2011-02-06, 22:12
Bannlyst
Har en tjej, vanlig tigrerad bondkatt på ca: 1 år 3 månader.

Hon kallas väl korthårig, men jag kan tycka hon har aningen längre päls än så. Hon har aldrig haft problem med hårbollar tidigare eller kräkts. Har kollat hennes avföring tidigare och sett att hon verkar bajsa ut håret och varit nöjd med det. Idag har hon kräkts 4 ggr, med början kring kl.8 imorse, sedan 2 ggr till med några timmars mellanrum, ena gången efter att hon åt, och sedan en paus på 5 timmar typ, och då kom det igen.

Sedan kl.17 har hon sovit hos mig i soffan medans jag har pluggat. Hon har verkar kanske lite mindre leksen än vanligt då men rätt glad och har vaknat till då och då och spunnit, sträckt på sig och somnat om. Jag tänkte att jag väntar med maten tills hon ber om det o visar att hon e hungrig. Hon gick bort till sitt träd där jag ofta lägger lite torrmat och slickade där som hon ofta gör. Det verkade som det kanske hade gått över, men då kräktes hon igen för fjärde gången idag. Som tur är har hon druckit flera ggr idag.

Hennes näsa är kall som vanligt, vilket jag tror tyder på ingen feber.

Hon har tappat jätte mycket hår sedan någon vecka tillbaka, vinterpäls har jag trott. Hennes päls ser fortfarande fin ut, men som sagt, när jag borstar henne får jag loss mycket.

Innekatt, så förgiftning eller rutten råtta typ verkar orimligt.

Tänker att hon kanske fått nån förstoppning eller nåt av allt hår?

Spyan har inga maskar eller blod eller missfärgningar.

jag tror hon skulle äta om jag ställde fram mat, men väntar med det och ser till att hon dricker, vilket hon gör.

Någon som har tips? Är pank universitetsstudent just nu, så det kommer svida om jag måste gå till veterinär imorgon, men fortsätter det måste jag nog det.

Någon som har tips?
Senast redigerad av Slutajiddra 2011-02-06 kl. 22:15.
Citera
2011-02-06, 22:16
Medlem
pepsihaxxs avatar
det här kan ha att göra med mycket seriösa störningar i din katts tarmflora och du bör därför se över din katts kost mycket noga. testa olika sorters mat te.x torrfoder och "påsmat"

Citera
2011-02-06, 22:18
Medlem
Om man läser i andra trådar då de har haft katter som har kräkts så verkar det som att deras katter har haft magkatarr. Dock vet jag knappt någonting om det och jag vet heller inte om det är det din katt lider av men det är det som stod i den andra tråden jag läste. Som du förövrigt hittar här: https://www.flashback.org/t319760p2

Något som är bra för katten är kokt torsk. Det är väldigt snällt mot den lilla magen. Väldigt bra att du försöker få i katten så mycket vatten som du kan. Även om du gör det är det bästa att låta en veterinär ta en titt på katten.

Hoppas det blir bättre imorgon och att lillkatten mår bättre! Jag håller tummarna!
Citera
Medlem
big_bobs avatar
Jag tror inte det ska vara några problem. Katten verkar ju för övrigt må bra om den spinner och så. Den kan ha fått mask. En av mina katter fick mask och verkade må bra även om han spydde lite ibland.
Citera
Medlem
Det är nog ingen större fara! Även katter kan få risig mage. Du har inte lagt märke till om h*n ätit något olämpligt? Kanske en dammtuss?
Citera
2011-02-06, 22:20
Medlem
CrazyCatWomans avatar
Hej, man blir ofta nojjig när ens katt mår dåligt och kräks, men man måste tänka på att de också kan ha dåliga dagar. Fortsätter det dock imorgon kan det vara värt att kolla upp, kan ju hända att hon svalt något som irriterar i magen... Hoppas att hon kryar på sig! Uppdatera gärna!
Citera
2011-02-06, 22:22
Bannlyst
tack! Kan möjligtvis ha fått i sig damm, jag brukar leka med torrmat med henne och kasta iväg på golvet ibland. annars har jag svårt att hon skulle hitta något farligare att svälja, är rätt noga med att inte låta konstiga grejor finnas framme. kan hon bli sån av damm?

Hon fick maskkur när jag fick henne som kattunge och har nästan alldrig varit ute sedan dess. Senats hon var ute var i somras. tack för katarrlänken, ska kolla.
Senast redigerad av Slutajiddra 2011-02-06 kl. 22:25.
Citera
2011-02-06, 22:29
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutajiddra
Hennes näsa är kall som vanligt, vilket jag tror tyder på ingen feber.

Hon har tappat jätte mycket hår sedan någon vecka tillbaka, vinterpäls har jag trott. Hennes päls ser fortfarande fin ut, men som sagt, när jag borstar henne får jag loss mycket.

jag tror hon skulle äta om jag ställde fram mat, men väntar med det och ser till att hon dricker, vilket hon gör.

Hennes nos säger lika lite om hennes kroppstemperatur som din näsa gör om din. Tänk på det och kolla tempen. Jag skulle också avvaktat lite om hennes allmäntillstånd är så bra som du säger, svält henne inte för länge.
Citera
2011-02-06, 22:29
Bannlyst
Glömde säga att första spyan i morse innehöll hår, men sedan dess har det varit svårt att se några märkbara mängder hår

Hon e ganska pigg nu och, tror jag, sugen på mat, men jag e rätt säker på att hon kommer spy igenom hon får, spydde senast för en timme sen
Senast redigerad av Slutajiddra 2011-02-06 kl. 22:32.
Citera
2011-02-06, 22:31
Medlem
big_bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutajiddra
tack! Kan möjligtvis ha fått i sig damm, jag brukar leka med torrmat med henne och kasta iväg på golvet ibland. annars har jag svårt att hon skulle hitta något farligare att svälja, är rätt noga med att inte låta konstiga grejor finnas framme. kan hon bli sån av damm?

Hon fick maskkur när jag fick henne som kattunge och har nästan alldrig varit ute sedan dess. Senats hon var ute var i somras. tack för katarrlänken, ska kolla.

Hur skulle du känna dig om du käkade en STOR dammboll?
Varför jag skriver stor är för att en vanlig dammtuss för oss människor är liten, men för en katt på kanske 3kg är det en annan femma.
Damm låter dock inte så farligt? Kan damm vara farligt i stora mängder? Nån kanske kan svara på det. Människor kan ju nysa av att andas in små mängder.

Jag tror man ska avmaska katter mer än en gång i livet. Mina har blivit avmaskade hos sin tidigare ägare en gång, då dom var 3 månader. Och en gång av oss. Dom är nu ca 10 månader.
Ska nog själv kolla upp de där med avmaskning om ingen annan svarar i denna tråd innan imorn
Citera
2011-02-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av big_bob
Hur skulle du känna dig om du käkade en STOR dammboll?
Varför jag skriver stor är för att en vanlig dammtuss för oss människor är liten, men för en katt på kanske 3kg är det en annan femma.
Damm låter dock inte så farligt? Kan damm vara farligt i stora mängder? Nån kanske kan svara på det. Människor kan ju nysa av att andas in små mängder.

Jag tror man ska avmaska katter mer än en gång i livet. Mina har blivit avmaskade hos sin tidigare ägare en gång, då dom var 3 månader. Och en gång av oss. Dom är nu ca 10 månader.
Ska nog själv kolla upp de där med avmaskning om ingen annan svarar i denna tråd innan imorn

innekatter ska avmaskas 2 ggr per år så din intervall låter utmärkt
Citera
2011-02-07, 01:45
Bannlyst
hon bad om mat så jag gav henne bara köttsaften från en nyöppnad tetrapack med kattmat. hon slickade i sig en del, kelade lite med mig, verkade rätt glad och gick o la sig igen. Det är en timme sen och inget har hänt ännu, håller tummarna. Hon fick iallafall vätska där o jag har ställt ut vattenskålar lite varstans...klarar hon sig inatt utan att kräkas ska hon få lite mosad mat med mycket vätska till frukost, sen blir det hårbollsfiberkost och avmaskningspiller. Annars blir det farbror doktor
Senast redigerad av Slutajiddra 2011-02-07 kl. 01:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in