2011-02-07, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H66
innekatter ska avmaskas 2 ggr per år så din intervall låter utmärkt
Katter ska bara avmaskas om de har mask eller uppvisar symptom på mask. Absolut inte 2 ggr per år på rutin!
Citera
2011-02-07, 09:51
Medlem
Det kan vara så enkelt att hon har fått en stor hårboll som är svår att få upp. Om hon som min katt fäller vinterpälsen nu är det helt enkelt mycket mer hår än normalt som släpper när hon tvättar sig. Avvakta lite och verkar hon bli sämre ring veterinär direkt. Det kan vara bra att hjälpa till och borsta katten för att ta bort håret eller till och med klappa katten med en diskhandske på handen (drar till sig katthår ordentligt). Jag skulle låta katten avgöra själv om hon ska äta eller inte. Ställ fram maten, det är skönare att spy upp något än att ha tom mage.

Sen brukar man kunna ringa och fråga veterinärer om råd utan att det kostar. Antingen anar de att något är fel och vill att du ska komma in med katten eller så får du veta vilka symptom du ska vara uppmärksam på. Agria har också en jourvet som kostar 25 kr samtal har jag för mig.
Citera
2011-02-07, 10:07
Bannlyst
tack. Tycker oxå att tidpunkten för hennes vinterpälsfällning är nära till tanken. Men hon kräktes igen kl.5 imorse och när jag försökte ge henne lite vatten med köttsaft i vid 8 tiden så kräktes hon ytterligare en gång, 6 ggr på ett dygn. Det är gränsen för vad mina nerver klarar av. Har nu bokat tid till veterinären kl. 11.15. Har ångest för stackaren. Transportlådan står framme vilket innebär att hon nu mår dåligt och dessutom gömmer sig under sängen...stackars...det får väl bli veterinären istället för gymet den här månaden
Citera
2011-02-07, 10:44
Medlem
CrazyCatWomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutajiddra
tack. Tycker oxå att tidpunkten för hennes vinterpälsfällning är nära till tanken. Men hon kräktes igen kl.5 imorse och när jag försökte ge henne lite vatten med köttsaft i vid 8 tiden så kräktes hon ytterligare en gång, 6 ggr på ett dygn. Det är gränsen för vad mina nerver klarar av. Har nu bokat tid till veterinären kl. 11.15. Har ångest för stackaren. Transportlådan står framme vilket innebär att hon nu mår dåligt och dessutom gömmer sig under sängen...stackars...det får väl bli veterinären istället för gymet den här månaden

Alltid värt att kolla upp så att du slipper oroa dig för henne! Håller tummarna att det bara är en liten svacka och att hon snart är kry igen!
Citera
2011-02-07, 12:35
Medlem
big_bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H66
innekatter ska avmaskas 2 ggr per år så din intervall låter utmärkt

Tack Jag har nåt minne av att det stog så på avmasknings förpackningen sist, så det stämmer nog. Har läst det nån annan stans med tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Katter ska bara avmaskas om de har mask eller uppvisar symptom på mask. Absolut inte 2 ggr per år på rutin!

Vart har du hört det? Mask är nåt som katter vanligtvis får ett antal gånger i livet. Rutinmässig avmaskning lär ju bara vara bra? Det är ju inte en överdos heroin vi pratar om. Det är avmaskningsmedel. Det krävs en del sånt för att katten ska bli dålig.

Edit: Ontopic: Hur mår TS katt nu då?
Citera
2011-02-07, 12:41
Bannlyst
tog upp avmaskning med veterinären. Jag förklarade att det var ett år sen typ och att jag i min enfald trott att en innekatt inte behöver fler. Hon tyckte jag visst kunde göra om det nu (om magproblemet lägger sig först, vill säga), men hon verkade inte tycka att ett år sen var hela världen.

utöver det så vet vi ingenting om hennes problem ännu, så jag är rätt skakad. Hon fick en massa vätskeersättningssprutor o grejor o nån specialmat till senare. Hon drack precis ganska ordentligt med vatten, vilket tyder nog på att pepciden tagit bort illamående känslan. Måtte gud att hon får behålla det bara.
Intressant tips är att pepcid funkar även på katter, en 4del av en 10mg tydligen.

ingen feber, ingen smärta i magen, så veterinären sa att det e för tidigt för mig att bli alltför orolig, men det säger hon väl kanske för att vara snäll...hon ringer mig i övermorgon för att följa upp.

Jag har ingen försäkring på henne och är fattig universitetsstudent så har jag otur slutar det här hemskt. Har preics kollat upp försäkring och det tar veckor med ID som ska gå igenom och grejor och då e det försent om hon inte slutar kräkas.
Senast redigerad av Slutajiddra 2011-02-07 kl. 12:45.
Citera
2011-02-07, 13:39
Medlem
jajahars avatar
Du gjorde helt rätt som åkte till veterinären. Hade du väntat tills i morgon så hade katten varit mycket illa däran. Första gången som vi råkade ut för samma sak så väntade jag för länge och kattflickan som då var ca 1 år, fick läggas in i tre dygn med dropp. Den här katten var mycket känslig och en veterinär menade att en del katter kommer in i en ond cirkel med kräkningar. Vi kunde t ex ha vinterkräksjuka i familjen och detta kunde sätta igång även kattens kräk-reflexer.

Efter den första händelsen så kontaktade jag sedan veterinären efter en dags kräkningar och då räckte det med vätskeersättning i nacken och sedan fick hon dricka risavkok för att sedan gå över till kokt fisk.

Hon hade aldrig hårbollar eftersom hon aldrig slickade sin päls, det gjorde hennes bror åt henne med påföljd att han ofta spydde upp hårkorvar. Jag brukade även borsta henne.

Nu har vi en annan äldre katt (hittekatt) som för tre veckor sedan kräktes oavbrutet. Han har ofta haft sina kräkperioder men det har hittills inte varit så allvarligt. Jag behövde dock inte kontakta någon veterinär nu heller utan jag kollade faktiskt här på flashback och hittade rådet att byta foder. Åkte till en djurklinik och köpte Hill´s i/d torrfoder för känsliga magar. Fick veta att detta foder används på kliniken till katter som är inlagda för känslig mage.

Kan tillägga att det här fodret kostar 245:- för 1,5 kilo men jag lovar att det är drygt eftersom katten tillgodogör sig näringen på ett effektivare sätt så i längden blir det nog billigare. Han hade också gått ner rejält i vikt men vi trodde att det berodde på åldern men han har nu hämtat upp sig bra.

Han har bara kräkts en gång sedan dess och då hade han varit och nallat av de andra katternas Whiskas seniorfoder vilket han hittills har tålt.
Citera
2011-02-07, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av big_bob
Vart har du hört det? Mask är nåt som katter vanligtvis får ett antal gånger i livet. Rutinmässig avmaskning lär ju bara vara bra? Det är ju inte en överdos heroin vi pratar om. Det är avmaskningsmedel. Det krävs en del sånt för att katten ska bli dålig.

För det första får innekatter normalt sett inte mask överhuvudtaget, för det andra är maskmedel rätt starka grejer och parasiten kan bli resistent.
Citera
2011-02-07, 16:41
Bannlyst
Citat:
och en veterinär menade att en del katter kommer in i en ond cirkel med kräkningar.

min sa samma sak. hon har fått ganska ordentligt med vätska idag, först intravenöst, sedan drack hon ordentligt ungefär 4 timmar sen och har ännu inte kräkts. Hon rekommenderade nån magmat från Hills eller royal canin och jag har royal canin. Hon ska få en kvarts pepcid senare idag oxå, men jag väntar med allt tills hon hunnit verkligen tillgodogöra sig vätskan. Måtte det här gå vägen, har varit ett nervvrak idag...
Citera
2011-02-08, 05:37
Bannlyst
Lilltjejen har varit jättemycket bättre hela dagen. Glad och kelen om än inte så leksen. Har druckit bra och ätit 2 ggr, en gång vid 19-tiden och en gång vid 23-tiden. Jag var hemskt lycklig och började planera för att fixa försäkring så fort som möjligt.

Kl.0.5 kräktes hon dock igen när hon låg och sov vid mina fötter.

Hon har då iallafall haft lite mat i magen i nästan tio respektive 6 timmar så hon har ju hunnit tillgodogöra sig en del näring.

Jag var lite orolig innan jag gick o la mig för att jag inte hade lyckats få henne att äta pepcid pillret. Jag gissar att hon va bra så länge den verkade men när den släppte tidigt på morgonen blev hon illamående igen, typ magkatarr känsla. Om hon dessutom e känslig ovanpå det så kanske det blir den här kräk reflexcirkeln som både min och jahajar's veterinär talat om.

Jag har brottats med henne en stund på morgonen men hon bara spottar ut den och flyr. Till sist gjorde jag en blöt pasta av den och smorde den på hennes tass. Hon satt under sängen och slickade bort det så jag hoppas att det kan funka? Känns som pepcid e väldigt viktigt här.

Vet jajahar om man ska förvänta sig att kräkningarna kan fortsätta några dagar, så länge dom minskar?
Citera
2011-02-08, 12:04
Medlem
Gidellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutajiddra
Lilltjejen har varit jättemycket bättre hela dagen. Glad och kelen om än inte så leksen. Har druckit bra och ätit 2 ggr, en gång vid 19-tiden och en gång vid 23-tiden. Jag var hemskt lycklig och började planera för att fixa försäkring så fort som möjligt.

Kl.0.5 kräktes hon dock igen när hon låg och sov vid mina fötter.

Hon har då iallafall haft lite mat i magen i nästan tio respektive 6 timmar så hon har ju hunnit tillgodogöra sig en del näring.

Jag var lite orolig innan jag gick o la mig för att jag inte hade lyckats få henne att äta pepcid pillret. Jag gissar att hon va bra så länge den verkade men när den släppte tidigt på morgonen blev hon illamående igen, typ magkatarr känsla. Om hon dessutom e känslig ovanpå det så kanske det blir den här kräk reflexcirkeln som både min och jahajar's veterinär talat om.

Jag har brottats med henne en stund på morgonen men hon bara spottar ut den och flyr. Till sist gjorde jag en blöt pasta av den och smorde den på hennes tass. Hon satt under sängen och slickade bort det så jag hoppas att det kan funka? Känns som pepcid e väldigt viktigt här.

Vet jajahar om man ska förvänta sig att kräkningarna kan fortsätta några dagar, så länge dom minskar?
Har du provat att ge henne kokt fisk? Det är väldigt snällt mot magen och vad jag ger mina katter om de kräks och så. Du skulle ju kunna gömma medicinen i fisken och se vad som händer. Ibland funkar ju det. Likaså kan du blanda i lite extra vätska i fisken så hon får extra mycket vätska i sig.
Citera
2011-02-08, 12:29
Medlem
Myrtens avatar
Skönt att katten verkar må bättre. Tycker att du hittat ett bra sätt att få i katten pepciden.

Vad sa vet om håravfallet? Stress, samband med kräkningarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in