2011-02-07, 10:23
Medlem
Nu är de så att jag köpte en 2T WD Elements extern hårddisk för ett par veckor sen, har fungerat helt utmärkt !!

Men så igår så fick min styvson för sig att välta hela chassit (Externa låg på chassit) rätt ner i golvet, allting verkar funka som det ska, förutom att jag inte längre hittar den externa hårddisken.

När jag stoppar i USB-kabel så hittar den hårddisken och allting, USB-Masslagringsenhet, allt de funkar, men tydligen så är de något med en SCSI- och RAID - Styrenhet som slutat fungera, antar att detta gör så att jag inte får upp den externa hårddisken i Den här datorn.

i Enhetshanteraren så är det ett gult frågetecken på en SCSI- och RAID - Styrenhet som heter AO7F087K IDE Controller - jag är inte så haj, men antar att det är den som styr så man får usb-masslagringsenheter att fungera som det ska ?

Iallafall, jag vet inte riktigt vad jag ska göra, är de så att något i datorn har pajat på moderkortet möjligtvis som styr detta eller är de något annat?

Går jag in på egenskaper på IDE controllern står det "Det går inte att läsa in den här enhetens drivrutin. Drivrutinen kanske är skadad eller saknas. (Kod 39)

Klicka på Felsök om du vill start felsökaren för den här enheten."

Har letat på internet efter mitt moderkort och drivrutiner till det men utan något lycka alls - är de bara drivrutinen som "plötsligt" försvunnit eller whats up?

Något geni här kanske har en aning? Hemma sjuk från jobbet idag och skulle behöva kolla lite film osv och allt ligger på denna =/

Thanks!
Citera
2011-02-07, 14:56
Medlem
Installerade om datorn nu, och då försvann de där med IDE Controller iallafall, kanske inte hade något med det och göra.

Datorn hittar iaf den externa när jag drar ur och stoppar i USB kabeln igen, den hittar en USB-Masslagringsenhet och så men själva hårddisken kommer fortfarande inte upp på "Den Här Datorn".

Kollar jag i Enhetshanteraren så står det att de inte är något fel på den, dock när jag trycker på fliken Volym där den ska visa hur mkt utrymme osv de finns så står det "Oläsbar", troligt att den pajade när den fall i backen eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in