• 1
  • 2
2011-02-07, 17:47
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Nasa har slppt lite siffror frn Kepler-projektet, som hittills har hittat 1200 planeter runt nrliggande stjrnor. Och det verkar som om jordliknande planeter, i sin stjrnas beboeliga zon, r vanligare n vi hittills sett bevis fr! Phil Plait har som vanligt ett bra blogginlgg om detta, och rknar lite p en hft ut att med de hr siffrorna har vi mer n en miljon jordliknande planeter i Vintergatan!

http://blogs.discovermagazine.com/ba...(Bad+Astronomy)

Nu r det bara att hoppas att liv verkligen uppstr s fort tillflle ges - och det verkar det ju onekligen gra. Science - it's fantastic!
Citera
2011-02-07, 17:51
Medlem
Det roligaste r nog hur religioner kommer att hantera detta. haha kan inte vnta p en ny modifierad bibel som sger att jorden r flera hundra miljoner r gammal och gud placerade djur p alla mjliga sorters planeter osv. Frgan r som sagt inte OM vi hittar liv p en annan planet utan NR!
Otroligt spnnande faktiskt.
Citera
2011-02-07, 17:55
Medlem
DummaPuppans avatar
Jag vill ha ett starkt bevis....
Citera
2011-02-07, 17:56
Medlem
BalderXIVs avatar
dock tror jag att det kan bli svrt att visa att det finns liv p en planet som finns flera hundra ljusr bort. Dremot kan man ju gissa p sannolikheten att det finns liv p en sn planet, och den tror jag r riktigt stor!
Citera
2011-02-07, 18:41
Medlem
Sebbelinis avatar
Och en dag lyckas vi p nt jdra vnster bygga ett teleskop med tillrckligt hg upplsning fr att se dessa livsformer.

Bara fr att konstatera att det tminstone fanns liv
Citera
2011-02-07, 19:59
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Nasa har slppt lite siffror frn Kepler-projektet, som hittills har hittat 1200 planeter runt nrliggande stjrnor.

Vrt att notera att detta r 1200 planet-kandidater, som mste bekrftas med observationer under de kommande ren. En del av dessa r troligen falska positiva, men det r nd rtt hftigt, ska jag vl medge.

Citat:
Ursprungligen postat av mr-svensson
Det roligaste r nog hur religioner kommer att hantera detta. haha kan inte vnta p en ny modifierad bibel som sger att jorden r flera hundra miljoner r gammal och gud placerade djur p alla mjliga sorters planeter osv. Frgan r som sagt inte OM vi hittar liv p en annan planet utan NR!
Otroligt spnnande faktiskt.

Vatikanen har ju redan lagt in en brasklapp om detta - fr skerhets skull sger de redan innan vi upptckt utomjordiskt liv att det skert kan finnas - och till och med kan vara fritt frn arvssynd!!

Hittade ingen bttre klla n Aftonblaskan just nu: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2467929.ab
Citera
2011-02-07, 20:08
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Det r sant att det inte r 100% skert n, men min gissning (och frhoppning) r att siffrorna snarare kommer att g upp n ned.
Citera
2011-02-07, 20:33
Medlem
Jerka^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalderXIV
dock tror jag att det kan bli svrt att visa att det finns liv p en planet som finns flera hundra ljusr bort. Dremot kan man ju gissa p sannolikheten att det finns liv p en sn planet, och den tror jag r riktigt stor!
Det behver faktiskt inte vara s svrt som det lter. Jordens atmosfr innehller circa 20% syre. Syre r dock en tmligen reaktiv gas som grna bildar t ex koldioxid eller vatten. Enda anledningen till att det finns s pass mycket syre som det gr i atmosfren r att vxterna kontinuerligt nyproducerar syre frn just koldioxid.

Finns det fritt syre p en planet kan vi drfr med strsta skerhet utg ifrn att det finns liv dr. Det fina r att man kan se vilka mnen en planets atmosfr innehller genom att analysera dess spektrum. Man behver allts inte ka dit eller ha extrema nrbilder - det rcker med att se skillnaderna i spektrallinjer frn ljuset som uppstr d planeten passerar framfr eller bakom sin stjrna. Detta r teknik som redan finns och med lite frfininade metoder och mer tillskjutna pengar kommer man kunna gra detta i strre skala.

Ofta tnker man sig att liv i rymden r science fiction, men chansen finns faktiskt (ven om den r liten) att det frsta tillknnagivandet av liv p en annan planet kommer inom bara ngra r.
Citera
2011-02-07, 20:51
Medlem
PuffTheDragons avatar
Lite intressanta bilder:
Kepler FOV.
Planetkandidater i samma omrde.
Lista p "Kepler Planet Candidates".

http://kepler.nasa.gov/files/mws/loc...er11_568px.jpg
Citera
2011-02-07, 22:33
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Ofta tnker man sig att liv i rymden r science fiction, men chansen finns faktiskt (ven om den r liten) att det frsta tillknnagivandet av liv p en annan planet kommer inom bara ngra r.

Det vore grymt om vi hittade spr av syre! Om liv uppstr spontant dr mjligheterna finns s r vi frmodligen lngt ifrn ensamma i galaxen. Sedan terstr ju bara det lilla problemt att ta sig dit och titta ocks...
Citera
2011-02-08, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalderXIV

Om man anvnder "Drakes ekvation" s fr man ut ca 600 civilisationer, liknande vr i vintergatan.
Citera
2011-02-08, 04:05
Medlem
Gunjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabelbounse
Om man anvnder "Drakes ekvation" s fr man ut ca 600 civilisationer, liknande vr i vintergatan.

D fr du grna redovisa vilka parametrar du har anvnt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in