• 1
  • 2
2011-02-08, 02:35
Medlem
Hej!

Som topic lyder så ska jag på intervju imorgon i Stockholm, jag vill bli av med min dialekt och jag tänkte göra lite dialektövningar i bilen på väg upp för att fördriva tiden. Är det något speciellt jag måste tänka på för att låta som en riktig Stockholmare? Stockholmska och Skånska skiljer sig ganska markant åt och därav behöver jag tips.

Saker jag redan övat på:
1. Pratat med käken lite "uttryckt(?)" och format läpparna lite som blåsfisk medan jag pratar.
Resultat: Det har hjälp mig att få den där "överlägsna" tonen lite grann.
2. Sagt "Ja, ja, ja precis, ahja visst de, så äre." Lite sånna meningar där jag försöker få fram den tonen där jag är överlägsen men ändå skiter i allt.
Resultat: Det går väl bra, men man ser igenom mitt försök ganska ordentligt.

Kan tillägga att min skånska dialekt inte är väldigt grov, den är väl lite som en Lundanes.

Seriösa svar uppskattas, förstår att det låter lite oseriöst med sakerna jag redan testat. Men det fungerar, den första iaf.

HJÄLP!

Hälsningar,
Saftii
Citera
2011-02-08, 02:43
Medlem
kissflickans avatar
åh du är mitt favorittroll du.

men för att ägna ämnet lite uppmärksamhet: alla stockholmare tycker ju att skånska är så charmigt? alla gånger mer charmigt än en skåning som försöker låta stockholmsk med hjälp av trick han försökt tillägna sig inom loppet av de senaste 24 timmarna.

seriöst: om du försöker låssasprata stockholmska kommer du bara att låta som en ängslig fjollig analretentiv idiot och kommer aldrig få jobbet.

edit: se om du kan hitta några youtubeklipp med f.d. vänsterriksdagsmannen tasso stafilidis, så får du höra hur bortslipad skånska + tillkämpad stockholmska låter.
Senast redigerad av kissflickan 2011-02-08 kl. 02:49.
Citera
2011-02-08, 02:43
Medlem
haha lite sent att börja nu va i den här tråden finns det nog några tips du kan ta tillvara på:

https://www.flashback.org/t918465
Citera
2011-02-08, 02:44
Medlem
Äh, skånska är det finaste som finns. Ingen ska behöva träna bort det!
Citera
2011-02-08, 02:50
Medlem
techmans avatar
Hehaho!

Det låter bra TS, gör ditt bästa! Ersätt de skorrande r:en med inget, som en kines. Klä dig gärna i en Hanzhuang och ha skägg, mustach och en rolig hatt. Gör det.
Citera
2011-02-08, 02:53
Medlem
inte läst inlägget men jobat som rekryterare o alla stockholmare älskar dialekt sålänge den inte är too much.. ja jagjobbar med stockholmsregionen.. lycka till
Citera
2011-02-08, 02:56
HAHAHA!! håll dig du till din skånska du! skulle låta patetiskt om du som skåning en försökte prata stockholmska! vad är det ni säger? rullebär och tradigt?
Citera
2011-02-08, 02:57
Medlem
Trådstarten fick mig att tänka på filmen 'Lust och fägring stor'. Där är det också en skåning som försöker lära sig stockholmska, för att imponera på hennes kärlek.

Hon lärde sig genom att lyssna på en stockholmsk radiokanal för att sedan upprepa allt vad radioprataren sa, med rätt dialekt då alltså.
Citera
2011-02-08, 03:50
Medlem
Min-Mammas avatar
Träna bort skånskan? DÅ kan du stanna i Stockholm sen din jäkla landsförrädare.

Sen när Skåne har proklamerat sig som egen stat kan du bara FETGLÖMMA att få Visum in hit igen. Då får du stanna i 99-land.
Citera
2011-02-08, 03:52
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldikan
HAHAHA!! håll dig du till din skånska du! skulle låta patetiskt om du som skåning en försökte prata stockholmska! vad är det ni säger? rullebär och tradigt?

Rullebör. RULLEBÖR!

Din tradia jäver.

(Uttalas typ "Traudija Jäävorr")
Senast redigerad av Min-Mamma 2011-02-08 kl. 03:55.
Citera
2011-02-08, 03:56
Medlem
TMac1s avatar
Varför ska du behöva träna bort din skånska
Jag flyttade hit för 3 år sen, och allt har funkat för mig ändå om jag pratar skånska (men hört jag börjar få in lite stockholmska)

Du vet väll att skåningar e något som stockholmarna gillar
Citera
2011-02-08, 04:46
Medlem
Det tar väl liiiiiiiite mer än en bilreasa och lära sig ett nytt språk!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in