• 1
  • 2
2011-02-07, 13:30
Medlem
folioboys avatar
Som rubriken lyder hur svårt är det att göra detta?
Då jag har extremt liten erfarenhet av bil meck. byta lampor avgassystem och startmotor är typ det enda jag har gjort. hur stor chans är det att jag kommer att lyckas finns det någon steg för steg guide har en haynes reparations bok for 740-760 90-92 någonstans liggande någonstans. Alla reserv delar finns redan. Men kommer jag behöva några specialverktyg? vilka i så fall?
Vad är oddsen för att jag kommer lyckas?
Alla tips på saker jag ska göra och absolut inte göra och hur dom kan undvikas rekommenderas!
Citera
2011-02-07, 13:33
Medlem
Ska du byta hela toppen eller bara topplocket?
Citera
2011-02-07, 13:39
Medlem
Du kommer behöva en momentnyckel till att dra bultarna i toppen med, har själv ingen erfarenhet av just 16v men har hört att det ska vara ganska krabbigt.
Citera
2011-02-07, 13:39
Medlem
Ragge86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.T.A.L.K..E.R.BC2
Ska du byta hela toppen eller bara topplocket?

Men ditt förbannade satans bondjon!
Jag antar att det är topplocket han ska byta, eller som du menar hela toppen då det som sitter överst heter ventilkåpa!

Ont. Det är inte så bökigt för nån med erfarenhet, däremot kan det väl bli lite pyssel med kamremmen för din del som inte har så mkt kunskap.
Citera
2011-02-07, 13:51
Medlem
folioboys avatar
Okej trevligt med andra ord jag har ett litet helvete framför mig! När man byter topplocket ska man byta packningar också antar jag? eller sitter dom inte på samma ställe. Jag har som sagt noll erfarenhet inom området.
Citera
2011-02-07, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragge86
Men ditt förbannade satans bondjon!
Jag antar att det är topplocket han ska byta, eller som du menar hela toppen då det som sitter överst heter ventilkåpa!

Ont. Det är inte så bökigt för nån med erfarenhet, däremot kan det väl bli lite pyssel med kamremmen för din del som inte har så mkt kunskap.

Jo men jag kanske inte visste att han visste att de hertte ventilkåpa eller hur?

Och sen är de inga problem att byta topp ta de lugnt och se till att få dit kammen rätt specielt på en 16 valve
Citera
2011-02-07, 14:09
Medlem
Det är ju ganska lätt att demontera och återmontera toppen , men du bör ta hjälp av en kunnig mekaniker när du ska montera kamremmen annars är risken för ventilsallad väldigt överhängande.
Citera
2011-02-07, 15:22
Medlem
Jag rekomenderar att du byter packningarna, för du vill inte att den ska läcka in kylarvatten i cyllindrarna och av den anledningen behöva göra om hela jobbet.
Citera
2011-02-07, 17:22
Medlem
SportquattroS1s avatar
Med tanke på att du frågar rekommenderar jag att du tar hjälp av någon med meckvana eller lämnar in bilen på verkstad. Synd att göra ventilsallad i onödan.
Citera
2011-02-08, 21:05
Medlem
toby79s avatar
Så himla knepigt är det inte att byta och få grejerna att fungera efteråt. Men köp en egen haynes före, då kan du kolla vad som gäller för bytet. Det finns ju åtdragningsmoment, tips, osv som är värdefulla.
Boken kostar inte många kronor och är användbar till väldigt mycket som man kan råka ut för med en sån gammal skorv.
Förut hade Biltema dessa, men jag hittade ingen på hemsidan. Kanske inte säljs där längre. Adlibris hade bara på engelska.
Här finns den på svenska iaf.
http://www.skruvat.se/Haynes-Reparat...ok-P20066.aspx
Senast redigerad av toby79 2011-02-08 kl. 21:13.
Citera
2011-02-08, 22:17
Medlem
Carlsberg-s avatar
Du har DOHC toppen vilket innebär dubbla kamaxlar och 16v.
På en SOHC motor med enkelkamaxel tex. b23a är det mycket lättare att byta och timea in kamremmen.
Men det blir lite svårare när det är 1drev till som ska ställas in.
Först har du en märkning på vevaxeln när den är "nollad" då 1an och 4ans (om du inte har en 5cylindrig motor) kolvar i topp. och 1an ska antända, då ska även axel till rotorn/fördelarn vara timade så den tänder i rätt tid. Finns även en märkning på drevet och på blocket.
Sen finns det märkningar på kamaxlarna och på toppen.

Lättast är att Dra runt motorn med en nyckel på vevaxeln tills den är nollad, då alla märkningar står där dom ska, sen släppa på spännrullen, lyfta av kamremmen, ta lös toppen. sätt tillbaks.

[IMG]http://www.mitsubishiclubsweden.se/mcs/guider/img/Kamremsbyte/Bild13.jpg[IMG]
Nu är det inte exakt sådär det ser ut på din volvo motor men du får en uppskattning.
Kolla även så att topplockspackningen inte är skadad.

FINNS ÄVEN MÄRKNINGAR PÅ KAMREMMEN SÅ ATT MAN SER ATT ALLT ÄR RÄTT TIMEAT.

har du bytt kamrem på en vanlig enkel kamaxel motor? är ganska svårt ändå.
Citera
2011-02-09, 20:43
Medlem
Tycker inte du ska ge dej på detta själv. 16ventilars motorn är betydligt bökigare än en 8ventilars..

har själv bytit på både 8 o 16 ventilars.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in