• 1
  • 2
2011-02-07, 09:56
Medlem
Jag har en del pengar och har därför blivit given en privat bankman av en Sveriges stora banker, hon har skött allt sen jag blev myndig för 6 år sedan. Vi har ett så kallat diskretionärt avtal vilket innebär att hon även sköter alla placeringar åt mig. Nu har jag börjat inse att hon inte alls handlat å mina vägnar utan bl.a. placerat mina pengar i usla aktiefonder som aldrig slått index och dessutom har mycket höga avgifter.

Utöver det så tar banken hand om min deklaration, betalar in vinstskatter etc. Även det betalar jag naturligtvis en hutlös summa pengar för.

Nu känner jag att jag är mogen att själv ta hand om sådana här saker och att det är dags att bryta navelsträngen. En vuxen man ska ju för fan kunna ta ansvar för sin egen ekonomi.

Men hur går jag till väga? Hur går det till när jag vill flytta mina aktier till exempelvis Avanza? Banken har ju säkerligen jättefina register på alla mina transaktioner som de använder till deklarationen, kan jag ta del av dem på något sätt? Hur ska jag annars fixa att göra deklarationen själv? Det handlar säkert om 50 aktietransaktioner per år.
Citera
2011-02-07, 12:57
Medlem
perfas avatar
Du får gå in på banken och be dem avsluta ditt konto hos dem för att flytta över till avanza.

Troligtvis går det inte att flytta aktierna (osäker här) och isåfall måste du först sälja dem för att sedan flytta över pengarna.
Väl på avanza så väljer du en kapitalförsäkring om du vill trada mycket (och slipper därmed att deklarera affärerna) annars kan du likaväl välja en vanlig depå ifall du vill lägga dina pengar i långsiktiga investeringar som du kan låta sitta 20-50 år (rekommenderat).

Bra att du slutar göda banken med dina pengar!
Citera
2011-02-07, 13:00
Medlem
Avtala ett möte med din bankman och be att få se alla papper som dom har gällande dig. Om du inte vill säga att du ska avsluta alla konton och byta bank direkt så kan du väl säga att du känner att det är dags att du lär dig lite om din egen ekonomi och vill ta del av allt som rör dina pengar.

Det borde inte vara något problem för dem att ta fram det och sedan när du fått allt så kan du ta ställning om hur du vill göra.

Du kan även vända dig till en annan bank som du känner att du skulle vilja vara kund hos och fråga dem hur man bör göra. Om du nu har en del kapital så vill de mer än gärna hjälpa dig för att få dig som kund.

Tipset är att skynda långsamt och inte göra något förhastat.
Citera
2011-02-07, 18:07
Medlem
grovsmides avatar
Sköter de deklaration av värdepapper så låt de göra det för 2011 också?
Likvidera depån/vpkontot och öppna upp nytt där du vill, du kan också flytta aktierna men inte till en kapitalförsäkring.

Annars så.. det är så främmande med att andra skulle sköta min ekonomi men kolla vilka fullmakter o liknande som banken har?

Också.. vill du ha bolån kanske du gör bäst i att söka det nu innan du säger upp din annars så fina bekantskap med banken
Citera
2011-02-07, 18:34
Medlem
Dr.Sativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perfa
Du får gå in på banken och be dem avsluta ditt konto hos dem för att flytta över till avanza.

Troligtvis går det inte att flytta aktierna (osäker här) och isåfall måste du först sälja dem för att sedan flytta över pengarna.
Väl på avanza så väljer du en kapitalförsäkring om du vill trada mycket (och slipper därmed att deklarera affärerna) annars kan du likaväl välja en vanlig depå ifall du vill lägga dina pengar i långsiktiga investeringar som du kan låta sitta 20-50 år (rekommenderat).

Bra att du slutar göda banken med dina pengar!

På avanza kan man även få en ifylld K4-blankett, färdig att skickas in
Citera
2011-02-08, 01:59
Medlem
storm79s avatar
Det kan bero lite på hur den diskretionära förvaltningen ser ut, jag utgår från att det är arv eller en gåva så det kan vara villkorat. Är det inte det så kan du gå in till banken direkt och säga att du vill avbryta förvaltningen och för tillfället lägga pengarna på ett vanligt sparkonto för att sedan i lugn och ro läsa på och bestämma hur du vill göra.

Räkna dock med att du utan tvekan kommer bli uppringd av din bankman som antagligen kommer att vilja veta varför du har gjort detta och vad tanken är. Jag skulle rekommendera att inte skräda orden alls eller vara blyg, enda sättet att få någon förändring i något är genom att vara brutalt ärlig.

Om det var 50 transaktioner per år så är det en VÄLDIGT aktiv förvaltning. Pratar vi aktier eller fonder? Är det aktier så skulle nog jag bli väldigt nyfiken på vilka transaktioner som gjorts och varför, men är det fonder så känns 50st per år rätt mycket. Som jämförelse, låter man någon av storbankerna ta han dom sin PPM-förvaltning(vilken är i grund och botten en diskretionär förvaltning) så skulle jag gissa på att det aldrig skulle vara tal om mer än 20 transaktioner per år.

Intressant är det iaf och återkomm gärna med mer information om du känner för att lägga ut det.
Citera
2011-02-08, 09:19
Medlem
Personligen skulle jag hitta en ny bank, givetvis att spela ut några nya banker mot varandra, där dina villkor kraftigt förbättras genom bra förhandling från din sida. När detta är klart sköter den nya banken alla kontakter gentemot din nuvarande bank. Detta var i alla fall för mig det i särklass bästa sättet när jag bytte bank för några år sedan. Ytterligare en fördel med detta är att du troligen slipper mycket kontakt med din nuvarande bank.

Ang aktierna är det inga problem att flytta över dessa från din nuvarande depå till din nya bank dvs det är INTE så att du måste sälja och därefter köpa om dom hos din nya bank.
Citera
2011-02-08, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worm
Jag har en del pengar och har därför blivit given en privat bankman av en Sveriges stora banker, hon har skött allt sen jag blev myndig för 6 år sedan. Vi har ett så kallat diskretionärt avtal vilket innebär att hon även sköter alla placeringar åt mig. Nu har jag börjat inse att hon inte alls handlat å mina vägnar utan bl.a. placerat mina pengar i usla aktiefonder som aldrig slått index och dessutom har mycket höga avgifter.

Utöver det så tar banken hand om min deklaration, betalar in vinstskatter etc. Även det betalar jag naturligtvis en hutlös summa pengar för.

Nu känner jag att jag är mogen att själv ta hand om sådana här saker och att det är dags att bryta navelsträngen. En vuxen man ska ju för fan kunna ta ansvar för sin egen ekonomi.

Men hur går jag till väga? Hur går det till när jag vill flytta mina aktier till exempelvis Avanza? Banken har ju säkerligen jättefina register på alla mina transaktioner som de använder till deklarationen, kan jag ta del av dem på något sätt? Hur ska jag annars fixa att göra deklarationen själv? Det handlar säkert om 50 aktietransaktioner per år.

Private banking är väldigt lönsamt för storbankerna. Om det för ett relativt konstant kapital gjorts 50 affärer så skulle jag tro att det handlar om att dra in courtage till banken. Avtalen kan se lite olika ut, men ofta betalar man en fast procentuell summa på det förvaltade kapitalet, sedan tillkommer givetvis andra avgifter såsom courtage, fondavgifter etc. Så till vida att fonderna/aktierna inte ligger i en kapitalförsäkring så är det väldigt enkelt att flytta. Det enda som går förlorat (och man måste notera själv) under flytten är anskaffningsvärdet.

Har själv flyttat aktier mellan olika depåer och det är numera väldigt smidigt.

"Good on you mate" att du har insett att banken borde göda dig istället för tvärtom!
Citera
2011-02-10, 11:54
Medlem
Tack för hjälpen allihop.
Det jag oroar mig mest för är deklarationen. Finns det någonstans där man kan få hjälp med denna? Jag anser att 50+ aktie- och fondtransaktioner + lön och utbetalningar från försäkringar gör deklarationen rätt komplex?

Borde jag som någon sa vänta till nästa år innan jag tar mig an det arbetet?
Citera
2011-02-10, 12:02
Medlem
perfas avatar
Vill du ha expertkunskap på det så är det troligtvis bäst att anlita en revisor för att fixa din deklaration.
Citera
2011-02-10, 14:54
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worm
Tack för hjälpen allihop.
Det jag oroar mig mest för är deklarationen. Finns det någonstans där man kan få hjälp med denna? Jag anser att 50+ aktie- och fondtransaktioner + lön och utbetalningar från försäkringar gör deklarationen rätt komplex?

Borde jag som någon sa vänta till nästa år innan jag tar mig an det arbetet?

Med e-legitimation fyller du i elektronisk K4 på skatteverkets hemsida, systemet sväljer i princip inte inkompletta uppgifter så håller du bara tungan rätt i mun och matar in affär för affär i ordning blir det enkelt.

K4 på papper kunde vara lite struligt men med dagens system finns det ingen som helst anledning att överlämna det arbetet på någon annan.
Citera
2011-02-10, 22:08
Medlem
adolfitlers avatar
TS måste vara den mest curlade ungen i världshistorien! Delge genast ungefärliga summor och avkastning dessa 6 år så att banken inte har rövknullat dig enda upp i halsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in