• 1
  • 2
2011-02-12, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imbapwnn00b
Har låtit köra memtest86 + i en timme nu, den säger att den inte hittar några errors, dock fortsätter den att testa. Ska jag trycka esc eller låta den köra i någon timme till? Jag valde aldrig ett specifikt minne att testa eftersom den körde igång av sig själv, så har du någon aning om den har testat alla minnen eller inte?

HUr man väljer minnen att testa är genom att helt enkelt ta bort minnet fysiskt ifrån datorn/minnessockeln, men om det inte har blivit några fel efter en 6 test så borde det inte vara något fel på minnena iaf.

Citat:
Vad gäller bluescreenen så visas inga felkoder, endast en kort text som berättar att jag ska köra datorn i safe mode (som ju inte heller går).

brukar stå på undre halvan av skärmen, något i stil med:

***STOP: kod (kod, kod, kod)

och under står det om det är någon specifik fil som är med i spelet.

Citat:
Nästa steg blir antagligen att öppna datorn och ta bort allt damm samt försöka ta ut hårddisken för säkerhetskopiering.

Hehe, använd dock inte dammsugare till detta statisk elektricitet är inte bra för en dator.

"Luft på burk" är det optimala.
Citera
2011-02-12, 20:55
Medlem
Citat:
Hej FB,

Jag har en ett år gammal w7 som funkat bra, men som på senare tid har fått några blescreens. Idag skulle jag ( efter en ganska lång tids användning av vänteläge) starta om datorn, den visar windows-flaggan och en muspekare i 5 sekunder, sedan en bluescreen och omstart. Jag har försökt startat i felsäkert läge, fösökt reparera osv. men utan resultat. Inga program eller drivrutiner har blivit installerade nyligen.

Några tips? Går min dator att rädda?

BSOD dumparna brukar sparas här: c:/windows/minidump
Citera
2011-02-12, 21:45
Medlem
Imbapwnn00bs avatar
Update

Ubuntu fungerade och håller just nu på med att säkerhetskopiera alla filer. Dock går det otroligt segt och det skulle vara mycket enklare att bara kopiera det nödvändiga. Eftersom jag har tänk ominstallera mitt windows 7 efter kopieringen behöver jag väl inte kopiera själva "windows" filen? Det jag är intresserad av är ju personliga filer samt programmen (så att jag slipper ominstallera alla). Några tips om fler filer som jag kan strunta i att kopiera?

Angående bluescreenen så vet jag inte varför inga specifika errors visas, som tur är behöver jag inte bekymra mig mer om den. Skulle det vara så att det inte ens går att ominstallera windows får man väl öppna lådan och blåsa lite, istället för att suga, tack för tipset
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in