2011-02-07, 14:49
Medlem
Har nu fullkomligt bestämt mig för att studera musik på folkhögskola till hösten. I.o.m. det dyker massor av frågor upp, särskilt frågor gällande antagningsprovet. Jag har letat mycket men inte fått svar på alla mina frågor, så om någon som tidigare genomgått ett antagningsprov, av den formen, kan berätta om sina erfarenheter vore det högst uppskattat.

Antagningsprovet består av följande:
1-2 självvalda stycken med improvisation
1-2 obligatoriska stycken med improvisation

Ett skriftligt gehörsprov (intervall, ackord, rytm och melodi)
Ett prov i musiklära
Ett prima vista-prov på sitt huvudinstrument
Ett enkelt röstprov
En intervju.

Var bör jag lägga ribban på spelandet? (Gärna exempel)
Hur långt kommer jag med boken Music Theory for Dummies? (Överraskande omfattande)
Vad består röstprovet av?

All hjälp är otroligt uppskattat! Tack på förhand!
Citera
2011-02-07, 21:45
Medlem
Veddans avatar
Jag undrar också om det är någon mer som har erfarenhet av sådana antagningsprov.
Bevakar tråden.
Citera
2011-03-09, 21:03
Medlem
Greengrasss avatar
Jag jag också väldigt sugen på att söka till en folkhögskola inom musik och undrar hur pass svårt det är, och vilka ni har att rekommendera och vilka tips ni har ?
Citera
2011-03-09, 21:11
Medlem
Patriarch Ks avatar
Det beror väl på vilken typ av musik man söker in på. Att döma av det här fallet så verkar det vara någon typ av jazzlinje - har jag rätt?

Fokusera mycket på intervjun och att framställa dig själv som motiverad och en helt "okej snubbe" som skulle kunna platsa i klassen och som medmusiker utan problem. När du spelar gör det absolut ingenting om du spelar fel för juryn ser vem du är som musiker ändå så det är inga större problem. När du söker så njut för all del av din egen musik och skit i vad juryn tycker. Sitt och krama alla toner och rör på kroppen samtidigt som du spelar så att de ser att du har lite inlevelse.

Det absolut viktigaste är att vara dig själv som musiker. Försök inte att spela det svåraste och mest avancerade du kan komma på utan håll dig till något som du brukar/kan spela och har spelat länge och gör det bra och med känsla även om du upplever det som simpelt. Tro mig, det är sånt som juryn vill se.

Vill ni plugga jazz så är Birka folkhögskola eller Skurup folkhögskola att rekommendera. Dock har jag själv ingen större erfarenhet av den musiken, men av annan musik.
Citera
2011-08-28, 19:38
Medlem
Greengrasss avatar
Startar tråden igen .

Tänkte höra om folkhögskolor med lite "lägre" nivå jag är ju inte så himla duktig på musikteori men vill lära mig och utvecklas genom en folkhögskola.

värkar som man redan måste kunna noter och en del musikteori för att klara antagningsprovet, men det är ju det jag vill lära mig på¨skolan så vad bör jag göra?

tips?
Senast redigerad av Greengrass 2011-08-28 kl. 20:08. Anledning: lägg till mer saker
Citera
2011-08-31, 22:14
Medlem
Birka folkhögskola i Östersund har bara uppspel, inget teoriprov eller dylikt. Går första året just nu och kan säga att det är mycket trivsamt och hög standard på de som går här! Framnäs är också väldigt trevligt, men där inkluderar ansökningen både teori, gehör och a vista
Citera
2011-11-23, 21:56
Medlem
Greengrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuh.
Birka folkhögskola i Östersund har bara uppspel, inget teoriprov eller dylikt. Går första året just nu och kan säga att det är mycket trivsamt och hög standard på de som går här! Framnäs är också väldigt trevligt, men där inkluderar ansökningen både teori, gehör och a vista

Det låter väldigt intressant skulle fruktansvärt vilja komma in på denna skola , kollade in deras hemsida och såg att dom hade flera olika kurser.
Vilken kurs går du just nu?
Citera
2014-01-09, 22:25
Medlem
Blaze.s avatar
Okej utdöd tråd men det kanske finns nån som ser mig, jag vill inte starta ny tråd.

Jag är en faktiskt ganska begåvad trummis som gärna spelar Death metal, Progressive metal och en aning jazz. Jag har 9 år bakom mig och gick orkester när jag var liten och har tagit lite lektioner osv som ung men inte på ett bra tag. Jag är inget proffs men som sagt rätt duktig. Nackdelen är att jag har glömt av noter och kan knappast räkna takter.. Jag spelar bara på så att säga. Ganska bra gehör har jag också.

Jag vill plugga musik på en eventuell folkhögskola, tips på hur jag går tillväga? Tips på bra skola?

Tack!
Citera
2014-01-11, 22:36
Medlem
Att som trummis inte ha koll på takter och så kändes ju lite.. Ja..

Man behöver inte ha stenkoll på musikteori för att komma in, det handlar mer om hur du spelar och hur bra du lyssnar in dig med de andra musikerna. På vissa skolor väger intervjun högt då de vill se till att det är bra människor som kommer in. På andra skolor har man knappt någon intervju.
Min intervju på Framnäs tog ungefär 15 sekunder:

Lärare: Tack så mycket för liret, schyst bas förresten!
Jag: Tack, den är grym, särskilt för priset.
Lärare: Är det en Fender eller..? Ser inte riktigt..
Jag: Nej, det är en Squire Classic Vibe, men de är helt sjuka för sin prislapp, du borde prova någon gång om du inte gjort det.
Lärare: Lät ju skitballt, ha de gött!

Ett avistaprov bör man vara beredd på, ett sätt att förbereda sig för det är att bara sätta på något och jamma loss. Helst något bluesigt och lite funkigare grejer då man mest sannolikt kommer få något liknande.
På de obligatoriska låtarna skulle jag rekommendera att köra typ det som är på plattan, med en lite egen twist. Förvänta dig inte heller att dina medmusiker kommer ha järnkoll på låtarna, de kollar in dem typ 3ggr veckan innan ansökningarna

Nu skiljer det ju från skola till skola, men om du är väldigt inne på metal och inte så mycket annat kan det vara så att du inte kommer njuta av folkis så mycket. Man spelar många olika stilar, men metal är rätt sällsynt, om inte hela ensemblen är insnöad på metal.
Går du inte jazz brukar det inte heller bli särskilt mycket jazz.

Men ta och sök vetja, det skadar inte att prova.
Senast redigerad av SchecterLove 2014-01-11 kl. 22:38.
Citera
2014-11-13, 21:28
Medlem
Försöker skaka liv i den här tråden igen...

Går för tillfället sista året på gymnasiet (Sam-beteende) och har funderat på att söka folkhögskola tills nästa år, skulle vara skönt att ta en paus från plugget innan man hoppar upp till universitetet. Har spelat gitarr i cirka 6 år för tillfället och är helt ok på detta, spelar även lite (läs halvdant) bas, klarinett och sax. Har inte läst allt för mycket teori men kan lite notläsning samt grundläggande musikteori.

Till mina frågor, efter ha titta runt på lite olika folkhögskolor känns det som alla utbildningar är väldigt nischade på en slags stil. Finns det några utbildningar/linjer där man spelar musik från lite olika stilar?

Jag är endast skolad på gitarr och är lite sugen på att ta mig ann de andra instrumenten jag spelar seriöst också, hur ser det ut med möjligheter till det på folkhögskolor?

En sak till... hur ser nivån generellt sätt ut på de olika folkisarna? Brukar alltid få sånt mindervärdeskomplex när jag hamnar bland lite för duktiga musiker i intagssammanhang
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in