• 18 236 online
  • 1 134 691 medlemmar
  • 58 826 097 inlägg
2004-08-23, 13:12
Medlem
Glodde i nått nummer av månadsjournalen där Torgny blev intervjuad. Han sa där att han hade byggt en hel roman på Schopenhauers "världen som vilja och föreställning" och undrade om det var någon i Sverige som hade fattat detta. Intervjuaren vågade inte fråga men gissade att det var ”ormens väg på hälleberget” han syftade på eftersom den pendlar mellan förtvivlan och leda. Det gör den ju kanske förvisso men tror ändå inte att det är den, har ni nått bättre förslag?
Citera
2004-08-23, 18:30
Medlem
Eremitens avatar
Kan det vara "Till sanningens lov"?

Citat:
Det finns två kvinnor i rammakare Theodor Marklunds liv: hans barndomsvän, den omåttligt populära sångartisten Paula, samt Madonnan med dolken, en tidigare okänd triptyk av Nils von Dardel som Theodor av en slump kommer över på en bondauktion i Ryda. Hängiven sanningen som idé förälskar sig Theodor i dessa kvinnors innersta väsen, det äkta och fullkomliga i deras respektive natur. Men både sanning och äkthet kan vara flyktiga egenskaper. Paula är utsatt för sin managers massmediala idéer och Madonnan visar sig kunna vara äkta eller falsk på fler sätt än ett. I klammeri med konsthandlare, lycksökare och skattemyndigheter riskerar Theodor att förlora inte bara allt han äger utan även sin tro på sanningen.

Omdöme:

Det är Bachs länge okända kantat Lob der Wahrheit som fått låna sin titel till denna roman om den sista fullständigt oskuldsfulla människan. Som en tråd genom berättelsen löper inte bara frågor om sanning och lögn, om det äkta och det oäkta, utan även om hur dessa begrepp är förhandlingsbara under inflytande av pengar. Det är självklart välskrivet, utan en stavelse för mycket och som så ofta fyllt med en mycket stilla humor. Ingen svensk författare kan lika otvunget som Torgny Lindgren pendla mellan Schopenhauer och medlemskort i Konsum.
http://home.swipnet.se/bokhylllan/re...ningenslov.htm
Citera
2004-08-23, 22:36
Medlem
Ezzelinos avatar
Eller Hummelhonung? Tycker mig minnas att där finns åtskilliga stycken som så att säga spirar på schopenhauersk jordmån, omskrivningar och vidarediktande av hans tankelinjer.
Citera
2004-08-24, 01:13
Medlem
eantrs avatar
Hursomhelst, härligt med en tråd om denne store författare!
Citera
2004-08-24, 14:33
Medlem
till sanningens lov har jag inte läst, har du läst den eller tänkte du på att recensenten nämnde just Schopenhauer ? Det kluriga är ju att Torgny verkar ha Schopenhauer som en liten husgud och det är rätt lätt att hitta kopplingar till dennes tankar lite här och där. Men just påståendet att romanen bygger på hela "världen som vilja..." pekar ju mot nått lite mer genomarbetat.
Hummelhonung var jag lite inne på också, den är hursomhelst jävligt bra Sen är man ju ingen stor kännare av Schopenhauer så det är möjligt att man läst och inte fattat. Det är till och med mycket troligt
Citera
2004-08-24, 21:20
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebbhead
till sanningens lov har jag inte läst, har du läst den eller tänkte du på att recensenten nämnde just Schopenhauer ?

Jag har inte läst den. Det var en del av det som skrevs i "omdömet" som fick mig att tro att det kunde vara den boken.

I "Världen som vilja och föreställning" hävdar Schopenhauer att "fenomenens värld är beroende av de mänskliga uppfattningsformerna, men att det dock finns vissa möjligheter att erhålla kunskaper om verkligheten. Det som motsvarar tinget i sig som verklighetens innersta väsen är en blind livsvilja. Denna innebär ett pendlande mellan lidande och leda, varför världen är den sämsta tänkbara och det är bättre att utplånas än att finnas till. Det är möjligt att tillfälligt lindra livets plågor genom estetisk njutning, men varaktig befrielse (nirvana) får man endast genom kontemplation, askes och förnekande av livsviljan".

Vilken roman passar det in på?
Citera
2004-08-25, 23:30
Medlem
Det låter ju precis som "Hummelhonung".
Citera
2004-08-30, 19:52
Medlem
det är nog "till sanningens lov", den intresserade kan läsa:

Sanningen som vilja och föreställning, En studie av Torgny Lindgrens roman Till sanningens lov och dess förhållande till Schopenhauers filosofi.
Författare: Magnus Nilsson
Utgivare: Växjö universitet
År: 1996
Växjö 38 s.
Citera