• 1
  • 2
2011-02-08, 17:04
Medlem
Jag kan inte starta min dator, en bärbar Toshiba med Vista. Startar jag datorn så ser man först med stor text TOSHIBA och så, efter ett par sekunder kommer bilden där Windows laddas (tror jag) upp. Där ser man hur den laddar (men det gör den inte) och till slut får man starta om datorn för att köra en systemåterställning. Det har funkat de andra 10 gångerna men inte idag, har försökt tre gånger men det vill ej funka. Så här ser diagnosen ut:

Diagnos- och reperationslogg för Startreperation
--------------------------
Senaste lyckade starttiden: 2011-02-07 14:21:14 (GMT)
Antal reperationsförsök: 3

Sessioninformation
---------------------------
Systemdisk = \Device\Harddisk0
Windows-katalog = C:\Windows
AutoChk-körning = 0
Antal rotorsaker = 1
Citera
2011-02-08, 17:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Låter som HDD inte kan läsa in Windowsfilerna samt skrivbordet. Kommer du åt felsäkert läge?
Citera
2011-02-08, 17:07
Medlem
1or11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bopper
Jag kan inte starta min dator, en bärbar Toshiba med Vista. Startar jag datorn så ser man först med stor text TOSHIBA och så, efter ett par sekunder kommer bilden där Windows laddas (tror jag) upp. Där ser man hur den laddar (men det gör den inte) och till slut får man starta om datorn för att köra en systemåterställning. Det har funkat de andra 10 gångerna men inte idag, har försökt tre gånger men det vill ej funka. Så här ser diagnosen ut:

Diagnos- och reperationslogg för Startreperation
--------------------------
Senaste lyckade starttiden: 2011-02-07 14:21:14 (GMT)
Antal reperationsförsök: 3

Sessioninformation
---------------------------
Systemdisk = \Device\Harddisk0
Windows-katalog = C:\Windows
AutoChk-körning = 0
Antal rotorsaker = 1

Vekar vara fel på hårddisken.. Jag har varit med om lite liknande äventyr med olika laptopar genom åren.. Byt ut hårddisken och formatera, installera.. Sen ska nog allt flyta på ska du se

Edit: Jag drar slutsatsen att byte av hdd är nödvändigt om jag uppfattade dig korrekt då du skrev att detta hänt 10tal gånger förut.. Såvida du inte vet med dig att du kraschat datorn de 10ggr innan så är det hårddisken som strular helt klart...

// 1 or 11
Citera
2011-02-08, 17:08
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1or11
Byt ut hårddisken

Dock inte så lätt då det gäller en bärbar dator.
Citera
2011-02-08, 17:11
Medlem
1or11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Dock inte så lätt då det gäller en bärbar dator.

Brukar oftast aldrig vara lika komplicerat som det låter även om det in my opinion är sattyg med vissa laptopar att byta fläktar, hdd och annat ibland.. Rent helvete att få loss chassit ibland.. Hur som helst så i de flesta fall har du en lucka på undersidan med 1-2st skruvar och under den sitter i så fall hårddisken.. Du kan givetvis ha flera luckor på undersidan men du får ju öppna den där hdd'n sitter..
Se vad det är för hårddisk, införskaffa en ny eller låna från nån annan laptop.. plugga in nya och prova
Citera
2011-02-08, 17:12
Medlem
Citat:
Låter som HDD inte kan läsa in Windowsfilerna samt skrivbordet. Kommer du åt felsäkert läge?

Ja, jag kommer åt felsäkert läge. Kan passa på att nämna att jag är rätt kass på datorer så att pilla med hårddiskar är inte att tänka på..
Citera
2011-02-08, 17:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Hämta hem Hiren´s BootCD eller Ultimate BootCD. Förstnämnda finns på välsorterade trackers. Bränn ut detta på en CD-skiva. Dyk in under felsäkert läge och påbörja en felsökning på HDD. Se efter om HDD har klusterfel.
Citera
2011-02-08, 17:16
Medlem
1or11s avatar
Citat:
JKan passa på att nämna att jag är rätt kass på datorer så att pilla med hårddiskar är inte att tänka på..

Kan passa på att nämna då med reservation för att låta negativ.. Men om problemet är som du beskriver och som det låter så är det fel på hårddisken och med eller utan hjälp av någon annan så lär du till slut behöva skruva upp luckan och byta ut hårddisken vare sig du vill eller inte ju...
Life's a bitch!

Edit: Cyrus skrev något vettigt ovan.. Du kan ju iofs prova boot cd's och felsöka mer noggrant innan du ger dig på mitt förslag.. Jag är dock för otålig för sånt, börjar en hårddisk strula så är det murphys lag som gäller så då är det bara att göra sig av med den fort som fan innan man står där med en hårddisk surrandes som en syrsa och förlorade familjefoton...
Senast redigerad av 1or11 2011-02-08 kl. 17:19.
Citera
2011-02-08, 17:18
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
en bärbar Toshiba med Vista.

Jag antar att datorn är 1-2 år gammal med tanke på operativsystemet. Men värt att fråga ändå. Du har ingen garanti kvar på datorn?
Citera
2011-02-08, 17:23
Medlem
Citat:
Hämta hem Hiren´s BootCD eller Ultimate BootCD. Förstnämnda finns på välsorterade trackers. Bränn ut detta på en CD-skiva. Dyk in under felsäkert läge och påbörja en felsökning på HDD. Se efter om HDD har klusterfel.

Efter googling så kom jag till en sida med en massa program som låg listade under Hiren's BootCD. Vilket ska jag ta?
Citera
2011-02-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1or11
Kan passa på att nämna då med reservation för att låta negativ.. Men om problemet är som du beskriver och som det låter så är det fel på hårddisken och med eller utan hjälp av någon annan så lär du till slut behöva skruva upp luckan och byta ut hårddisken vare sig du vill eller inte ju...
Life's a bitch!

Edit: Cyrus skrev något vettigt ovan.. Du kan ju iofs prova boot cd's och felsöka mer noggrant innan du ger dig på mitt förslag.. Jag är dock för otålig för sånt, börjar en hårddisk strula så är det murphys lag som gäller så då är det bara att göra sig av med den fort som fan innan man står där med en hårddisk surrandes som en syrsa och förlorade familjefoton...

Har inga bilder av värde på datorn, men är dokument och dylikt förlorade om nu hårddisken nu skulle vara paj?
Citera
2011-02-08, 17:25
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Helst den senaste version -> 13.1
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto