Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-08, 10:02
  #13
Medlem
Badsectors avatar
Att bo inneboende kan vara ett billigt sätt att komma hemifrån. Kolla annonserna i tidningen eller Blocket.
Citera
2011-02-08, 10:05
  #14
Medlem
Har du tagit kontakt med soc där du bor? Dom kan säkert hjälpa dig! Lycka till!
Citera
2011-02-09, 15:33
  #15
Medlem
BigIvars avatar
Det är bara att pallra sig iväg. Du är vuxen, varför ska du gå och drälla hemma hos dina päron ?
Citera
2011-02-09, 15:49
  #16
Medlem
auto607989s avatar
Bor du i 08åmrådet är det tvärkört att få lägenhet men bor du i nån liten håla så kan soc säkerligen
hjälpa till.
Sen om du nu är över 20år så är det väl dags att växa upp och bete dig som en vuxen.
Det är inte vuxet att bråka med sina föräldrar om småsaker hela tiden.
Skaffa skägg är mitt tips, iaf nån ansiktsbehåring. Ser så jävla fjantigt ut med män likt bebisrumpor i ansiktet.
Det kommer stärka ditt självförtroende rejält och då kommer du våga lämna mammi och pappi.

Mvh
Citera
2011-02-09, 17:41
  #17
Medlem
Hyr i andra hand? Köp en husbil? Bo i tält? Res utomlands å kom iväg ett tag iallafall så du kan planera där?
Citera
2011-02-09, 19:25
  #18
Medlem
Gör som jag gjorde. Gör lumpen. I mitt fall frivillig tjänst som 17-åring i Finland. Nu är du säkert äldre än så och möjligen innerhar du medborgarskap i Sverige. Ett annat bra förslag (som jag gjorde lite senare i livet.) är att fixa jobb utomlands. Jag drog till Island o jobbade i en pittoresk fiskefabrik i norra Island. Jag stortrivdes och hittade ett inre lugn och känslan av oberoende till min familj. Du finner säkert samma lycka och pengar i exempelvis Norge. Kortfattat: Åk bort från ditt nuvarande hem, fixa ett tillfälligt skitjobb utomlands och ta det därifrån. Lycka till! Och du. Arbetsgivaren fixar boende i nio fall av tio. Njut av livet. Det kan ju inte bli sämre?...................Eller?.............
Citera
2011-02-09, 19:33
  #19
Medlem
Allaks avatar
Ni säger att soc inte delar ut lägenheter till alla, där jag bor är det hur jävla vanligt som helst att man hör att någon ska få lägenhet av soc, och det är vanliga lata jävla svenska ungdomar runt 18-20. Fråga mig inte hur dom bär sig åt för jag har ingen aning.
Citera
2011-02-09, 19:50
  #20
Medlem
Klart du kan gå till socialen och prata med dom. Det är inte säkert att du får hjälp, men att bara boka en tid där ni kan sätta er ner och prata funkar alltid.

Oftast är det folk över 21 år som de hjälper (nu menar jag inte de som far illa i hemmet, de får naturligtvis hjälp tidigare än så) med lägenhet och bidrag. De går utifrån existensminimum, ett belopp som en person måste ha som inkomst under en månad för att uppnå skälig levnadsnivå. Ligger dina inkomster över det så hjälper de dig inte. Vanligtvis. För att du ska även få bidrag hos dom så måste du även söka bostadsbidrag och, osäker på denna eftersom du bara har extrajobb, vara inskriven hos Arbetsförmedligen. För att få bostadsbidrag får du bara tjäna under en viss summa om året för att bli godkänd. Ska du söka det så var väldigt, väldigt noga med vilken årsinkomst du skriver för det är lätt hänt att de ser det och du istället får betala tillbaka några tusenlappar. Vilket lär svida. Så varje månad när du knallar dit gör de en uträkning på vad den månadens inkomster är samt utgifter. Ligger du plus med 15 kronor så får du ingen hjälp den månaden. Ligger du under med 15 kronor så får du istället 15 kronor. Alltså får du inte mer än vad du ligger under med.

Du får inte bo i en alltför dyr lägenhet heller, utan ska ta den billigast möjliga. Är även osäkert på detta men jag tror inte att bil gillas så värst heller. Detta beviljas restriktivt, tydligen. Existensminimum innebär en fastställd nettosumma per månad, som ska räcka till mat, kläder, TV-avgift med mera, på en låg kostnadsnivå men enligt vad som kan anses skäligt.

Du får heller inte ha sparade pengar på något konto. Vet inte om de har överseende med att du köper upp dessa på möbler eller något annat behövligt inför flytten. Men sånt är ju bara att fråga.

Men nu är det inte exakt såhär i alla kommuner, men på ett ungefär.
__________________
Senast redigerad av smackdown 2011-02-09 kl. 19:53.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback