• 1
  • 2
2011-02-07, 23:59
Medlem
mr_fatises avatar
Är för närvarande pågång att investera i min första bostadsrätt. Har dock lite frågor som jag inte har lyckats få svar på, känns inte rätt o fråga mäklaren om dessa.

När skall jag kontakta banken för att de ska godkänna ett köp? Direkt efter att jag vunnit budgivningen?

Är det en konstig fråga, att be om att få se ett utdrag ur lägenhetsförteckningen då man möts upp för att skriva kontraktet?

Då kontraktet skrivs, verkar de vanligt att betala handpenning och söka medlemskap till föreningen. Vad händer om man inte blir godkänd av föreningen? Pengarna borta? Står det alltid något om detta i avtalet eller är det något man själv ska åberopa?

Brukar man skriva in nåt om fukt/mögel, dold pant m.m?
Fastigheten är byggd 2005, bostadsytan på 55m2 antar jag att man kan lita på?

Vad brukar man annars som köpare vilja ha med i ett köpeavtal?
Citera
2011-02-08, 00:12
Medlem
Ronilles avatar
När skall jag kontakta banken för att de ska godkänna ett köp? Direkt efter att jag vunnit budgivningen?

Du ska kontakta banken innan för ett lånelöfte och för att gå igenom insats och din ekonomi. Om du har ett lånelöfte så hör du givetvis av dig till banken och säger att du vunnit.

Är det en konstig fråga, att be om att få se ett utdrag ur lägenhetsförteckningen då man möts upp för att skriva kontraktet?

Varför skulle det vara det?

Då kontraktet skrivs, verkar de vanligt att betala handpenning och söka medlemskap till föreningen. Vad händer om man inte blir godkänd av föreningen? Pengarna borta? Står det alltid något om detta i avtalet eller är det något man själv ska åberopa?

Det är väldigt sällan detta ske. Men det kan vara en nitisk ordförande som gör tex kreditkoll och referenskoll. Blir man inte godkänd, ja då får du helt enkelt inte förenings godkänande och köpet hävs.

Ja, annars får du mäta själv och i en sådan ny fastighet torde det inte vara några större problem.

Lycka till nu!
Citera
2011-02-08, 00:39
Medlem
mr_fatises avatar
Citat:
Du ska kontakta banken innan för ett lånelöfte och för att gå igenom insats och din ekonomi. Om du har ett lånelöfte så hör du givetvis av dig till banken och säger att du vunnit.

Lånelöfte finns självklart redan. Dock så vill banken godkänna objektet innan de ger sista klartecknet för lånet. Alltså görs denna ansökan när man vunnit budgivningen? Brukar denna handläggning ske snabbt?

Citat:
Det är väldigt sällan detta ske. Men det kan vara en nitisk ordförande som gör tex kreditkoll och referenskoll. Blir man inte godkänd, ja då får du helt enkelt inte förenings godkänande och köpet hävs.

Handpenningen betalas alltså då kontraktet skrivs och återbetalas om man inte blir godkänd av föreningen. Detta är något som finns i alla avtal och inget man behöver åberopa själv?

Ursäkta min dåliga tillit och inställning till mäklarsamfundet Vill bara förbereda mig inför vad förväntas stå i avtalet från början och vad jag skall åberopa själv.
Citera
2011-02-08, 00:45
Medlem
clas_ohlssons avatar
Banken ser du ju till att få ett lånelöfte av innan du börjar med att buda på en lägenhet, så att du vet hur mycket du har att röra dig med. De pengarna är ju sedan garanterade till din lägenhet från banken när du vunnit budgivningen.

Lägenhetsförteckningen är ju bostadsrättsföreningens företeckning över de lägenheter som är upplåtna med bostadsrätt. Varför vill du se just den? Tror dock inte att det skulle vara några större problem ifall du begär det av föreningen. (Nu är jag dock lite osäker på detta, men borde inte denna även gå att få tag på hos närmsta Lantmäterikontor?).

Ansökan om medlemskap i bostadsrättsföreningen skall ske snarast efter köpet. Beviljas du inte medlemskap måste säljaren stå kvar som bostadsrättshavare. Du som köpare får dock kräva att köpet går tillbaka.

Angående detta med fukt, dolda fel eller mögel så är jag osäker på detta om huruvida Jordabalken träder in på samma område som vid övriga fastighetsköp, nu då det är bostadsrätt som det gäller (Någon annan kanske vet? Blev nu osäker för stunden). Om det är samma så gäller det upplysningsplikt från säljare OCH undersökningsplikt från köparen, det vill säga dig.

Dolda fel är dock fel vilka du som köpare inte borde ha räknat med eller inte heller borde ha upptäckts vid en noggrannare undersökning. Felet bör inte heller vara känt av säljaren då han som sagt har upplysningsplikt. Annars står säljaren för de dolda felen och detta gäller även om den säljs i "befintligt skick". Säljaren ansvarar inte om det rör ledningar eller rör, utan då är det föreningen.

Själva avtalen finns det ju standard att hämta från internet. Det viktigaste är dock att samtycke krävs från säljarens partner om en sådan finnes (och om detta är deras gemensamma bostad) för att det skall bli giltigt. Nu vet jag inte riktigt om detta ska stå specifikt i köpeavtalet men en säljare får montera bort kyl, frys, badkar om denne exempelvis äger dessa. Kan vara att tänka på. Kom ihåg att det muntligt avtal gäller lika starkt som ett skriftligt (dock svårare att bevisa), så säger han att det ingår under köper men sen monterar ner utrustning, då är det bara att stå på dig.

Hoppas det inte blev för grötigt nu. Det är dessutom sent på kvällen så upptäcker någon annan fel i ovanstående påståenden så får ni mer än gärna korrigera mig.

EDIT: Såg att några hann före mig nu medan jag författade inlägget. A ja.
Senast redigerad av clas_ohlsson 2011-02-08 kl. 01:28. Anledning: Stavfel och viss förtydligande.
Citera
2011-02-08, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr_fatise
Är för närvarande pågång att investera i min första bostadsrätt. Har dock lite frågor som jag inte har lyckats få svar på, känns inte rätt o fråga mäklaren om dessa.

Se tidigare svar för korrekt info - förslagsvis kontaktar du banken i slutet av budgivningen för att be dem kolla igenom årsredovisning m.m. om de är intresserade av det. Normalt sett har inte banktjänstemän tillräcklig kunskap för att kunna läsa en Brf:s årsredovisning och lyfta ut nyckeltal som visar föreningens ekonomiska status. Resultat och balansräkning samt noter säger inte så mkt om inte förvaltningsberättelsen är informativ med uppräkning av renoveringsåtgärder m.m.m

Inga konstigheter alls - Då kan du säkerställa att det är rätt bostadsrättshavare som säljer och vilka panter som belastar objektet. Dessa panter skall lösas bort på tillträdesdagen. Om en mäklare är inblandad så BÖR han ha kontroll på att allt går enligt normal handläggning

Kontrollera att paragrafen om medlemskap ger dig rätt att frånträda avtalet om medlemsansökan inte beviljas och att hela handpenningen skall återgå till dig utan rätt till skadestånd från säljaren. Paragrafen kan även ge DIG rätt att överklaga beslutet till hyresnämnden och i förekommande fall domstol. Praxis är att HP skall betalas inom fem bankdagar efter signerade överlåtelseavtal.

Rättelse från nedanstående svar - överlåtelse av BR regleras av köplagen. Fastigheter i Jordabalken. Om föreningens byggnad är uppförd år 2005 så skall du kunna förvänta dig att samtliga installationer och byggnationer håller många år till. Framför allt är de uppförda enligt gällande byggnormer - förhoppningsvis. Om nu inte säljen själv gjort om ytskikten i badrummet - vilket inte verkar troligt då huset byggdes för 6 år sedan....

Vad brukar man annars som köpare vilja ha med i ett köpeavtal?

Mvh
Citera
2011-02-08, 19:42
Medlem
mr_fatises avatar
Underbart, tack för bra svar. Precis de jag sökte.
Passar på att ta ytterligare en fråga som jag saknar erfarenhet av.

Hur sker normalt själva transaktionen av handpenningen praktiskt sett?
Görs detta på mitt bankkontor i närvaro med säljaren och mäklaren, eller gör man helt enkelt bara en överföring utan något som helt bevis på att säljaren mottagit pengarna?

Resterande del betalas vid tillträdesdagen? Detta antar jag görs på mitt bankkontor i samråd med min kontaktman på banken?

EDIT: Vad finns det för ytterligare kostnader som uppstår/kan uppstå mer än själva budet på objektet? dvs. överlåtelseavgifter m.m
Senast redigerad av mr_fatise 2011-02-08 kl. 19:54.
Citera
2011-02-08, 19:47
Bannlyst
Som regel krävs 15% av bostadens värde som handpenning, men om man inte har dom 15% kan man få låna även så att man uppfyller dom 15%?
Finns det sånt lån hos bank ?
Citera
2011-02-08, 23:05
Medlem
Citat:
Underbart, tack för bra svar. Precis de jag sökte.
Passar på att ta ytterligare en fråga som jag saknar erfarenhet av.

Hur sker normalt själva transaktionen av handpenningen praktiskt sett?
Görs detta på mitt bankkontor i närvaro med säljaren och mäklaren, eller gör man helt enkelt bara en överföring utan något som helt bevis på att säljaren mottagit pengarna?

Handpenningen skall betalas senast 5 bankdagar efter att avtal signerats. HP sätts in på fastighetsmäklarens klientmedelskonto för att hållas skillt från sälj och köpare tills dess att medlemsansökan är behandlad av föreningens styrelse. Detta tar normalt 1-4 veckor. Sedan tillfaller HP sälj eftersom köpet då blir juridiskt bindande. Överföringen görs av dig om du har pengarna(10% av köpeskillingen) eller av banken om du lånar dem.

Resterande del betalas vid tillträdesdagen? Detta antar jag görs på mitt bankkontor i samråd med min kontaktman på banken?

Den slutliga likviden på 90 % erlägges på tillträdesdagen på ditt bankkontor eller hos FM

EDIT: Vad finns det för ytterligare kostnader som uppstår/kan uppstå mer än själva budet på objektet? dvs. överlåtelseavgifter m.m

Överlåtelseavgift tas normalt ut och bet av köp eller sälj. Den brukar vara 2.5% av gällande prisbasbelopp = för år 2011 är den 42 800 dvs 1070 kr. Även pantsättningsavgift brukar tillkomma på 428 kr per pantnotering i föreningens lägenhetsregister.

Citat:
Ursprungligen postat av CalAnka
Som regel krävs 15% av bostadens värde som handpenning, men om man inte har dom 15% kan man få låna även så att man uppfyller dom 15%?
Finns det sånt lån hos bank ?

Finansinspektionen har from 1 okt 2010 reglerat att man inte kan låna mer än 85 % av bostadens värde med bostaden som säkerhet. Alla banker har olika regleringar men du kan fortfarande låna upp till 95 % av köpeskillingen. Skillnaden är att den del av köpeskillingen som överstiger 85% är dyrare att låna. Det blir ett blancholån(dvs utan säkerhet), högre ränta än bottenlånet samt amorteringskrav. Så skillnaden nu jmf med innan 1 okt 2010 är att det är dyrare med belåningen som överstiger 85 % av köpeskillingen

MVH
Citera
2011-02-09, 15:17
Medlem
Röksopps avatar
Jag passar på att lägga till en fråga (hoppas du ursäktar mr_fatise):

Efter att man fått lånelöfte och vunnit en budgivning på en lägenhet, brukar banken kolla med arbetsgivaren då? Jag har nämligen blivit uppsagd (har uppsägningstiden kvar) men har ett nytt jobb på gång.
Citera
2011-02-09, 20:03
Medlem
Telefons avatar
Citat:

I mitt fall (har SBAB) så ringde mäklaren upp en kontaktperson på SBAB som släppte pengarna till säljaren. De skickade också ett fax med bekräftelse. Allt skedde på högtalartelefon så det kändes väldigt seriöst, sen saknar ju också SBAB kontor så det kan ju vara svårt annars...
Citera
2011-02-09, 21:33
Medlem
HairyMenNeedLoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Röksopp
Jag passar på att lägga till en fråga (hoppas du ursäktar mr_fatise):

Efter att man fått lånelöfte och vunnit en budgivning på en lägenhet, brukar banken kolla med arbetsgivaren då? Jag har nämligen blivit uppsagd (har uppsägningstiden kvar) men har ett nytt jobb på gång.

Nej, de går på dina inkomstuppgifter.
Citera
2011-02-10, 14:08
Medlem
Röksopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HairyMenNeedLove
Nej, de går på dina inkomstuppgifter.

Okej kan man vara helt säker på det? Begär de senaste lönespecen eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in