• 1
  • 2
2011-02-07, 13:14
Bannlyst
Definera ett hl om du kan. Det r ingen klassiskt gta men jag kan d inte definera ett hl p ett bra och korrekt stt.
Citera
2011-02-07, 13:23
Medlem
Strawliess avatar
Tnkte skriva "En frnvaro av material i eller genom ett freml", sen slog jag upp "define:hole" och fick "An opening into or through something".

Ser inget fel p de frklaringarna.
Citera
2011-02-07, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Tnkte skriva "En frnvaro av material i eller genom ett freml", sen slog jag upp "define:hole" och fick "An opening into or through something".

Det dr kan stmma p mycket, frklarar inte ett hl.
Citera
2011-02-07, 13:41
Medlem
Egon3s avatar
ett hl = en vakans med ngonting runt om

I strikt mening r en hlighet inte ett hl utan en hlighet r snarare en hla, en urgrpning, en brunn, en kavitet etc. rat p en klassisk kaffekopp r ett hl, men urgrpningen dr man har kaffet r en hlighet. Den dr koppen som golfspelare puttar ner en knottrig boll i, det r en hlighet. Nr dom ftt "hollow-in-one" / "cavity-in-one" s bjuder de p dricka med porlande hligheter. Hl i tnderna r sllan egentliga hl utan just kaviteter.

Nlens ga r inget egentligt ga, men vl ett egentligt hl. Genom ett hl skall man kunna tr en trd. Nr man sen knyter ihop trdens ndar s r den frankrad i hlet. Detta r ett topologiskt test p ett hl. Ibland nr man skr upp schweizerost s uppstr det hl i skivan/ostbiten. Inneslutna kaviteter r orsaken till detta fenomen.

Ryggradsdjuren och deras nrmsta fregngare r vsentligen en en ringfromad kropp med hl som p grund av sin lngd kallas kanal. Den principen blev en formidabel succ i evolutionen. Topologiskt sett r grundkonstruktionen en toroid, precis som kaffekoppen fr vrigt. Vi skall inte frhva oss som skapelsens krona.
Senast redigerad av Egon3 2011-02-07 kl. 13:45.
Citera
2011-02-07, 16:12
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bt
Det dr kan stmma p mycket, frklarar inte ett hl.
Varfr inte?
Citera
2011-02-07, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Varfr inte?
Framgr inte det av sammanhanget, fr att det inte definerar ett hl.
Citera
2011-02-07, 17:49
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Framgr inte det av sammanhanget, fr att det inte definerar ett hl.
Frklara fr mig var frsket till definition brister.
Citera
2011-02-07, 18:24
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies

Det frsta alternativet, det p svenska, det r ett frsk till definition. Det engelska r nog bara just en frklaring, trots att kllan svarar p "define". Den engelska texten resulterar bara i fljdfrgan: What is an opening?

Definitioner r svrt. Det r inte Wikipedias styrka, fr definitioner br gras via samordnade lnkar frn axiomlika frutsttningar. Wikipedia:
... A hole is an opening in a solid.
...
Opening may refer to:

* Chess opening
...
* Opening statement, a beginning statement in a court case
* Saluting, opening a correspondance
* Vernissage, the opening of an art exhibition
Gr man i stllet till ordboken s fr man veta att
opening = (4) a void in solid matter; a gap, hole, or aperture
D har vi en cirkeldefinition och en synonym (aperture) som inte r en definition. Ordet "gap" = lucka uppfyller inte ngot topologiskt krav p hl eller hlighet, eftersom det kan st fr bara mellanrum. Skulle mellanrummen mellan dessa ord vara hl knappast.
Citera
2011-02-07, 18:48
Bannlyst
Citat:
Frklara fr mig var frsket till definition brister.
Spela inte s dum, det brister.
Citera
2011-02-07, 19:15
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:

Nr det brister uppstr inte sllan ett hl i ett annars tttslutande material. Det var ju det dr med humor.

Hur som helst tycks din initierade diskussion mer handla om ett filosofiskt frhllningsstt n att frska definiera ett ord.
Citera
2011-02-07, 20:13
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Jag tycker det r en ganska bra definition. Kan du inte ge ngra exempel p hl som inte tcks in av definitionen? Eller saker som tcks in av den som inte r hl?
Citera
2011-02-07, 21:01
Bannlyst
Citat:
Jag tycker det r en ganska bra definition. Kan du inte ge ngra exempel p hl som inte tcks in av definitionen? Eller saker som tcks in av den som inte r hl?
Ett vanligt hl kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in