2004-08-23, 13:12
Medlem
Glodde i ntt nummer av mnadsjournalen dr Torgny blev intervjuad. Han sa dr att han hade byggt en hel roman p Schopenhauers "vrlden som vilja och frestllning" och undrade om det var ngon i Sverige som hade fattat detta. Intervjuaren vgade inte frga men gissade att det var ormens vg p hlleberget han syftade p eftersom den pendlar mellan frtvivlan och leda. Det gr den ju kanske frvisso men tror nd inte att det r den, har ni ntt bttre frslag?
Citera
2004-08-23, 18:30
Medlem
Eremitens avatar
Kan det vara "Till sanningens lov"?

Citat:
Det finns tv kvinnor i rammakare Theodor Marklunds liv: hans barndomsvn, den omttligt populra sngartisten Paula, samt Madonnan med dolken, en tidigare oknd triptyk av Nils von Dardel som Theodor av en slump kommer ver p en bondauktion i Ryda. Hngiven sanningen som id frlskar sig Theodor i dessa kvinnors innersta vsen, det kta och fullkomliga i deras respektive natur. Men bde sanning och kthet kan vara flyktiga egenskaper. Paula r utsatt fr sin managers massmediala ider och Madonnan visar sig kunna vara kta eller falsk p fler stt n ett. I klammeri med konsthandlare, lyckskare och skattemyndigheter riskerar Theodor att frlora inte bara allt han ger utan ven sin tro p sanningen.

Omdme:

Det r Bachs lnge oknda kantat Lob der Wahrheit som ftt lna sin titel till denna roman om den sista fullstndigt oskuldsfulla mnniskan. Som en trd genom berttelsen lper inte bara frgor om sanning och lgn, om det kta och det okta, utan ven om hur dessa begrepp r frhandlingsbara under inflytande av pengar. Det r sjlvklart vlskrivet, utan en stavelse fr mycket och som s ofta fyllt med en mycket stilla humor. Ingen svensk frfattare kan lika otvunget som Torgny Lindgren pendla mellan Schopenhauer och medlemskort i Konsum.
http://home.swipnet.se/bokhylllan/re...ningenslov.htm
Citera
2004-08-23, 22:36
Medlem
Ezzelinos avatar
Eller Hummelhonung? Tycker mig minnas att dr finns tskilliga stycken som s att sga spirar p schopenhauersk jordmn, omskrivningar och vidarediktande av hans tankelinjer.
Citera
2004-08-24, 01:13
Medlem
eantrs avatar
Hursomhelst, hrligt med en trd om denne store frfattare!
Citera
2004-08-24, 14:33
Medlem
till sanningens lov har jag inte lst, har du lst den eller tnkte du p att recensenten nmnde just Schopenhauer ? Det kluriga r ju att Torgny verkar ha Schopenhauer som en liten husgud och det r rtt ltt att hitta kopplingar till dennes tankar lite hr och dr. Men just pstendet att romanen bygger p hela "vrlden som vilja..." pekar ju mot ntt lite mer genomarbetat.
Hummelhonung var jag lite inne p ocks, den r hursomhelst jvligt bra Sen r man ju ingen stor knnare av Schopenhauer s det r mjligt att man lst och inte fattat. Det r till och med mycket troligt
Citera
2004-08-24, 21:20
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebbhead
till sanningens lov har jag inte lst, har du lst den eller tnkte du p att recensenten nmnde just Schopenhauer ?

Jag har inte lst den. Det var en del av det som skrevs i "omdmet" som fick mig att tro att det kunde vara den boken.

I "Vrlden som vilja och frestllning" hvdar Schopenhauer att "fenomenens vrld r beroende av de mnskliga uppfattningsformerna, men att det dock finns vissa mjligheter att erhlla kunskaper om verkligheten. Det som motsvarar tinget i sig som verklighetens innersta vsen r en blind livsvilja. Denna innebr ett pendlande mellan lidande och leda, varfr vrlden r den smsta tnkbara och det r bttre att utplnas n att finnas till. Det r mjligt att tillflligt lindra livets plgor genom estetisk njutning, men varaktig befrielse (nirvana) fr man endast genom kontemplation, askes och frnekande av livsviljan".

Vilken roman passar det in p?
Citera
2004-08-25, 23:30
Medlem
Det lter ju precis som "Hummelhonung".
Citera
2004-08-30, 19:52
Medlem
det r nog "till sanningens lov", den intresserade kan lsa:

Sanningen som vilja och frestllning, En studie av Torgny Lindgrens roman Till sanningens lov och dess frhllande till Schopenhauers filosofi.
Frfattare: Magnus Nilsson
Utgivare: Vxj universitet
r: 1996
Vxj 38 s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här