2011-02-07, 01:43
Medlem
Schnauzers avatar
Har tight med både tid och pengar. Tänkte sälja min gura som jag inte kommer att ta med mig dit jag ska. Jag har dock inte riktigt tid med att sälja på tradera eller liknande så jag började fundera på pantbanken... Kan jag kränga skiten där?

Min plan är alltså att pantsätta den utan några som helst ambitioner att hämta ut den igen. Någon som vet mer om hur det funkar? Vill helst inte göra en alldeles för dålig affär. Kan man bli skuldsatt öht?
Citera
2011-02-07, 01:48
Medlem
CripeNs avatar
Om du ska sälja den där så måste du räkna med att dom måste göra förtjänst på den när dom säljer den så du kommer inte få allt för mycket för den.
Du kan även gå till musik affär(som har instrumet ofc) o kolla om du kan sälja den där då jag tror att du kommer få mer där isf.
Citera
2011-02-07, 01:50
Medlem
Schnauzers avatar
Troligtvis har du rätt! Fast jag måste erkänna att jag ändå är sugen på att leva ut klyschan med att panta gitarren rock'n'roll!
Citera
2011-02-07, 02:40
Medlem
CripeNs avatar
Mer pengar = mer pengar till alkohol = mer festande = mer rock'n'roll!
Citera
2011-02-07, 17:58
Medlem
Tänk på att gitarrer (såvida de är i gott skick) har ett relativt högt andrahandsvärde så gå inte på vilken sunkdeal som helst. Kan tänka mig att pantbanken erbjuder rejält underpris med tanke på pantsättarens (presumativa) desperation, men du kanske har förhoppningen att snart kunna köpa tillbaka gitarren?
Citera
2011-02-07, 22:17
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Tänk på att gitarrer (såvida de är i gott skick) har ett relativt högt andrahandsvärde så gå inte på vilken sunkdeal som helst. Kan tänka mig att pantbanken erbjuder rejält underpris med tanke på pantsättarens (presumativa) desperation, men du kanske har förhoppningen att snart kunna köpa tillbaka gitarren?

Pantbanker har bra koll på väldigt mycket faktiskt. Jag är tämligen säker på att de kommer värdera TS gitarr korrekt.

Och då majoriteten faktiskt hämtar ut sina pantade objekt så tror jag inte de resonerar på det viset.

Däremot tar de ju naturligtvis höjd för de som inte hämtar ut sin pant. Dels för uteblivna ränteintäkter för lånet under de månader de måste behålla den tills lånet förfaller, dels för kostnaderna att sälja objektet efteråt.

Tror man kan utgå från att bästa priset knappast är pantbanken, kanske halva andrahandsvärdet på objekt värda några tusenlappar.
Citera
2011-02-09, 19:42
Medlem
MaZtoRs avatar
På vår lokala pantbank så får man all överbliven vinst från eventuell försäljning hemskickad. Så det ända man förlorar är de fasta avgifterna och räntan.
Citera
2012-09-30, 21:55
Medlem
PowerCows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
Har tight med både tid och pengar. Tänkte sälja min gura som jag inte kommer att ta med mig dit jag ska. Jag har dock inte riktigt tid med att sälja på tradera eller liknande så jag började fundera på pantbanken... Kan jag kränga skiten där?

Min plan är alltså att pantsätta den utan några som helst ambitioner att hämta ut den igen. Någon som vet mer om hur det funkar? Vill helst inte göra en alldeles för dålig affär. Kan man bli skuldsatt öht?

Med tanke på att du har förlorat ena armen 2 månader innan du skrev inlägget så kan jag inte tänka mig att du har så mycket användninga av den längre. Lika bra att skita i panten och sälja den istället!

https://www.flashback.org/sp39268476

Ursäkta för att jag upplivar en gammal tråd, var bara tvungen.
Citera
2012-10-01, 12:05
Medlem
Schnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerCow
Med tanke på att du har förlorat ena armen 2 månader innan du skrev inlägget så kan jag inte tänka mig att du har så mycket användninga av den längre. Lika bra att skita i panten och sälja den istället!

https://www.flashback.org/sp39268476

Ursäkta för att jag upplivar en gammal tråd, var bara tvungen.

http://youtu.be/_6t_S7sN6wQ

Citera
2012-10-19, 21:15
Medlem
PowerCows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
http://youtu.be/_6t_S7sN6wQ

Med klippet i åtanke är chansen att du fortfarande ljuger 50%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera