Citat:
Ursprungligen postat av Worm
Jag har en del pengar och har därför blivit given en privat bankman av en Sveriges stora banker, hon har skött allt sen jag blev myndig för 6 år sedan. Vi har ett så kallat diskretionärt avtal vilket innebär att hon även sköter alla placeringar åt mig. Nu har jag börjat inse att hon inte alls handlat å mina vägnar utan bl.a. placerat mina pengar i usla aktiefonder som aldrig slått index och dessutom har mycket höga avgifter.
Utöver det så tar banken hand om min deklaration, betalar in vinstskatter etc. Även det betalar jag naturligtvis en hutlös summa pengar för.
Nu känner jag att jag är mogen att själv ta hand om sådana här saker och att det är dags att bryta navelsträngen. En vuxen man ska ju för fan kunna ta ansvar för sin egen ekonomi.
Men hur går jag till väga? Hur går det till när jag vill flytta mina aktier till exempelvis Avanza? Banken har ju säkerligen jättefina register på alla mina transaktioner som de använder till deklarationen, kan jag ta del av dem på något sätt? Hur ska jag annars fixa att göra deklarationen själv? Det handlar säkert om 50 aktietransaktioner per år.
Private banking är väldigt lönsamt för storbankerna. Om det för ett relativt konstant kapital gjorts 50 affärer så skulle jag tro att det handlar om att dra in courtage till banken. Avtalen kan se lite olika ut, men ofta betalar man en fast procentuell summa på det förvaltade kapitalet, sedan tillkommer givetvis andra avgifter såsom courtage, fondavgifter etc. Så till vida att fonderna/aktierna inte ligger i en kapitalförsäkring så är det väldigt enkelt att flytta. Det enda som går förlorat (och man måste notera själv) under flytten är anskaffningsvärdet.
Har själv flyttat aktier mellan olika depåer och det är numera väldigt smidigt.
"Good on you mate" att du har insett att banken borde göda dig istället för tvärtom!