Att som trummis inte ha koll på takter och så kändes ju lite.. Ja..
Man behöver inte ha stenkoll på musikteori för att komma in, det handlar mer om hur du spelar och hur bra du lyssnar in dig med de andra musikerna. På vissa skolor väger intervjun högt då de vill se till att det är bra människor som kommer in. På andra skolor har man knappt någon intervju.
Min intervju på Framnäs tog ungefär 15 sekunder:
Lärare: Tack så mycket för liret, schyst bas förresten!
Jag: Tack, den är grym, särskilt för priset.
Lärare: Är det en Fender eller..? Ser inte riktigt..
Jag: Nej, det är en Squire Classic Vibe, men de är helt sjuka för sin prislapp, du borde prova någon gång om du inte gjort det.
Lärare: Lät ju skitballt, ha de gött!
Ett avistaprov bör man vara beredd på, ett sätt att förbereda sig för det är att bara sätta på något och jamma loss. Helst något bluesigt och lite funkigare grejer då man mest sannolikt kommer få något liknande.
På de obligatoriska låtarna skulle jag rekommendera att köra typ det som är på plattan, med en lite egen twist. Förvänta dig inte heller att dina medmusiker kommer ha järnkoll på låtarna, de kollar in dem typ 3ggr veckan innan ansökningarna
Nu skiljer det ju från skola till skola, men om du är väldigt inne på metal och inte så mycket annat kan det vara så att du inte kommer njuta av folkis så mycket. Man spelar många olika stilar, men metal är rätt sällsynt, om inte hela ensemblen är insnöad på metal.
Går du inte jazz brukar det inte heller bli särskilt mycket jazz.
Men ta och sök vetja, det skadar inte att prova.