Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Men vad har hänt, har hela flashback drabbats av moralpanik? Har alla från familjeliv hittat hit nu?
Jag tror inte att jag är välkommen på familjeliv, med mina åsikter.
https://www.flashback.org/sp28535000
Citat:
Att gå i taket över det här är som att anmäla Lindex till polisen för att de säljer underkläder till barn.
Den där jämförelsen haltar väl lite? Ingen normal människa reagerar väl på ifall Lindex säljer underkläder med detaljer, som små rosetter eller färgglada tryck.
Din jämförelse hade hållt ifall Lindex hade sålt raffset till femåringar.
Citat:
Jag ser bara fördelar, ungar i den åldern gör i princip inget annat än tänker på sex och det motsatta könet, de har massor med funderingar och en del har säkert hunnit skaffa sig både positiva och negativa erfarenheter.
Givetvis skall hormonbomberna informeras om sex och samlevnad.
Men en sak är att låta eleverna få information i klassen och sedan delas upp i grupper dem känner sig trygga i. Där kan de deltaga så mycket dem vill i samtal omkring sex och samlevnad, på deras egna premisser.
En annan sak är att göra det obligatoriskt för dem att skriva erotiskt laddade noveller.
Citat:
Vad är det för fel på att de tar upp det ämnet i skolan och skriver om det? Ska inte ungar få prata/skriva om sex? När ska man göra det?
Felet är att man gör det obligatoriskt att skriva om det ifall man vill ha bra betyg.
Det finns något som heter privatliv.
Ungar skall givetvis få prata och skriva om sex ifall dem har behov för det, men det finns en tid och en plats för det. Det här var inte den rätta tiden eller platsen.
Det finns massor av tillfällen för ett barn att prata och fråga om sex. Det kan vara när ungen för ett samtal med mamma, pappa eller skolsyster. I klassrummet under sexualundervisningen kan väl ungen räcka upp handen?
Citat:
Och att ha kriterier för att få ett VG är inte ett dugg konstigt, det har man hela tiden, man ställer krav på hur en berättelse ska vara utformad och formulerad. Varför ska det inte gälla bara för att ämnet är sex?
Kriterier och krav är bra, men sex hör till privatsfären.
Jag citerar mig själv och lägger till ett du.
Citat:
Ursprungligen postat av 011235813 inlägg 34 i tråden
Tänk ifall en vuxen människa hade fått en sådan uppgift på sin arbetsplats. Ja Johan ifall du först fixar kontrakten med Anderssons EL och sedan skriver du en liten novell om ditt sexliv. Ifall du inte har något går det bra att låtsas.
Citat:
Jag tycker att mamman i artikeln verkar helfläng.
Mamman verkar inte förstå att högstadieelever gör sig tankar om sex eller i alla fall inte hennes dotter. Alla andra kanske men inte min dotter.