Du gjorde helt rätt som åkte till veterinären. Hade du väntat tills i morgon så hade katten varit mycket illa däran. Första gången som vi råkade ut för samma sak så väntade jag för länge och kattflickan som då var ca 1 år, fick läggas in i tre dygn med dropp. Den här katten var mycket känslig och en veterinär menade att en del katter kommer in i en ond cirkel med kräkningar. Vi kunde t ex ha vinterkräksjuka i familjen och detta kunde sätta igång även kattens kräk-reflexer.
Efter den första händelsen så kontaktade jag sedan veterinären efter en dags kräkningar och då räckte det med vätskeersättning i nacken och sedan fick hon dricka risavkok för att sedan gå över till kokt fisk.
Hon hade aldrig hårbollar eftersom hon aldrig slickade sin päls, det gjorde hennes bror åt henne med påföljd att han ofta spydde upp hårkorvar. Jag brukade även borsta henne.
Nu har vi en annan äldre katt (hittekatt) som för tre veckor sedan kräktes oavbrutet. Han har ofta haft sina kräkperioder men det har hittills inte varit så allvarligt. Jag behövde dock inte kontakta någon veterinär nu heller utan jag kollade faktiskt här på flashback och hittade rådet att byta foder. Åkte till en djurklinik och köpte Hill´s i/d torrfoder för känsliga magar. Fick veta att detta foder används på kliniken till katter som är inlagda för känslig mage.
Kan tillägga att det här fodret kostar 245:- för 1,5 kilo men jag lovar att det är drygt eftersom katten tillgodogör sig näringen på ett effektivare sätt så i längden blir det nog billigare. Han hade också gått ner rejält i vikt men vi trodde att det berodde på åldern men han har nu hämtat upp sig bra.
Han har bara kräkts en gång sedan dess och då hade han varit och nallat av de andra katternas Whiskas seniorfoder vilket han hittills har tålt.