I lördags så dog min vän efter en överdos.
Ambulansen kom fram vid 05:30 men då var det redan för sent.
Hon vart bara 22 år gammal.
Otroligt mysig tjej som fick alla att må bra, var för det mesta glad och var otroligt älskad.
Hennes mamma har berättat att hon överdoserade ecstasy.
Men jag har en känsla av att hon måste ha tagit mer än ecstasy fast vad vet jag har inte så stor koll när det gäller droger.
Så jag måste fråga er här på flashback hur stor chans det är att det var ecstasyn som tog livet av henne.
Så vitt jag vet så hade hon inga problem med hjärtat.
Så ni måste hjälpa mig här.
Hur stor är chansen att man tar överdos på ecstasy?
Att överdosera såpass mycket att man dör är oerhört ovanligt. Jag beklagar verkligen sorgen, det är hemskt!
Oftast så somnar man när man överdoserar och vaknar sedan upp igen. Det är den vanligaste överdoseringen. Men i vissa extrema fall så dör man.
Det behöver inte vara ecstasyn i sig som gjorde att hon överdoserade, hennes kropp kanske inte mådde fysiskt bra. Eller så var det något annat i ecstasy-tabletten som hon reagerade starkt på.
Det är många element som spelar in, men det är fortfarande oerhört ovanligt att man dör av överdosering. Men som sagt, det händer.
Att överdosera såpass mycket att man dör är oerhört ovanligt. Jag beklagar verkligen sorgen, det är hemskt!
Oftast så somnar man när man överdoserar och vaknar sedan upp igen. Det är den vanligaste överdoseringen. Men i vissa extrema fall så dör man.
Det behöver inte vara ecstasyn i sig som gjorde att hon överdoserade, hennes kropp kanske inte mådde fysiskt bra. Eller så var det något annat i ecstasy-tabletten som hon reagerade starkt på.
Det är många element som spelar in, men det är fortfarande oerhört ovanligt att man dör av överdosering. Men som sagt, det händer.
Okej så det kan alltså finnas andra ämnen i ecstasy-tabletten?
Hur stora mängder måste man ta för att bli vattenförgiftad då?
Tack förresten.
Citat:
Ursprungligen postat av maci
Vill du ta en överdos? Om inte bör det väl vara risken du söker?
Tråkigt angående din vän. Beklagar sorgen!
Frågar du mig om jag vill ta en överdos?
Då är svaret nej, jag själv finner inte droger intressant utan jag vill bara få mer kunskap om ecstasy efter det min vän har råkat ut för.
Okej så det kan alltså finnas andra ämnen i ecstasy-tabletten?
Hur stora mängder måste man ta för att bli vattenförgiftad då?
Tack förresten.
Precis. Ecstasy är ett stort område. Oftast är det ämnena MDA och MDMA man kallar för Ecstasy. Men det finns oerhört fler ämnen som används när man tillverkar ecstasy, och som ger samma effekt och säljs precis som vanlig ecstasy eftersom det är just ecstasy, tex MDEA osv.
Förutom dom viktigaste ämnena man behöver för att få kalla tabletten ecstasy så finns det även vissa idioter som lägger in annat skit. För ett par år sedan när jag körde E så fanns det vissa idioter som sålde ecstasy innehållande ett starkt ämne från råttgift. Jag kommer inte ihåg vad det ämnet heter, men känslan skulle vara som på ecstasy. Nu säger jag inte att det var råttgift i tabletterna, men ett ämne som används när man tillverkar råttgift.
Sånt händer hela tiden. Herrarna som tillverkar ecstasy vill prova andra ämnen, sen har vi kräsna idioter som säljer något annat och kallar det för ecstasy.
Men det är inte alltid dom uppgifterna finns tillhands för alla tabletter.
Med det här sagt så är det jättesvårt att veta vad tabletten innehåller, men det ska oftast bara vara ecstasy (mda,mdma,mdea,mdbd osv) och ingenting annat.
För att få vattenförgiftning så räcker det med att du blir sjukt törstig och dricker såpass mycket att du antingen drunknar, levern spricker, eller att din hjärna svullnar upp så mycket tills den inte får plats och du dör. Men att man blir så törstig och att man dricker sådana mängder, då lutar det åt att tabletten inehöll något annat än just ecstasy.
Senast redigerad av JetSetter 2011-02-08 kl. 01:23.
Är alltid lika tråkigt när sådant händer, beklagar sorgen.
Troligtvis kommer vi aldrig få svar på exakt vad det var som orsakade hennes död, för trots att dödsfall på ecstasy är extremt ovanliga (om du googlar så hittar du siffror som visar på en handfull avlidna per 100000 användare) så finns det ett flertal möjliga orsaker.
Kroppstemperaturen höjs vid intag, vilket i vanliga fall inte är någon fara, men i kombination med hög feber så kan den antagligen nå livshotande temperaturer...
Ecstasy är vätskedrivande, dvs kroppen förlorar en massa vatten. Sen förlorar du ju ännu mer om du dessutom flippar loss på dansgolvet samt dricker alkohol. Så länge man dricker vatten är det inga problem, men det kan ibland vara lätt att glömma om man är mitt i peaken och knappt vet vem man är. Sen kan man som någon skrev dricka för mycket och rubba saltbalansen i kroppen, men då snackar vi litervis med vatten.
Kanske det största problemet med ecstasy är att man inte kan veta säkert vad knappen innehåller, såvida du inte käkar ren MDMA. Kan innehålla tjack, MDA, råttgift, parmesan, vad tusan som helst egentligen. Är visserligen inte så brutalt farligt och vanligt förekommande som det låter, men ändock en riskfaktor.
Problem med hjärtat kan ju också vara en orsak, ibland vet man inte om eventuella problem förrän det är försent.
Sedan finns det säkert några kärleksfulla ungdomar som lyckats krama varandra till döds under ett rus...
Hursomhelst så tror jag inte att själva MDMA:t är boven i dramat, antagligen är det någon av orsakerna jag nämnt ovan. Hoppas du fått lite av de svaren du sökte. Återigen, beklagar djupt.
LD50 (dvs dosen där 50% av testråttor dör) för mdma (dvs ämnet som riktig ecstacy innehåller) är 80mg/kg kroppsvikt. En vanlig dos mdma ligger på högst några hundra hundra milligram. Så nej, om det var mdma hon intog så var det inte en överdos som dödade henne.
Det folk brukar dö av när de tar mdma är att de dansar flera timmar i sträck utan att dricka, och således dör av överhettning (mdma höjer även kroppstemperaturen en aning, vilket bidrar). Vidare så cirkulerar det en jävla massa skit som påstås vara ecstacy, men i själva verket är något annat.
Beklagar verkligen sorgen du får gärna berätta mer detaljer om du vet. Har funderat på att ta göra ecstacydebuten med min flickvän, men när man läser det här så blir jag ju extremt nojjig, även om rent mdma i kombination med sund vätsketillförsel och sängmys snarare än dans bör utesluta alla risker. Men man vet ju aldrig, kanske cirkulerar det en massa mdma med annat skit i.
Senast redigerad av Utopia. 2011-02-08 kl. 03:18.
...och således dör av överhettning (mdma höjer även kroppstemperaturen en aning, vilket bidrar)
Vill bara påpeka att kroppstemperaturen höjs mycket mer än bara en aning.
Jag var oerhört varm under påverkan av E en gång, så jag tog tempen i munnen. Fick panik, ringde över polaren.. tog tempen igen och visade honom... han kunde knappt tro det. Jag önskar att jag hade en kamera då för att filma det.
Temperaturmätaren gick till max 43°c, och det sträcket hade tempen passerat.
Nu säger jag inte att alla blir så varma. Däremot vet jag att den enda gången kroppen kan överleva en sådan hög temperatur är just när man är under påverkan av ecstasy. Jag är ingen doktor, men jag kommer ihåg att det hade något med blodet att göra...
Men jag vet inte hur hög temperatur man vanligtvis får när man tar E, dock är det ingenting jag rekomenderar folk att ta reda på, speciellt om man är nybörjare. Det kan vara sjukt obehagligt att se att man har en skyhög kroppstemperatur!
Cirkulerar piller som säljs som Ecstasy men innehåller pmma just nu. Det har dött både danskar och norskar av dem men vet inte om de nått Sverige än. skulle ju kunna vara så att hon fått i sig några såna piller.
Hur stor är chansen att man tar överdos på ecstasy?
Jag beklagar sorgen.
Högst osannolikt att det var MDMA (ecstasy) som orsakade dödsfallet. Som nämnts i tråden florerar det tyvärr en del PMMA i vissa piller och i Norge har dessa orsakat en del dödsoffer.
"12 personer er døde og 22 andre har fått påvist spor av det narkotiske stoffet PMMA. Folkehelseinstituttet advarte mot stoffet sist høst etter at de første seks dødsfallene var registrert."
Du gör en stor välgärning om du skriver vilken ort det gäller, det kan faktiskt rädda liv, så folk blir lite vaksamma. Det är lite synd att FB inte är mer effektivt i att varna när farliga substanser är i omlopp.