Citat:
Ursprungligen postat av MrsBean
Jag är i perioder ute mkt på husdjurdelen, och försöker ge råd när jag känner att jag kan, men jag är nog ändå tveksam till att söka råd på dessa forum när det gäller sjuka djur. Uppfostran, avel, tips och liknande är väl ok, men knappast söka ev diagnos. Absolut fråga omgivningen, bekanta med djur, uppfödare, vissa djuraffärer mm, men här på ett anonymt forum så vet du ju inte VEM som svarar, och kan ofta inte bedöma om svaret är rimligt. Jag har läst en del skrämmande inlägg, som är bortom all vett och sans, men hur avgör man det, som okunnig, orolig djurägare? Det bästa är att alltid, om man är osäker, ringa en veterinär, eller prata med en person irl.
Det ena utesluter inte det andra men i vårt fall så hade vi nytta av detta forum. Katten tålde inte fodret och jag testade med rådet jag fick här nämligen att byta foder och det har funkat sedan dess. Många är okunniga när det gäller husdjurens sjukdomar och väntar många tyvärr för länge med att uppsöka veterinär och det är väl bättre att skriva någon rad här och så får man hoppas att vederbörande får det goda rådet att omedelbart kontakta någon sakkunnig.