tack på förhand.
Citera
2011-02-08, 18:04
Medlem
Elektricitets avatar
Börja med att öppna datorn och lyssna vilken fläkt det handlar om. Det finns program som ändrar fläkthastigheten.
Citera
2011-02-08, 18:11
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elektricitet
Börja med att öppna datorn och lyssna vilken fläkt det handlar om. Det finns program som ändrar fläkthastigheten.

Att sänka fläkthastigheten är dock att angripa symptomet istället för det som är trasigt, och kommer i slutänden att förstöra grafikkortet/processorn. Jag tror på mer noggrann rengöring, och om inte det hjälper, byte av fläkt. Det är mycket billigare att köpa en ny fläkt än att köpa nytt grafikkort när det pajar efter att fläkthastigheten är sänkt.
Citera
2011-02-08, 18:29
Medlem
Elektricitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Att sänka fläkthastigheten är dock att angripa symptomet istället för det som är trasigt, och kommer i slutänden att förstöra grafikkortet/processorn. Jag tror på mer noggrann rengöring, och om inte det hjälper, byte av fläkt. Det är mycket billigare att köpa en ny fläkt än att köpa nytt grafikkort när det pajar efter att fläkthastigheten är sänkt.

Självklart. Jag tänkte ge han ett bättre svar alternativt fler frågor när han besvarat min första fråga. Dock så behöver inte komponentens livslängd minskas pga att man sänker fläkthastigheten, men troligtvis snurrar fläkten snabbare pga att det är för varmt.
Citera
2011-02-08, 18:34
Medlem
Tagelbergs avatar
Sedan får du ju titta på vad du har för grafikkort, vad det har för prestanda. Det finns ju sjyssta, fläktfria grafikkort idag som kostar några hundralappar. Med tanke på att den tyst fläkt går på 120-160 spänn så kan man ju fråga sej vad som är de bästa alternativet.
Citera
2011-02-08, 19:26
Medlem
Nu låter det lite hårt, men jag brukar faktiskt sätta en penna i fläkten jag misstänker, sedan kan du byta fläkt om det är cpu eller grafikkortet. Lätt att göra och en fläkt kostar inte många kronor.
Citera
2011-02-08, 19:39
Medlem
Elektricitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlocks
Nu låter det lite hårt, men jag brukar faktiskt sätta en penna i fläkten jag misstänker, sedan kan du byta fläkt om det är cpu eller grafikkortet. Lätt att göra och en fläkt kostar inte många kronor.

Ett annat alternativ som absolut inte kan skada fläktarnas flänsar är att trycka fingret i mitten av fläkten. Det borde vara möjligt att göra på de flesta fläktarna.
Citera
2011-02-08, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elektricitet
Ett annat alternativ som absolut inte kan skada fläktarnas flänsar är att trycka fingret i mitten av fläkten. Det borde vara möjligt att göra på de flesta fläktarna.

Det är ditt finger
Citera
2011-02-08, 19:50
Medlem
fiddyxs avatar
ladda ner ett pogram som heter speedfan den ändrar fläkthastigheten
Citera
2011-02-08, 19:52
Medlem
Fuzes avatar
Citat:
Det är ditt finger
Nu syftar han förmodligen på att via friktionen som uppstår mellan fingret och fläktens mittpunkt, stoppa fläkten. På så vis finns ingen risk för skador på fingrar eller fläkt.
Citera
2011-02-08, 19:52
Medlem
Elektricitets avatar
Citat:
Det är ditt finger

Jag tror du missförstår mig. Jag menar att man ska sätta fingret på den stora runda punkten som oftast finns i mitten på fläkten.

Om man trycker på den punkten så kommer fläkten att stanna och man måste vara väldigt klantig om man råkar slinta. Jag tror fläktarna tar minst skada av denna metod.

Jag har ringat in punkten som jag menar med rött: http://imgdrop.se/UPL/71218wbk.jpg
Citera
2011-02-08, 20:00
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiddyx
ladda ner ett pogram som heter speedfan den ändrar fläkthastigheten

Speedfan rekommenderar jag aldrig till någon då det finns långt bättre program för detta ärende...

Till TS: Om du dammsuger fläktarna så kan du ha sönder de om du får de att rotera snabbare än de är "skapt" för.
Senast redigerad av Bogga 2011-02-08 kl. 20:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in