2011-02-08, 12:46
Bannlyst
på väg till röntgen nu. det blev bara tillfälligt bättre tyvärr. än så länge lutar dom att hon svalt nåt konstigt, typ snöre.
Citera
2011-02-08, 12:51
Medlem
Ts, sluta nojja om det inte fortsätter imorgon eller övermorgon. Hur hade du själv reagerat om du börjat kräka och blivit illamående en dag? Hade du tänkt automatiskt att något var jätte fel eller abra att du kanske fått maginfluensa eller blivit lite kass i kistan? Djur kan även få och bli det nämligen och verkar hon inte kass på andra sätt så vänta ut det och se, blir hon mycket värre eller slö eller annat så kan du ju prova ge vätskeersättning eller ringa och rådfråga veterinär. Kom dock ihåg att de flesta veterinären vill samtidigt tjäna pengar och kommer rekommendera dig att du kommer in med katten för att på så sätt tjäna sitt levebröd. Du själv för ju göra den uppskattningen om du tycker det känns så allvarligt att åka in, jag hade aldrig gjort det om katten eller hunden kräkt så lite som endast 4 ggr.. Förövrigt är det ju inte ovanligt att katter kräker upp hårbollar när de fäller mycket.

/A.P
Citera
2011-02-08, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutajiddra
utöver det så vet vi ingenting om hennes problem ännu, så jag är rätt skakad. Hon fick en massa vätskeersättningssprutor o grejor o nån specialmat till senare. Hon drack precis ganska ordentligt med vatten, vilket tyder nog på att pepciden tagit bort illamående känslan. Måtte gud att hon får behålla det bara.
Intressant tips är att pepcid funkar även på katter, en 4del av en 10mg tydligen.

ingen feber, ingen smärta i magen, så veterinären sa att det e för tidigt för mig att bli alltför orolig, men det säger hon väl kanske för att vara snäll...hon ringer mig i övermorgon för att följa upp.

Det låter ju misstänkt likt en hårboll, eller något annat stopp i tarmen. Även om hon är mjuk och fin i buken. Hårbollar är inte alltid så lätta att palpera, men om det är dålig passage pga av hårboll så kan detta leda till bla.a.tarminvagination = behov att operera. Tog dom ingen rtgbild på katten? En vanlig slätbild, eller ev med kontrastmedel är ofta nödvändigt)

Ser nu i slutet på tråden att du är på väg till rtg. Hoppas att allt går bra för dig och kisse.
Citera
2011-02-08, 15:39
Medlem
Zephirezs avatar
Att ens folk ber om råd på Flashback när det gäller ens djur istället för att åka till en veterinär på direkten.
Citera
2011-02-08, 15:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zephirez
Att ens folk ber om råd på Flashback när det gäller ens djur istället för att åka till en veterinär på direkten.
Åka till veterinär på direkten - ursäkta, men varför då?

Det normala är väl att man avvaktar och ser åt vilket håll det går samt att man inhämtar råd/erfarenhet från omgivningen eller eventuellt telefonrådgivning av veterinär - precis som när det gäller egen sjukdom eller barn - om djuret blir sämre eller inte bättre inom rimlig tid så uppsöker man vård.

Att djur drabbas av tillfällig feber, kräksjuka eller andra tillfälliga åkommor som läker ut sig själv är ju knappast något ovanligt - eller vårdkrävande i allmänhet.

Jag förespråkar nog sunt förnuft - vilket jag tycker det verkar som om TS i allra högsta grad har använt sig av.
Citera
2011-02-08, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Åka till veterinär på direkten - ursäkta, men varför då?

Det normala är väl att man avvaktar och ser åt vilket håll det går samt att man inhämtar råd/erfarenhet från omgivningen eller eventuellt telefonrådgivning av veterinär - precis som när det gäller egen sjukdom eller barn - om djuret blir sämre eller inte bättre inom rimlig tid så uppsöker man vård.

Att djur drabbas av tillfällig feber, kräksjuka eller andra tillfälliga åkommor som läker ut sig själv är ju knappast något ovanligt - eller vårdkrävande i allmänhet.

Jag förespråkar nog sunt förnuft - vilket jag tycker det verkar som om TS i allra högsta grad har använt sig av.

Jag är i perioder ute mkt på husdjurdelen, och försöker ge råd när jag känner att jag kan, men jag är nog ändå tveksam till att söka råd på dessa forum när det gäller sjuka djur. Uppfostran, avel, tips och liknande är väl ok, men knappast söka ev diagnos. Absolut fråga omgivningen, bekanta med djur, uppfödare, vissa djuraffärer mm, men här på ett anonymt forum så vet du ju inte VEM som svarar, och kan ofta inte bedöma om svaret är rimligt. Jag har läst en del skrämmande inlägg, som är bortom all vett och sans, men hur avgör man det, som okunnig, orolig djurägare? Det bästa är att alltid, om man är osäker, ringa en veterinär, eller prata med en person irl.
Citera
2011-02-08, 18:06
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBean
Jag är i perioder ute mkt på husdjurdelen, och försöker ge råd när jag känner att jag kan, men jag är nog ändå tveksam till att söka råd på dessa forum när det gäller sjuka djur. Uppfostran, avel, tips och liknande är väl ok, men knappast söka ev diagnos. Absolut fråga omgivningen, bekanta med djur, uppfödare, vissa djuraffärer mm, men här på ett anonymt forum så vet du ju inte VEM som svarar, och kan ofta inte bedöma om svaret är rimligt. Jag har läst en del skrämmande inlägg, som är bortom all vett och sans, men hur avgör man det, som okunnig, orolig djurägare? Det bästa är att alltid, om man är osäker, ringa en veterinär, eller prata med en person irl.
Jag resonerar som så att ett djur blir sjuk precis som jag eller mina barn ibland. Om min hund spyr ett par gånger en eftermiddag så mår han inte bra och har kanske feber eller maginfluensa. Det går över precis som hos vanligt folk.

Jag har varit hos vetrinären en gång på 7 år och då var det rävskabb. Övriga åkommor har jag ansett vara av naturlig karaktär. '

Djurägare har ofta vetrinärhets och åker dit med en spricka i klon.
Citera
2011-02-08, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Djurägare har ofta vetrinärhets och åker dit med en spricka i klon.

Jo, jag förstår hur du menar, det finns djurägare som åker till veterinären för att djuret har hostat, kräkts eller kliat sig en gång, likväl som att folk sätter sig på akuten för en fästing eller en stukad fot.

Men jag tycker nog det är bättre än alla dessa som söker veterinär alldeles för sent, när hostan (som visade sig bero på ett hjärtfel) har hållt på så länge att djuret är i svikt, och drunknar i sina egna vätskor, eller kräkts så många dagar att den främmande kroppen som satt fast i tarmen har orsakat en dödlig bukhinneinflammation, eller den kliat sig så länge så att hela hunden består av blodiga sår, eller den lilla juvertumören växt sig så stor så att den nästan släpar i backen, eller deras normalstora Labrador har magrat av tills den endast väger 17 kg, och djurägaren säger;
"Men han har inte verkat dålig förrän nu ikväll"
Citera
2011-02-08, 19:43
Medlem
Gidellas avatar
Citat:
på väg till röntgen nu. det blev bara tillfälligt bättre tyvärr. än så länge lutar dom att hon svalt nåt konstigt, typ snöre.
Brukar du ge henne tops att leka med? Om du gör det så kan det vara en sådan hon svalt. En av mina katter gjorde så, och kräktes hela tiden efteråt. Veterinären trodde att det var topsen som var boven i dramat då. Hon får bara leka med sådana under uppsyn numera, om ens då.
Citera
2011-02-08, 20:26
Medlem
Snurrens avatar
Hur har det gått? Visst kan katter kräkas ibland utan att vara sjuka, somliga oftare än andra, men här verkade det vara riktigt envist och då behöver man gå till veterinär. Jag har aldrig varit med om att en veterinär ordinerat onödiga undersökningar för att tjäna pengar. När en katt kräks ofta så blir den uttorkad och det behöver åtgärdas med hjälp av koksaltsprutor i nackskinnet, och det fick TS katt. Man kan själv göra en enkel koll om katten är uttorkad. Man lyfter skinnet lite i nackskinnet, och ser om det snabbt faller på plats igen. Ligger det kvar som en "ås" behöver katten få i sig vätska.
Citera
2011-02-08, 20:52
Bannlyst
hej igen.

Maten hon kräkts upp under 2 dygn har inte nått ner i magsäcken, så hon var hyggligt illa däran. Lyckligtvis var hon i god kondition innan, enligt veterinären, vilket har hållit henne igång så här långt.

Hon ligger över med dropp, näring osv, har röntgats och man följer även nån färgad vätska som veterinären sprutat in i tarmarna, osäker på hur de följer det. Än så länge ser man ingen direkt stopp utan magen är irriterad, katarr-ig, och trång/långsam (förmodligen hårboll), men inget direkt föremål som blockar upp allt. i takt med att tarmarna blivit uttorkade, har de fungerat ytterligare sämre på att göra sig av med hårbollen och de 2 grejorna tillsammans har triggat varann i en spiral. det verkar inte vara fara för operation dock, och om allt fortlöper som veterinären hoppas, kommer hon hem imorgon. sen får jag väl sköta nån specialdiet i några veckor, gissar jag. En sten faller från mitt hjärta, den här lilla tjejen har tydligen smugit sig in i mitt hjärta utan att jag har märkt att hon blivit nästan som mitt eget barn.

vad det gäller att leta tips på nätet så har jag läst på och lärt mig tillräckligt om katter under min tid som ägare för att iallafall kunna skilja på rent nonsens och tänkvärt.

tack för all hjälp!
Senast redigerad av Slutajiddra 2011-02-08 kl. 20:54.
Citera
2011-02-08, 21:32
Medlem
Citat:
man följer även nån färgad vätska som veterinären sprutat in i tarmarna, osäker på hur de följer det.

Man ger en kontrastvätska i munnen som katten får svälja som är röntgentät, och syns som vitt på röntgenbilden, sedan tar man nya bilder med jämna mellanrum. Då ser man hur vätskan förflyttar sig i tarmarna, hur snabbt magsäcken töms och om det stannar kvar på något ställe. Då kan man oftast lokalisera främmande kroppar eller andra störningar. Det händer dock ibland att det verkar passera normalt, men att det ändå finns något där, eller att det verkar vara stopp, men när man sedan opererar, så visar sig allt vara normalt. Rtg är alltså inte helt optimalt. På större djursjukhus har man nästan gått ifrån rtg vid misstanke om främmande kropp, och undersöker istället med ultraljud. Dels går undersökningen mkt snabbare, en rtg med kontrast kan ibland ta 8-10 timmar innan man kan "friskriva" Dessutom slipper man ha en massa kontrastvätska i tarmen om man måste öppna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in