Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2011-02-09, 23:51
  #25
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomer
Frågeställningen var väl inte vad som skulle hända om oljan försvann, utan hur det skulle varit om oljan aldrig funnits?

Ja det tycker jag är värt att påpeka. Många resonerar som om oljan plötsligt tagit slut mitt i vår utveckling. Om vi aldrig haft olja så är det naturligtvis naivt att tro att människan bara under industriella revolutionen skulle låta sig nöja med det.

Saker och ting skulle snarare redan från början ta en annan riktning och om det sedan är bra eller dåligt i förlängningen är nog svårt att spekulera i. Vi skulle nog inte från början ha ett så bilbaserat samhälle som idag, men det hade man garanterat kompenserat på ett eller annat sätt.

Det är ju värt att poängtera att man lyckades skapa en atombomb redan på 40-talet, sätta en man på månen på 60-talet o.s.v. Nog fan hade man, med rejäla satsningar, klarat att få fram ett vettigt bränsle för bilar.

Det är ju trots allt inte så att de alternativa bränslena inte fungerar. Snarare att det är enklare och mer praktiskt med de oljebaserade, men om dessa inte skulle finnas skulle de andra naturligtvis bli oerhört intressanta.

Och vad hindrar egentligen från, med våra ögon sett, vansinniga satsningar med strömledningar ovanför vägen med bilar som går som spårvagnar eller dylikt. Har man inget annat så visst fan går det att få saker och ting att rulla.
Citera
2011-02-10, 06:52
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Ja det tycker jag är värt att påpeka. Många resonerar som om oljan plötsligt tagit slut mitt i vår utveckling. Om vi aldrig haft olja så är det naturligtvis naivt att tro att människan bara under industriella revolutionen skulle låta sig nöja med det.

Saker och ting skulle snarare redan från början ta en annan riktning och om det sedan är bra eller dåligt i förlängningen är nog svårt att spekulera i. Vi skulle nog inte från början ha ett så bilbaserat samhälle som idag, men det hade man garanterat kompenserat på ett eller annat sätt.

Det är ju värt att poängtera att man lyckades skapa en atombomb redan på 40-talet, sätta en man på månen på 60-talet o.s.v. Nog fan hade man, med rejäla satsningar, klarat att få fram ett vettigt bränsle för bilar.

Som jag skrev tidigare så var EL och Ångbilar mycket populärare i automobilens vagga, men pga pris och att man kunde åka längre sträckor smidigare så blev Bensinbilar populära.
Så hade det inte funnits olja så hade utvecklingen av framförallt EL-bilar gått fram enormt jämnfört med nu, vi kanske hade kommit på ALG-batterier tidigare, som man idag tror kan bli ett alternativ till bensinen.

Men hade inte olja funnits så hade vi säkert använt Kol ännu mera än vi redan gör (och har gjort) och det hade nog hjälpt till att paja jorden på ett sånt sätt som oljan gjort, så min originaltanke om att jorden skulle vara "ok" om vi inte haft oljan var nog en drömtanke...
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback