• 1
  • 2
2011-02-08, 17:23
Medlem
wallchars avatar
Ska för första gången ge mig på pulvermos! Jag har inga deciliter(?)mått hemma så jag har ingen aning om hur mycket vatten 7dl blir (står dl, gissar på att det står för deciliter) ..

Nån som vet hur jag löser detta? Jag har en kaffebryggare som rymmer 10koppar kaffe om det är till nån hjälp..

Tack på förhand
Citera
2011-02-08, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wallchar
Ska för första gången ge mig på pulvermos! Jag har inga deciliter(?)mått hemma så jag har ingen aning om hur mycket vatten 7dl blir (står dl, gissar på att det står för deciliter) ..

Nån som vet hur jag löser detta? Jag har en kaffebryggare som rymmer 10koppar kaffe om det är till nån hjälp..

Tack på förhand

Har du inget litermått?
Citera
2011-02-08, 17:27
Medlem
charles1s avatar
1 matsked = 15 ml = 3 tsk
1 tesked = 5 ml = 5 kryddmått
1 tekopp = ca 2,5 dl
1 kaffekopp = ca 1,5 dl
Citera
2011-02-08, 17:27
Medlem
MartinStLouiss avatar
"Typiska" mjölkglas brukar väl vara runt 2dl?
Citera
2011-02-08, 17:28
Medlem
lurvposens avatar
Koka upp så mycket vatten som du vill ha ( alltså ungefär så mycket mos du vill ha ) Fyll sedan på med pulver till önskad konsistens
Citera
2011-02-08, 17:30
Medlem
ButterFlys avatar
Har du tex ingen 50cl petflaska eller liknande? då är det ju bara att köra 1 och 1/2 sån.

Tycker du skall köra lite på frihand, jag är ingen förespråkare för pulvermos men när jag har gjort det så har jag kokat upp vatten enligt tycke.
Blandar sen ner pulver lite i taget till jag får ett mos som jag föredrar(en del gillar det lite lösare och en del lite fastare) brukar köra det lite hårdare för att sen röra ner lite varm mjölk, lite smör.
Sen kryddar jag med vitpeppar salt och muskot efter smak.

Det går inte att misslyckas med andra ord, hur du än gör.
Citera
2011-02-08, 17:35
Medlem
wallchars avatar
Blir för många att citera. Jag var inte beredd på att få så många svar så snabbt :P Uppskattas enormt!

Jag har inga mått eller tomflaskor i hemmet för tillfället, men det känns som charles1 inlägg fick mig att känna att jag kanske klarar av detta nu

Har som sagt aldrig gett mig på pulvermos, så att testa mig fram blir ingen bra idé nu när jag är jättehungrig hehe

Edit:
Om moset blir för vattnigt, går det då att tillsätta lite mjölk för att få den lite fastare? Eller ska jag använda nånting annat isåfall?
Senast redigerad av wallchar 2011-02-08 kl. 17:40.
Citera
2011-02-08, 17:48
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag tror att smör kan fungera bra för att få det lite tjockare.
Citera
2011-02-08, 18:25
Medlem
men man behöver väl inte mäta för å göra pulvermos????
bara att ha i lite vatten åt gången tills du får den konsistensen du vill ha.
Citera
2011-02-08, 19:00
Medlem
klybans avatar
Du tar 7liter och delar upp i 10 högar, och sen tar du en av dessa högar då har du 7dl.
Citera
2011-02-08, 20:05
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallchar
Om moset blir för vattnigt, går det då att tillsätta lite mjölk för att få den lite fastare? Eller ska jag använda nånting annat isåfall?
Om det blir för vattnigt så häller du bara på lite mer mospulver och rör om. Observera ordet lite. Moset tjocknar fort på slutet.
Citera
2011-02-08, 20:20
Medlem
christerys avatar
Jag kör utan mått, det blir mycket mer konsistens efter ett tag. Ingen aning om hur jag måttar - häller lite på måfå men det brukar bli bra. Slaska på utan mått du med.

Man ser liksom när det blivit bra. (ska va lite löst, det tjocknar)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in