• 1
  • 2
2011-02-07, 00:19
Medlem
Imbapwnn00bs avatar
Hej FB,

Jag har en ett år gammal w7 som funkat bra, men som på senare tid har fått några blescreens. Idag skulle jag ( efter en ganska lång tids användning av vänteläge) starta om datorn, den visar windows-flaggan och en muspekare i 5 sekunder, sedan en bluescreen och omstart. Jag har försökt startat i felsäkert läge, fösökt reparera osv. men utan resultat. Inga program eller drivrutiner har blivit installerade nyligen.

Några tips? Går min dator att rädda?
Citera
2011-02-07, 00:31
Medlem
Imbapwnn00bs avatar
Jag lyckades komma in på en meny där jag kan återställa lite saker. Ett av alternativen kommer att återställa windows till det tillstånd som gällde vid inköp, men filer från användarkonton säkerhetskopieras. Uppdateringar och program kommer raderas.

Kommet sparfiler relaterade till singelplayerspel att sparas? Finns det risk för att datorn ändå inte kommer starta normalt?
Citera
2011-02-07, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imbapwnn00b
Jag lyckades komma in på en meny där jag kan återställa lite saker. Ett av alternativen kommer att återställa windows till det tillstånd som gällde vid inköp, men filer från användarkonton säkerhetskopieras. Uppdateringar och program kommer raderas.

Kommet sparfiler relaterade till singelplayerspel att sparas? Finns det risk för att datorn ändå inte kommer starta normalt?

Om sparfilerna ligger i C://Användare/Ditt Namn kommer dom sparas.
Om dom ligger i C://Program Files/Spel Namn/Saves så kommer dom inte att sparas.
Observera att om det är ett populärt spel brukar det alltid att gå att ladda ner sparfilerna.
Och om det är ett Steam spel så brukar det lagras online, men inte alltid.
Vad är det för spel?

https://www.flashback.org/t669042
Citera
2011-02-07, 22:15
Medlem
Imbapwnn00bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karvozhort
Om sparfilerna ligger i C://Användare/Ditt Namn kommer dom sparas.
Om dom ligger i C://Program Files/Spel Namn/Saves så kommer dom inte att sparas.
Observera att om det är ett populärt spel brukar det alltid att gå att ladda ner sparfilerna.
Och om det är ett Steam spel så brukar det lagras online, men inte alltid.
Vad är det för spel?

https://www.flashback.org/t669042

Det är flera spel, bland annat diablo 2 spm jag lirat med min brorsa lite på skoj, men fett segt om allt försvann.

Jag har lyckats starta datorn med en sån här recovery disc grej som lät mig göra systemåterställningar, där fick jag två olika felmeddelanden: det ena var "memory could bot be read" och det andra "ett okänt fel" plus en errorcode på båda.

Startreparation funkar inte, systemåterställning funkar inte, systemavbildning har jag aldrig gjort någon...

Det som återstår är att försöka göra en backup på alla filer till en extern hårddisk via CMD, har för mig att detta ska gå. Annars blir det en återställning av program och drivrutiner som gäller, men det skulle ju suga.
Citera
2011-02-07, 22:33
Medlem
Vore extra trevligt om du kunde kolla "stop" koderna nästa gång du får en blåskärm :P de är där för att ge en fingervisning om vad som är fel.

Men det låter som om du har trasigt RAM-minne.. dra ner memtest86 bränn ut på skiva och testa minnena.. har du flera så börja med att testa alla, sen testa ett åt gången (låt testerna tugga ett tag). Det minne som ger fel är det som har gett upp..
Citera
2011-02-08, 00:11
Medlem
Imbapwnn00bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zondar
Vore extra trevligt om du kunde kolla "stop" koderna nästa gång du får en blåskärm :P de är där för att ge en fingervisning om vad som är fel.

Men det låter som om du har trasigt RAM-minne.. dra ner memtest86 bränn ut på skiva och testa minnena.. har du flera så börja med att testa alla, sen testa ett åt gången (låt testerna tugga ett tag). Det minne som ger fel är det som har gett upp..

Skulle gärna ge mer info om själva bluescreenen om den inte var så snabb, samt att min skärm alltid vill visa nån stor jäkla skylt mitt i om vad för upplösning som bilden har... Ska se om jag får bort den så att jag har en chans att kolla efter.

Trasigt ram låter inte kul. Tack för tipset om memtest86, vet inte vad det gör men jag litar på dig Ska fortsätta med detta imorrn. Gonatt!
Citera
2011-02-08, 00:40
Medlem
Om du lyckas ta dig in i windows, störst chans är via felsäkert läge antar jag.. (tryck F8 under upstart för att komma till menyn)

När du väl är inne så högerklicka på "dator" på startmenyn (motsvarigheten "den här datorn/my computer") välj egenskaper(properties) i rutan som kommer upp tryck på "avancerade systeminställningar" på höger sida.'

Under "start och återställning" tryck på inställningar. Och i den nya rutan som kommer upp, bocka ur "starta om automatiskt"

Så nu kan du starta om datorn normalt igen. Vad rutan du bockade ur gör är att den förhindrar datorn från att starta om efter en blåskärm, vilket borde göra det lättare att se koderna.

Alternativt kan du gå in i loggboken och kolla upp vilka fel som din dator har drabbats av, men då denna process kräver lite minne när den startar så kanske du inte kommer så långt.

Men iaf, loggboken finns på kontrollpanelen-> system och säkerhet -> Administrationsverktyg -> Loggboken.

den specifika loggboken som du vill titta på finner du under windows-loggar -> system Leta efter "fel" och "kritiskt"
Citera
2011-02-12, 15:46
Medlem
Imbapwnn00bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zondar

Har låtit köra memtest86 + i en timme nu, den säger att den inte hittar några errors, dock fortsätter den att testa. Ska jag trycka esc eller låta den köra i någon timme till? Jag valde aldrig ett specifikt minne att testa eftersom den körde igång av sig själv, så har du någon aning om den har testat alla minnen eller inte?

Vad gäller bluescreenen så visas inga felkoder, endast en kort text som berättar att jag ska köra datorn i safe mode (som ju inte heller går).

Nästa steg blir antagligen att öppna datorn och ta bort allt damm samt försöka ta ut hårddisken för säkerhetskopiering.
Citera
2011-02-12, 17:39
Medlem
Imbapwnn00bs avatar
Update

Memtest86+ hittade inga fel (pass: 4, error: 0) så det är inget fel på mina minnen.
Citera
2011-02-12, 18:01
Medlem
dags för ny dator?
Citera
2011-02-12, 18:25
Medlem
Imbapwnn00bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinmamma1234
dags för ny dator?

Det är en ett år gammal, men mycket bra dator, så jag vill testa allt innan jag köper en helt ny. Nu hade jag tänkt kopiera viktiga filer via ubuntu LiveCd. Får se om det funkar.
Citera
2011-02-12, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imbapwnn00b
Det är en ett år gammal, men mycket bra dator, så jag vill testa allt innan jag köper en helt ny. Nu hade jag tänkt kopiera viktiga filer via ubuntu LiveCd. Får se om det funkar.

okej då kanske man inte vill det. Hade en 7 år som var bra och så . Men seg, den fick bluescreen varje gång jag startade den, så de var bara köpa ny
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in