2011-02-09, 14:07
Medlem
011235813s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Men vad har hänt, har hela flashback drabbats av moralpanik? Har alla från familjeliv hittat hit nu?

Jag tror inte att jag är välkommen på familjeliv, med mina åsikter.
https://www.flashback.org/sp28535000

Citat:
Att gå i taket över det här är som att anmäla Lindex till polisen för att de säljer underkläder till barn.

Den där jämförelsen haltar väl lite? Ingen normal människa reagerar väl på ifall Lindex säljer underkläder med detaljer, som små rosetter eller färgglada tryck.

Din jämförelse hade hållt ifall Lindex hade sålt raffset till femåringar.

Citat:
Jag ser bara fördelar, ungar i den åldern gör i princip inget annat än tänker på sex och det motsatta könet, de har massor med funderingar och en del har säkert hunnit skaffa sig både positiva och negativa erfarenheter.

Givetvis skall hormonbomberna informeras om sex och samlevnad.

Men en sak är att låta eleverna få information i klassen och sedan delas upp i grupper dem känner sig trygga i. Där kan de deltaga så mycket dem vill i samtal omkring sex och samlevnad, på deras egna premisser.

En annan sak är att göra det obligatoriskt för dem att skriva erotiskt laddade noveller.

Citat:
Vad är det för fel på att de tar upp det ämnet i skolan och skriver om det? Ska inte ungar få prata/skriva om sex? När ska man göra det?

Felet är att man gör det obligatoriskt att skriva om det ifall man vill ha bra betyg.
Det finns något som heter privatliv.

Ungar skall givetvis få prata och skriva om sex ifall dem har behov för det, men det finns en tid och en plats för det. Det här var inte den rätta tiden eller platsen.

Det finns massor av tillfällen för ett barn att prata och fråga om sex. Det kan vara när ungen för ett samtal med mamma, pappa eller skolsyster. I klassrummet under sexualundervisningen kan väl ungen räcka upp handen?

Citat:
Och att ha kriterier för att få ett VG är inte ett dugg konstigt, det har man hela tiden, man ställer krav på hur en berättelse ska vara utformad och formulerad. Varför ska det inte gälla bara för att ämnet är sex?

Kriterier och krav är bra, men sex hör till privatsfären.

Jag citerar mig själv och lägger till ett du.
Citat:
Ursprungligen postat av 011235813 inlägg 34 i tråden
Tänk ifall en vuxen människa hade fått en sådan uppgift på sin arbetsplats. Ja Johan ifall du först fixar kontrakten med Anderssons EL och sedan skriver du en liten novell om ditt sexliv. Ifall du inte har något går det bra att låtsas.

Citat:
Jag tycker att mamman i artikeln verkar helfläng.

Mamman verkar inte förstå att högstadieelever gör sig tankar om sex eller i alla fall inte hennes dotter. Alla andra kanske men inte min dotter.
Citera
2011-02-09, 14:17
Medlem
Det verkar inte vara många i tråden som läst artikeln. Där står det klart och tydligt att det är en kvinnlig lärare som håller i uppgiften och att det är ett samarbete mellan sex- och samlevnad, biologi och svenska.

Citat:
Maria Ahnlund, lärare på Kastanjeskolan, är uppriktigt förvånad över att uppgiften kan upplevas som integritetskränkande.

– Man behövde inte skriva om en egen upplevelse, utan kunde välja ett alternativ där man låtsas vara en annan och alltså hitta på en historia, säger Maria Ahnlund.

Uppgiften "Första gången" tillhandahöll tre olika alternativ. Det första var att eleverna skulle föreställa sig som motparten i någon av de texter de läst "Du skriver till en kompis, som du brukar berätta allt för, och berättar det du varit med om". Det andra var "Första gången, skriv en kort påhittad berättelse" medan det sista alternativet löd "Så var det för mig/Så hoppas jag att det blir".

Maria Ahnlund säger att uppgiften är ett samarbete mellan sex- och samlevnad, biologi och svenska.

– Först ser vi en film, sedan får eleverna läsa häftet och det finns en andemening att det inte alltid är så bra första gången. Berättelserna är också väldigt realistiska, säger Maria Ahnlund.

Skolan riktar medvetet in sig på årskurs åtta.

– Vi riktar in oss på det vi vet och det är väldigt få som i åttan inte har börjat få de tankarna. Det fanns däremot inga krav på detaljer.

Vi vet att många tonåringar har en väldigt skev bild av sex idag och vi vet också att det är i den åldern som många funderar över det och tom har sex för första gången.
Det verkar snarare som om det är mamman till 14-åringen som har lite tomtar på loftet, tydligen hade hon tänkt att vänta till dottern är i 25-års åldern innan hon får reda på sånt som kan skydda henne.
Att skriva om integritetskränkande är bara urfånigt, det står klart och tydligt att man kan hitta på en historia, vad är problemet?
Citera
2011-02-09, 14:30
Medlem
HairyMenNeedLoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenvetvad
http://www.ystadsallehanda.se/tomelilla/article1377799/Betygsatte-beraumlttelse-om-sex.html

Lite roligt att läsa originallartikeln . Roligt när läraren och artikelförfattaren argumenterar med varandra i kommentatorsfältet :P

Tack för länken, humor!!!
Citera
2011-02-09, 16:41
Medlem
PunkRelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
I
Edit: var laddar man ner dessa noveller, behöver nytt runkmaterial

De bör så vitt jag förstår vara allmänna handlingar och du bör kunna ringa/besöka skolan och be om dem. Skolan kan rimligen hävda sekretess enligt Offentlighets- och sekretesslag 21 Kap 1 §: "Sekretess gäller för uppgift som rör en enskilds hälsa eller sexualliv, såsom uppgifter om sjukdomar, missbruk, sexuell läggning, könsbyte, sexualbrott eller annan liknande uppgift, om det måste antas att den enskilde eller någon närstående till denne kommer att lida betydande men om uppgiften röjs." men det kan inte skada att fråga.
Citera
2011-02-09, 17:43
Bannlyst
Jag skulle inte ha klagat. Men jag förstår att uppgiften kan verka olämplig för någon som går på högstadiet.

Jag skulle ha hittat på och inkluderat Gangbangs, Bajs och BDSM (Kan tillägga att jag inte har utövat på riktigt)
Citera
2011-02-09, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kloakdykare
Absolut inte!
Det måste finnas andra sätt att bedriva svenskundervisning alt. sexualundervisning. Detta är en sak jag skulle reagera mycket starkt på. Det kan inte vara en seriös lärare bakom denna uppgift, och vederbörande bör varnas!
Vederbörande bör avskedas.
Inget gott kan komma ur den här uppgiften - de barn som redan är erfarna behöver det inte, och de oskyldiga små liven som ännu ej provat blir pressade. Det är inte skolans uppgift att, i detta redan lösaktiga samhälle, bombadera barnen med sexhets och propaganda. Låt barn vara barn.
Citera
2011-02-09, 18:11
Medlem
Thuriazs avatar
Barnen är ju förfan inte ens byxmyndiga när de går i åttan! Sjuka jävlar. Vad jag blir mest förvånad över är att det är en kvinnlig lärare som har delat ut uppgiften.
För mig lät det ganska uppenbart att det var en manlig lärare som var sugen på en av de små eleverna och ville ha något litterärt från eleven att läsa då denne inte kom åt elevens facebookprofil!

Läraren ska ha sparken och de lärare som visar medlidande ska få jobba i gruvorna resten av livet i den där jävla inavelsbyn!
Citera
2011-02-09, 18:12
Medlem
Tack sverige(nej, ni förtjänar inte ens att stavas med stor bokstav), den sexuella frisläpptheten och feminismen har snart segrat, snart är du till och med tvingad till att ha sex och onanera inför läraren när du fyller 15 för att lära dig hur du gör så du inte gör fel när det väl gäller! Självklart ska förstås varje elev fingras i röven också under övervakning och skriva en uppsats om det så de ska få lära sig hur det känns och så samhället ska veta att de känner rätt och inte tänker några felaktiga tankar. Glöm att man vill ha barn i det här landet.

Nej, nu ska jag kolla lite porr för att lugna ner mig, fy helsike vad förbannad jag blir.
Senast redigerad av B787 2011-02-09 kl. 18:21.
Citera
2011-02-09, 18:14
Medlem
Citat:
Jag ska inte ge mig in i någon långdragen debatt här men jag vill poängtera att artikeln ger en riktigt skev bild av hur denna uppgift såg ut och vad som var syftet med den. Uppgiften ingår i ett projekt, sex och samlevnad, som involverar flera ämnen. Fokus ligger naturligtvis på känslor och relationer. Det är tråkigt att en enskild, mkt kortfattad uppgift, lyfts fram och snedvrids.

I Ingressen verkar det som om man MÅSTE skriva om egna upplevelser. Så var inte fallet. Man kunde även välja en uppgift som gick ut på att tolka hur någon annan upplevt en händelse.

Eleverna är på olika mognadsnivå, men vi kan inte blunda för verkligheten: Många 14-åringar har debuterat sexuellt och ännu fler funderar kring detta. Alla har inte vuxna att ventilera detta med. Här ges en MÖJLIGHET att skriva om personliga upplevelser och tankar. Det fanns dock en alternativ uppgift! Ordet "inlevelse" nämns överhuvudtaget inte i uppgiften och det fanns absolut inga önskemål om några sexuella detaljer. Det tror jag eleverna har fattat, för sådan finns ytterst sällan med i deras texter.

Men som sagt, det är illa nog om någon, eller några elever uppfattat uppgiften som obehaglig. Jag kommer att tänka igen om jobba om uppgiften till nästa läsår.

Detta står att läsa i kommentatorfältet för artikeln i Ystads Allehanda och kändes som ett viktigt klargörande.
Citera
2011-02-09, 18:17
Medlem
Wuunderbars avatar
Nja, det här känns inte helt okej. Helt klart över gränsen.
Citera
2011-02-09, 18:22
Bannlyst
Har hela FB moralpanik eller vad är det frågan om?

Ser inget fel i detta alls? Varför skulle det vara fel? Edit; 14 åringar är btw könsmogna.

Sen drar många också till ordet pedo/pedofil när de inte ens vet betydelsen.

Pedofili (av grekiska pais, genitiv paidos, "barn" och philia, "kärlek", "vänskap") är en beteckning för en vuxen människas sexuella dragning till prepubertala barn och barn i tidig pubertet (vanligtvis 12 år eller yngre).[1] För att klassas som pedofil måste den sexuella dragningen vara starkare mot barn än mot vuxna.

Saxat från Wikipedia.org.

Så kan alla idioter hålla käft nu för eran kunskap ligger på en 5 årings nivå, om ens det.

kram
Citera
2011-02-09, 18:35
Medlem
Cregers avatar
Läraren förtjänar en käftsmäll, om han begär en sån sak av sina elever ser han dem som "sexuella varelser" och då är han inte lämpad att arbeta med dem. Det går inte att utgå ifrån att andra människor ska skylta med sin relation till sex, i synnerhet inte barn som inte är färdigutvecklade psykiskt eller fysiskt eftersom då är det ett övergrepp på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av B787
Tack sverige(nej, ni förtjänar inte ens att stavas med stor bokstav), den sexuella frisläpptheten och feminismen har snart segrat, snart är du till och med tvingad till att ha sex och onanera inför läraren när du fyller 15 för att lära dig hur du gör så du inte gör fel när det väl gäller! Självklart ska förstås varje elev fingras i röven också under övervakning och skriva en uppsats om det så de ska få lära sig hur det känns och så samhället ska veta att de känner rätt och inte tänker några felaktiga tankar.

Glöm att man vill ha barn i det här landet.

Så jävla sant, det handlar inte om frigörelse från förtryck utan sexualisering av individen på individens bekostnad. Snart måste man skicka med en naken helkroppsbild med CVet när man söker jobb för att arbetsgivarna ska ha en uppfattning om hur man är som person när man ska jobba på kontor.

Citat:
Ursprungligen postat av Asphyxication
Har hela FB moralpanik eller vad är det frågan om?

Ser inget fel i detta alls? Varför skulle det vara fel? Edit; 14 åringar är btw könsmogna.

Sen drar många också till ordet pedo/pedofil när de inte ens vet betydelsen.

Pedofili (av grekiska pais, genitiv paidos, "barn" och philia, "kärlek", "vänskap") är en beteckning för en vuxen människas sexuella dragning till prepubertala barn och barn i tidig pubertet (vanligtvis 12 år eller yngre).[1] För att klassas som pedofil måste den sexuella dragningen vara starkare mot barn än mot vuxna.

Saxat från Wikipedia.org.

Så kan alla idioter hålla käft nu för eran kunskap ligger på en 5 årings nivå, om ens det.

kram

För en person med total avsaknad av moral kan moral antagligen verka som panik eftersom den inte förstår att den själv saknar det?

Din uppfattning om rätt eller fel ligger på samma nivå som en hund utan en ägare som säger åt den vad den ska göra eller tänka, idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in