• 1
  • 2
2011-02-07, 15:43
Medlem
När grannen har fest, händer ganska ofta, så låter det ganska mycket och hela trapphuset fylls oftast med en stark röklukt. Detta har jag inte några problem med. Men det jag däremot inte tycker om är att röklukten också förpestar halva min lägenhet.
Lukten kommer alltså in genom vår ytterdörr då det först börjar lukta i hallen och sedan sprider sig till närliggande rum.

Finns det något jag kan göra åt detta? Har ringt områdesvärden men hon sade att det nog inte finns så mycket att göra om han röker i sin egen lägenhet.
Men ska det verkligen vara på det viset att man ska sitta och betala över 6000kr i hyra och ändå tvingas ha sin grannes röklukt i sin lägenhet?
Känns ju lite fel att vi ska behöva lida för att de röker, antar att lägenheten inte direkt blir fräschare av det heller, kommer väl behövas en rejäl sanering när de en dag kanske flyttar ut?

Om någon har koll får ni gärna skriva om det är helt OK att det är så här eller om jag har några rättigheter som jag kan påpeka för hyresvärden?
Är en hyresrätt vi bor i.
Citera
2011-02-07, 15:46
Medlem
Klaga hos hyresvärden varje gång han har fest och det inte är tyst vid uppsatt tid.
Antingen borde han bli vräkt eller sluta ha massa vilda fester.
Citera
2011-02-07, 15:47
Medlem
Prata med grannen och fråga snällt om han kan tänka sig att vädra lite med ett fönster då han har fest och det röks mycket. Det är ju inget superproblem du har framför dig...

Sen kan du ju täta din ytterdörr lite extra, är inte mycket jobb. Börjar bli trött på hur folk gnäller och är extra känsliga bara för att det handlar om rökare. Jag börjar inte gråta när det luktar kuk i hela trapphuset för att ni lagar mat med era obskyra kryddor.
Senast redigerad av Hermionee 2011-02-07 kl. 15:50.
Citera
2011-02-07, 15:47
Medlem
Cosmouses avatar
Du kan fråga han vänligt om när han har fest om han/hans kompisar inte kan röka utomhus eller på balkongen, för röken tränger sig in hos dig. Om han är schysst så går han med på de.

Om inte, så kan du höra med hyresvärden och fråga om han inte kan göra något åt de. Eventuellt göra dörrarna tätare så inte röken tränger sig igenom.

Är där någon glipa mellan golv och dörr?
Citera
2011-02-07, 15:48
Medlem
Ta upp med hyresvärden.
Vägrar han lyssna kan du ju säga att du har astma och att röklukten gör det för jävligt eller nå.
Dom får ju täta ytterdörrarna, och kanske skaffa bättre ventilation i trapphuset?

För om man har astma eller allergi och påverkars av detta så är det ju inte kul, man ska ju kunna välja att kunna avstå från röklukten!
Citera
2011-02-07, 15:52
Medlem
HairyMenNeedLoves avatar
Kontakta hyresgästföreningen!! De kan bistå med hjälp.
Citera
2011-02-07, 15:52
Medlem
om det är en vettig hyresvärd så gör denne något åt detta. det är inte tillåtet att röka inomhus i en lägenhet. inte där jag bor iaf.. inte i hela stan. min pappa jobbar som hyresvärd så jag vet vad jag snackar om
snacka även med grannen och säg att det är lite störande med all rök som tränger in i din lägnehet.
Citera
2011-02-07, 15:57
Medlem
I min trapp kom det precis upp en lapp om att någon var besvärad av rökning och någonting om att man inte skulle låta röken komma ut i farstun för då får de stackarna in röken i sin lägenhet. Är vi grannar TS?

Jag bor i en etta, 37 kvadrat. Och eftersom min lägenhet är så pass liten så räcker det med en cigg för att röken ska "vandra ut i farstun". Sen röker jag även ganska mycket men ser till att vädra med jämna mellanrum.
MEN, jag gör vad jag vill i min lägenhet. Och skulle jag ha fest så får folk röka på balkongen för det skulle helt enkelt inte gå att ha ett flertal personer rökandes i min lilla lägenhet.

Anser att om man nu är astmatisk och bor granne med en storrökare så får man försöka täta sin dörr eller dylikt. Att gå till hyresvärden och klaga är lika lönlöst som att säga "mina grannar lagar mat med vitlök och jag tycker inte om doften som sprider sig i hela trapphuset"

*puffar vidare på min cigg*
Citera
2011-02-07, 15:59
Medlem
tiizs avatar
Be de snällt, hjälper de inte då kan du göra en rökbomb i sätta in den i deras brevlåda
Citera
2011-02-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xsomethingx
om det är en vettig hyresvärd så gör denne något åt detta. det är inte tillåtet att röka inomhus i en lägenhet. inte där jag bor iaf.. inte i hela stan. min pappa jobbar som hyresvärd så jag vet vad jag snackar om
snacka även med grannen och säg att det är lite störande med all rök som tränger in i din lägnehet.

I min lägenhet får jag röka.
Tror du grannen skulle sluta röka/dra ner på sin rökning eller alternativt frysa arslet av sig och röka på balkongen bara för att grannen störs? Jag har RÄTT att röka i min lägenhet, om grannarna lider så kan de täta dörren, skaffa en luftrensare eller dylikt. Bah!
Citera
2011-02-07, 17:06
Bannlyst
Försök vänja dig vid det så blir ditt liv mycket lättare - du är säkert känslig som fan, det finns inget i hela världen som hjälper det.

Lönlöst att driva vidare.

Abfüren.
Citera
2011-02-07, 17:44
Medlem
Samhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xsomethingx
Och vilken liten byhåla bor du i då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in